Gå til innhold

Barnehage eller være hjemme?

Anbefalte innlegg

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Tenker dere å være hjemme med barna deres (altså motta kontantstøtte), eller kommer dere til å sende dem i barnehage??

Vi ønsker ikke å ha ungen vår fulltid i barnehage, og tenker derfor å gå for kontantstøtte, og så kanskje ha en liten deltidsplass evt dagmamma.

Hører gjerne andres tanker rundt dette!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

strorebror er i barnehage 100%

kommer til å søke lillebror inn der også fra han er 11 mnd. har ingen gode dagmamma erfaringer. stoler mer på bhg der lærer de masse

Skrevet

Jeg ønsker ikke å plassere mine barn i fulltid i barnehage, og uansett ikke før de er 2 år minst.

Derfor skal vi velge kontantstøtte og at jeg er hjemme, også jobbe deltid etterhvert mens poden er på deltid i barnehagen.

Skrevet

har en på 2 år fra før, og har jobbet deltid (kveld/lørdag) siden han var 9 mnd, og være hjemme med han. Har søkt han inn i bhg 2 dager i uken nå da, mest for hans egen del, slik at han skal få kose seg litt uten mamma, og med andre barn.

Tenker at snuppa skal få begynne i bhg når hun er 18 mnd, jeg er litt lei av å gå hjemme på dagene, og av å jobbe kveld og lørdag... (fælt å si, men sånn er det...) Men syns personlig at barna er for små til å begynne i barnehage når de er 1 år. Skjønner at mange ikke kan velge, men det kan jeg, og da velger vi at jeg er hjemme med de litt lengre..:)

Skrevet

jeg har en sønn på 15 mnd som er hjemme sammen med meg om dagen, har tenkt å ha han hjemme til han er ihvertfall to. føler ikke at han har så store behov for å være i barnehage enda, han leker med kusiner og fettere innimellom. syns de er altfor små til å være i barnehage før de er nærmere to, men hadde jeg ikke hatt noe valg, så ville jeg heller balgt barnehage enn dagmamma...:) men dette er det jeg personlig mener :)

Skrevet

Vi venter barn i januar. Til høsten igjen begynner vår sønn på skolen. Jeg har alltid hatt lyst å være hjemme det første året han går på skolen og det passer jo ganske bra nå. Vi kommer til å søke lillemor inn i barnehagen fra august 2009. Hun er da godt og vel halvannet år. Da permisjonen min går ut søker jeg permisjon uten lønn fram til august og så kommer jeg til å ta meg en ekstrajobb den perioden for å gjøre noe annet enn bare å være hjemme.

Skrevet

tror du bør se ltt ann hva slags person barnet ditt blir.

jeg valgte å ta gutten min i bhg da han var 10 mnd fordi han var aktiv og ville mer..

har ikke angret på det.

han stor koser seg med andre barn og har en kjempe utvikling.. han er i dag 18 mnd..

venter nå barn nr 2 og kommer til å gjøre det samme med han hvis han vil :)

Skrevet

Tror de fleste barn har godt av å være litt i barnehage, eller i allefall å få leke med andre unger ganske ofte. Det er gjennom lek de lærer seg hvordan verden fungerer, og lek med voksne blir jo ikke det samme. Men jeg har heller ikke lyst å ha 100% barnehageplass når ungen er liten. Kan heller få det om noen år, når h*n ikke er så avhengig av mamma og pappa. Lage en mykere overgang.

Skrevet

Bare av nyskjerrighet så lurer jeg på hva som er grunnen til at dere ikke vil ha barnet i barnehage...?

Hilsen en førskolelærer...;)

Skrevet

Jeg kommer til å sende henne i barnehagen til høsten, men håper å få plass i familiebarnehage og heller søke overføring til stor barnehage når hun blir 2 år.

Jeg skal ikke jobbe fulltid, satser på 60 % det første året og håper jeg kan få en fridag i uken og litt kortere dager.

Med førstemann hadde vi dagmamma og det fungerte veldig bra.Hadde gjort det igjen hvis jeg hadde hatt en dagmamma klar, men hvor vi bor er det umulig å få tak i dagmamma pga bra arbeidsmarked.

Skrevet

Denne gangen kommer vi til å være hjemme til han er 17 mnd fordi vi ikke kommertil å få barnehageplass midt i året og siden vi har råd til ulønna perm så gjør vi det sånn. De to eldste har gått i barnehage fra de var 12 og 15 mnd. Vi kunne ikke valgt å være hjemme på fulltid med dem uansett og vår erfaring er at de har hatt veldig godt utbytte av barnehagen. Der får de leke med andre barn, det er voksne med kompetanse på barn som passer på og stiumulerer dem - tror de hadde kjedet vettet av seg hvis de hadde gått hjemme med meg... Pappan hadde nok gjort en bedre "jobb" siden han er førskolelærer, men det ville jo vært noe selvmotsigende av oss at han jobbet i barnehage med ikke ville ha ungene der?

Nå skal det sies at vi jobber ganske felxi begge to så de trenger ikke akkurat å være i barnehagen fra den åpner til den stenger...

Når det gjelder barnehage kontra dagmamma er jeg ikke i tvil hva jeg ville valgt: barnehage. Jeg skulle hatt en dagmamma jeg kjente VELDIG godt og som jeg visste var pedagogisk kompetent før jeg sendte ungen til henne. Har kontakt med en åpenbarnehage gjennom jobben og det er veldig mange rare folk som er dagmamma....

Skrevet

Vi ønsker ikke sette vesle-mor i barnehage før hvertfall 2 år er gått,synes det er viktig å ta vare på henne,de få årene hun er liten.

Skal sette henne i barnehage etter hvert pga sosialisering og det at de lærer fryktelig mye,har selv vært i barnehage fra jeg var 1 år:)

Skrevet

må bare spille inn at jeg har mer tro full plass som en benytter flexi enn to, tre faste "fridager". Mannen, som er førskolærer, sier at mange av "deltidsbarna" sliter med på komme inn i barnegruppa fordi de går glipp av så mye sosialt...

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Først må jeg spesifisere at jeg har all mulig respekt for dere som jobber i barnehage, og syns det helt ok og helt forståelig at de fleste har ungene sine i barnehage. Jeg skjønner den! =) Ikke meningen å tråkke noen på tærne, men vi er forskjellige, dette er bare min mening:

Jeg VIL ha barnet i barnehage (evt dagmamma), men ikke fulltid. Mener det er avgjørende for sosialiseringen at barnet får være sammen med andre barn, så det er ikke snakk om å være 100% hjemme.

Men samtidig så vil vi ha tid sammen med ungen, tid og ro. Alle mine venninner har dårlig samvittighet ovenfor barna sine, syns de ser dem for lite, og når de først ser dem så er både de og ungene slitne etter en lang dag. Ser det selv som danselærer for barn f.o.m 2 år, de er dødsslitne når de kommer, og jeg tenker noen ganger at det beste hadde vært om de heller ble hjemme og slappet av med familien sin.

Selv hadde jeg deltidsplass i barnehage som barn, resten av tida var jeg hjemme sammen med mamma. Det ville være naivt av meg å tro at tidene ikke har forandret seg (da var flere mødre hjemme, alltid noen å leke med siden ungene ikke var i barnehage osv), men jeg har likevel et ønske om å klare å gi noe av det samme til mine barn. Den følelsen av at mamma aldri hadde det for travelt for meg, det var ikke noe stress for at vi skulle hit eller dit. Joda, noen ganger kjedet jeg meg, men det tror jeg bare er sunt, syns unger til en viss grad overstimuleres/overaktiviseres i dag.

Men igjen - vil ha ungen litt i barnehage også. Så vi håper på å få til en balanse=)

Skrevet

Jeg har ei jente på 15 måneder. Hun begynte i bhg da hun var 1 år. Da var hun veldig klar, og det har gått utrolig fint. Jeg venter nr 2 nå i desember, og denne gangen har vi valgt 100% lønn i 10 måneder i stedet for 80% i 12. Kommer nok til å ha det neste barnet også hjemme i 1 år, men etter det er det helt klart bgh på oss. Skal forresten ha eldste jenta hjemme to dager i uken nå som jeg har gått ut i permisjon for nestemann. Så for henne blir det tre dager i bhg og to dager hjemme med meg. Helt ideelt spør du meg!!

Syns forøvrig at kontantstøtte er et elendig tiltak. Hva er vitsen med å ha barna fulltid hos en uerfaren dagmamma for å få mer penger i kassen enn om man velger bhg!! Tror mange tenker penger (selvfølgelig, for det er det vi lever av), og ikke det beste for barnet...

Skrevet

Til Jente i 06, hva kommer i 07? og andre som skal ha de/de eldste hjemme faste dager i uka

Et tips av erfaring (ikke bare egen): Dersom dere har råd ville jeg betalt for fullplass. Du aner ikke hva slags unge du får denne gangen og det er ganske kiipt å måtte være på plass og stimulere eldste mann når den misten har skreket hele natta, er syk eller du bare er sliten fordi du har en liten.... Dessuten vet en heller ikke hvordan den eldste takler å ha delt plass i barnehagen. Ganske mange barn håndterer det fint, andre sliter sosialt fordi de går glipp av så mye.

Min svigerinne går hjemme med nr 2 og har den eldste i barnehagen. Hun har hentet tidlig (før kl. 14) fordi "hun skal slippe å være der så mye", det ble hun nødt til å slutte med fordi ungen ikke hadde det bra. Nå henter hun mellom 15 - 15.30 og jenta stortrives, nå får hun jo tid til å være der...

Skrevet

Vi har en gutt på 21mnd han skal begynne i bhg midten av desember. Jeg var veldig imot bhg for jeg går 100% hjemme, men vår situasjon forandret seg da jeg ble gravid med nr 2. Fikk bekkenløsning i uke 9 og har gjennom hele svangerskapet vært totalt utmattet og mye kvalm.

Det er også viktig synes jeg at han har noen og leke med. Vi bor på et nytt boligfelt og her er ingen andre hjemme enn han og jeg. Jeg har heller ingen venniner med barn på samme alder han kan være sammen med. Jeg søkte 50%, men det kunne man ikke få til barn i småbarnsgruppene, da de hadde mye problemer med tilpassing. Derfor valgte vi 100% og har ham heller hjemme noen dager når han og jeg ønsker det. Han vil ha kjempe godt av dette da han er en aktiv og sosial liten pjokk, og jeg legger merke til at han til tider kjeder seg har hjemme med meg. Helt forståelig, tenk å se det samme fjest hver dag.

Han trenger andre barn rundt seg, unger lærer hverandre masse som vi voksne ikke kan.....

Skrevet

Vi vil ha barnehage. Kontantstøtte kan en mene mye om, men for vår del er i alle fall dagmamma andrevalget etter barnehage - og jeg tror ikke noen av oss egner oss til eller har lyst til å være hjemme heller :) (dette kan selvsagt endre seg når knøttet kommer) selv gik jeg i barnehage fra jeg var 6 måneder, og følte meg ikke tilsidesatt eller lite verdsatt av foreldre som liten.

Det er sant at mange føler at de har liten tid til familien og barna sine og mange har stressende hverdager, men fulltdi barnehage trenger ikke være 8 timer om dagen, vi er heldige og kan være mer fleksible. I tillegg tenker jeg det går an ¨å begrense ettermiddagsaktivitetene både for barn og voksen - føler mange vil leve omtrent som før de fikk barn, ikke bare i forhold til jobb ,men og med trening, venner, uteliv og slikt, i tillegg til å sende ganske små barn på trim, musikkstunder, o.l.

Skrevet

Vi har to tette, og bestemte oss derfor for at de kunne få være hjemme til storebror er 3. Har jobbet litt, men mest senvakter.. (ekstra) og litt helg. Har da fått familie til å passe.. Nå venter vi nr.3, og har egentlig tenkt at de skal få begynne 60% så fort de får plass.. nor de trolig ikke får. Tror ikke behovet for deres del er særlig stort, da de er bestevenner og leker sammen dagen lang. Tror kanskje det blir mye stress med bh.

Vi har bestemt oss for at når det blir plass... så skal de uansett få prøve seg, slik at de får utviklet vennskap med flere barn i nærheten. Skal sies at de har relativt mye kontakt med andre enn oss foreldre, så jeg har hatt de hjemme med god samvittighet..

Vil også føye til at de skjer så mye artig i 1-2-3 års alderen, at det hadde vært utrolig trist å gå glipp av det!

Skrevet

mye fordommer mot de som velger bhg ser jeg..vil presiere at jeg ikke er noen dårlig mor selvom jeg velger å sette sønnen min i bhg da han er 11 mnd. noen har ikke råd til å gå hjemme. sånn er det bare. vi må ha TO inntekter.

Skrevet

synes også det er unødvendig å skrive: "vi ønsker å ta vare på barnet som er så lite" tar ikke vi som har ungene i bhg vare på dem?

Skrevet

Jeg har også to tette - og det kunne ikke falt meg inn å bruke det at de er bestevenner som argument for IKKE å ha dem i barnehagen. Jeg tenker motsatt: Det at de er tette og har nære bånd gjør det ekstra viktig at de er i barnehage og sosialiserer med andre barn. Har sett litt for mange tette søsken som etterhvert sliter sosialt fordi de ikke er vant til å klare seg uten store/lille bror eller søster... Våre går i barnehage og jeg ser at det er veldig lett for den eldste å velge minste motstandsvei og leke med lillebror i steden for jevngamle unger, men da får han jo ikke brynt seg!

Det å ha barna i barnehagen betyr ikke nødvendigvis at en går glipp av alt det morsomme, man må bare prioritere tida litt annerledes...

Dessuten er det veldig stor forskjell på hvor mye vi som mødre og fedre har å "tilby" ungene når vi går hjemme. Har selv en mann som mener mange glorifiserer det å være hjemme med mor. Han gikk hjemme med en mamma som aldri hadde tid til/ orket å prioritere å være med ham fordi det er så mye som må ordnes hjemme. Da er det bedre at ungene er i barnehage, og at en prioriterer dem den tiden en faktisk er sammen!

Skrevet

Hun må i barnehage når permisjonen er over.. Da er hun ca 11 måneder. Skulle gjerne vært hjemme lenger men det har vi ikke økonomi til. :/

Men siden jeg har 1 fridag i uka og far er student som kan være mye hjemme, så trenger vi ikke ha henne i barnehage fulltid.. Kan være hjemme med henne 1-2 dager i uka... Usikker på hvordan vi løser dette foreløpig. Hun er fortsatt inni magen så det haster vel ikke.

Skrevet

Skal ha min lille i barnehage fra vi begge er ferdig med permisjonen. Da vil h*n være drøye ti måneder, og jeg synes egentlig det er for tidlig, men i og med at jeg jobber i samme barnehage tror jeg det skal gå greit :)

Skrevet

Må bare legge til at jeg føyer meg i rekken av de som sier er skeptisk til deltidsplass i barnehage - de barna får ofte vansker med å finne sin plass i barnegruppen, og faller ofte litt utenfor fordi de "mister" mye de dagene de ikke er tilstede. Hadde jeg kunnet velge selv, så ville jeg hatt barnet mitt i barnehage hver dag; men med mulighet for å hente h*n tidlig. De fleste barnehager har "opplegg" på formiddagen, mens ettermiddagen er mer frilek.. Ihvartfall er det sånn hos oss, så på denne måten ville mitt barn fått ta del i de samme opplevelsene som de andre barna. Rutiner og faste rammer er også viktig for at veldig mange barn skal føle seg "trygge" i gruppen.

Vinner jeg i lotto vil jeg gjøre det sånn =) Hahh...er lov å drømme :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...