Gå til innhold

Åneei:-((( Har spist spekeskinke. Glemte meg helt bort.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spiste en god del til frokost, kom plutselig på nå at det er farlig for babyen i magen!!!

Jeg er 23 uker på vei.

Kan det skje noe alvorlig galt med babyen min nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei det går nok heeelt fint skal du se!!! jeg levde på det i flere mnd før jeg fikk vite at det var "farlig" men har en frisk og fin datter likevel..

Skrevet

Rått kjøtt kan - i veldig få tilfeller - inneholde parasitten som gir toxoplasmose. Dersom mor blir smittet med toxoplasmose i svangerskapet kan smitten gå over på fosteret og gi skader (synsskader og hjerneskader).

Sjansen for at kjøttet du spiste inneholder parasitten er svært lav, og det er ikke selvsagt at du blir smittet selv om det skulle gjøre det. Det er heller ingen automatikk i at fosteret tar skade om du blir det. Men om du er bekymret er det mulig for legen å ta blodprøver som påviser om du er smittet, og å behandle både deg og foster i løpet av svangerskapet.

Så vidt jeg vet. Men jeg har ingen som helst medisinsk kompetanse.

Skrevet

Som tidligere hysterisk gravid, signerer jeg pila over her. Jeg fikk en slik test i uke 20 etter en ferietur i Frankrike. Min lege sa at avdekket de toxoplasmose, ville jeg blitt satt under behandling i svangerskapet.

Skrevet

jeg spiste også både det og rakfisk hele svangerskapet, ettersom jeg hadde pica på det, ingenting ille skjedde

Skrevet

hva er sansynligheten for at du skal bli smittet med toxo etter noen få skiver spekeskinke? La oss si man er 25 år når man blir gravid og man har i løpet av de årene ikke blitt smittet hverken i Norge eller utlandet. Det er så få tilfeller av toxo at de skal slutte å teste på HS.

Hvis du alikevel er usikker kan du i fremtiden fryse spekeskinke for så spise den med god samvittighet eller ha den på pizza:)

Skrevet

Toxoplasmose gir ikke nødvendigvis noen symptomer på vanlige, friske voksne. Leste et sted at 11% av de som blir gravide i Norge allerede har hatt smitten og dermed ikke er at risk - så da er det jo en hel del som har blitt smittet i løpet av disse hypotetiske 25 årene.

Men for all del, jeg er enig i at det er minimal sjanse for å bli smittet av spekekjøtt inntatt i Norge én gang under én graviditet.

(Synes dog alle disse "jeg spiste det og det gikk bra"-svarene er omtrent like logiske som "jeg lekte rundt i baksetet på bilen uten sikring hele barndommen, så hva skal vi med bilsete").

Skrevet

"Jeg har gjort det og det gikk bra" er et ræva argument, funker ikke som noe annet enn trøst, og knapt nok det. Jeg har mista etter toxo, det hjalp meg fint lite at det gikk bra for alle andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...