Gå til innhold

"Heldigec" eller dere andre som driver/drev med ferber?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurte bare pa hvordan det gikk med dere, har vaert stille en stund na pa den andre traden... Er selv pa fjerde natten med ferber etter rad fra sovekarin. Har vaert endel grating men sov rundt igar natt :-) Hva er deres erfaringer, fortsatte de a sove rundt med en gang etter en slik natt eller tok det lang tid för sövnen stabiliserte seg? Store sjanser for en til vidunderlig fredelig natt og sprudlende opplagt sönn neste dag?;-) Heldigec, du virker som du har litt erfaring med ferber, hva tror du? Grat mye mer ikveld da jeg la han enn de to foregaende kveldene da, haper ikke det betyr tilbakesteg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, jeg var en av de i den tråden :)

Jeg var den med light versjonen, men fant ut at det pinte heller mor og barn unødvendig...hehe. han våknet annenhver time å krevde pupp, nå holder det at jeg går inn til han (etter en skrike kveld før forskjølelse)

Kjører ferber (uten light) straks han er frisk igjen.

Så deilig at gutten din sov rundt :) Hvor gammel er han? Og våknet han ofte hver natt før du satte igang?

Skrevet

Gutten min er 8 mnd. Og jammen sov han rundt igjen ;-) Vaknet litt tidligere enn natten för men er storfornöyd. Han kunne vakne opp alt fra 2 til 10 ganger om natten för vi begynte med ferber. Og vaere veldig vanskelig a fa til a sovne igjen...Var först litt skeptisk til denne metoden men etter a ha pratet med Karin Naphaug föler jeg meg trygg pa at dette er det rette a gjöre na. Har prövd alt annet föler jeg....

Haper sönnen din snart blir frisk igjen da ;-) Og at det funker bedre med den "harde" ferber-metoden! Deilig nar hele familien kan fa sove godt igjen!

Skrevet

teodora......lyst å dele din "soveoppskrift" hvis du mener den virka ? Kjekt å ha en del måter å velge mellom når den tid kommer ;)

Skrevet

Hei! Må bare få dele med dere at vi har lyktes så langt!

Har hatt et opplegg i 3 netter nå. Gikk til innkjøp av babysafe og d har funka! La han i senga og festa posen til selene. Så leste jeg ei lita bok (selv om han gråt, og ikke leste jeg så høyt heller), og den slutter med ordene snip snapp snute , så er eventyret ute.Så sa jeg god natt og pakka dyna godt omkring han og sa god natt. Jeg ble sittende på en stol ved siden av senga hans. Første kvelden gråt han i ca 35 min (ikke hysterisk og vekslende mellom surking og sint gråt) og jeg strøk han på kinnet til han sovnet. Han sov helt til kl halv fem på morgenen, men da fikk jeg han ikk til å sovne igjen. Sto til slutt opp med han kl ,6.15 etter mye gråting. Passa på å skru på alt lys på rommet og markere at d var morgen.

Kveld/natt 2: han gråt ca like lenge i kveld, men ikke så hissig. Og i natt sov han rundt!!!!! Har bare gjort d 1 gang siden han ble født. Sov helt til kvart over 7. Både mamma og gutten var uthvilt og gla.

Kveld/natt 3: Sovna etter 15/20 min og ikke særlig sinna i gråten. Litt surking mens han leta etter søvnen. Sov hele natta foruten et par minutter i 2 tia. Hørte han surke litt men sovna igjen etter ca 2 min.

Tenk så bra det har gått! Sov helt til halv åtte !

Skrevet

Hei bibi m/2 na:-) Vet ikke hva som skjedde, skrev og sendte deg et svar tidligere men har tydeligvis ikke kommet inn her... Jeg fulgte iaf ferber men med litt lengre tidsintervaller enn de som star i Naphaugs bok (hvis du har den) etter rad fra henne. Gikk inn förste gang kveld 1 etter 7-8 min og ökte sa med 5 min for hver gang. Dette gjorde vi de to förste nettene, ogsa nar han vaknet midt pa natten. Tredje kvelden ventet jeg litt lengre, rundt 12 min för jeg gikk inn förste gang og ökte med 7-8 min for hver gang. Som du sikkert sa over sov han rundt tredje og fjerde natten. Har vaert endel grating men er overbevist om at denne metoden funker. Ikveld sovnet han veldig greit etter bare 5 min sutring. Var vaken igjen etter 1 172 time, sutret 5 min og sovnet igjen. Er veldig spent pa om ogsa denne natten blir lang og god;-)

Har ikke gatt inn etter x antall minutter hvis han bare har sutret,kan forstyrre mer enn berolige ifölge Naphaug. Viktig a la de sma fa ro til a finne ut av dette med sövnen selv. Og fjern sann pyntegardin over sengen,spilledase o.l, soverommet og sengen skal bare vaere til for sövn. Gjör unna all kos, amming etc pa stua el annet rom.

Haper dette var til hjelp og lykke til med sövnen til dine 2 sma :-)

Skrevet

Og i kveld sovna han før jeg hadde lest boka ferdig. Altså på under 5 min. Ingen skriking heller. Tenk at vi ikke har gjort dette før!

Skrevet

Hei alle sammen!

Så flott å høre at det er flere som har god erfaring her!

Joda vi begynte med ferber forrige helg og det gikk veldig bra. Husker jeg riktig så sov hun gjennom 3.natten med unntak av to våkninger med sutring på ca 30 sekunder! hehe. Jeg gikk selvsagt ikke inn da.

MEN så ble jammen frøkna syk! Og med tett nese, feber og mistanke om ørebetennelse måtte jeg selvsagt avslutte "regimet". Hun våknet ørten ganger om natten og hadde vondt så det ble paracet og smokk (holdt henne unna flaske/pupp) men selvsagt ikke noe gråte-kur. I forigårs sprakk trommehinna og feberen og smertene ble tydeligvis borte med den - men hun våkner fortsatt ofte. Og nå etter noen dager har hun våknet mange ganger på natten og i natt ga jeg henne faktisk til slutt pupp/flaske for å se om det hjalp - og da sov hun 5 timer.

Jaja, vinninga opp i spinninga?? Vi får se.....

Men når jeg vet hun er helt frisk og ikke har noe vondt så tipper jeg det går ganske kjapt før hun "skjønner tegninga" når vi lar henne gråte litt igjen.

Skrevet

Og til teorora,

Jeg har jo gjort Ferber på min eldste sønn også og han sov rundt etter første ferber-runde og våknet faktisk aldri(!) på natten igjen, men unntak av da vi avvendte ham med baby-safe soveposen (det var tydeligvis veldig forstyrrende å plutselig kunne rulle rundt i sengen...! hehe)

Men så skal det sies at han aldri har vært syk heller....og ofte går jo ting i ball da. Men da er det bare å gjøre det samme igjen og de tar poenget veldig raskt igjen.

En ekstra morsom ting er at han faktisk har fått så godt sovehjerte at han sover til kl 11 i helgene - og han er bare 3 år! Han elsker sengen sin :-) så ingen negativ assosiasjon der i gården i alle fall.

Skrevet

En liten oppdatering her for de som er interessert:

Frøkna sov greit i natt (i alle fall bedre enn fryktet). Hun våknet vel 4-5 ganger men sovnet med en gang hun fikk smokken igjen. Ingen grining etterpå. Fortsetter nok med det noen dager til for å se om hun slutter å våkne av seg selv for hun er egentlig ikke smokke-avhengig. Ellers blir det en ny runde med Ferber igjen når hun er helt frisk.

Skrevet

huff, gikk jo så greit med leggingen i går kveld. men i natt våknet han kl 1.30 og sovnet ikke før kl 4!!!! Da måtte jeg til slutt ta han opp og sitte med han i senga vår under dyna. Sovna da ganske kjapt og sov helt til kl 9! Blir jo spennendeå se hvoordan d blir til kvelden og natta , nå som mamma ga etter og tok han opp....Men da hadde han vært sinna leeeenge og jeg syntes ikke det var rett å presse han lenger.

For en utholdenhet den gutten har. Når synes dere de har fått gråte lenge nok?

Skrevet

Det kommer helt an på hvordan de gråter. Sutring kan de holde på med leeeenge, men skikkelig hylskriking er vanskelig å høre på for lenge. Har hørt at barn ikke holder ut i mer enn 2 timer (uff, det høres jo forferdelig ut når man sier det sånn...)

Men hvordan var han i natt da? Var det skriking hele tiden? la du ham tilbake i sengen etterpå? Er vel ikke helt "etter boka" når du tar ham opp til slutt....men det blir uansett spennende å se i natt da....kan jo ha vært noe spesielt bare i natt.

Skrevet

jeg ville bare slenge meg på denne tråden for å takke deg heldigec :-) Du var så snill og la ut tråd til meg om ferber-metoden og ga meg i tillegg masse gode råd. Og det har jammen fungert som en drøm!! :-) 3. eller 4. natta (husker ikke helt...), så sov han natta gjennom. og det har han gjort siden:-) Så mange mange takk :-) Ferber fungerte helt utmerket her i huset:-)

Skrevet

Så flott da! :-) Og både du og poden er sikkert enda bedre humør tenker jeg ?!

For moro skyld har jeg faktisk i dag snakket med en forsker innen barnepsykologi (datteren min deltar på et prosjekt) ang dette med "barn kan få hjerneskade av gråte-metoden". Han bare lo...! Ja da hadde vi nok vært hjerneskadet hele gjengen. Han hadde ikke hørt om dette i hvertfall så det er nok ikke noe "alle vet" innen psykolog/forskningsmiljøet i hvertfall....Tvert imot så mente han at det ikke var skadelig (selvsagt under visse forutsetninger) og argumenterte med at forandringer i hjernen opplever man bare man ser en film feks. Dette er ikke for å legge inn et innlegg som en absolutt sannhet, men bare for moro skyld som sagt.

Skrevet

En liten oppdatering herfra: Gutten min har na sovet rundt tre netter pa rad og ikveld la han seg uten a grate i det hele tatt! Ikke ett knyst. Jeg kan nesten ikke tro at det er sant ;-) "Alt" det tok var to netter med endel grating og ellers litt sutring. Faelt med gratingen selvfölgelig men dette har jo bare vaert til beste for oss alle. Sa kjekt med en mye mer opplagt sönn, merker faktisk god forskjell. Haper det fortsetter slik na! Lukke til videre til alle dere andre :-)

Skrevet

Holder denne oppe jeg - til inspirasjon for andre :-)

Skrevet

Nei han gråt ikke så voldsomt hele tiden. Gikk i bølger. Opp og ned. Men når han ikke han ikke klarte å roe seg lenger og bare gråt fryktelig lenge syntes jeg ikke det blei rett lenger. Han sovnet i armene mine og jeg la han tilbake i senga hvor han sov som en stein til kl 9.

I går kveld gråt han ikke i det hele tatt mens jeg leste boka og trodde faktisk han sovna med en gang, men blei bare liggende å se opp i lufta uten å sovne. Etter 20 min orket jeg ikke sitte der lenger og sa god natt og gikk ut ( dumt å skulle lære han at jeg sitter der hele natta hvis han ikke sovner da). Da begynte han og gråte, ganske sint en stund. Gikk inn til han igjen etter en stund og la handa over øret/kinnet og strøk tommelen over tinningen hans. Sovna med en gang og har sovet hele natta. Våknet av at han lå å pludra i senga på naborommet :)

Veldig deilig.

Skrevet

Til "mammas lille venn 4pp"

det var jo i alle fall bra at du fikk lagt ham tilbake igjen i sengen, og tydeligvis funket det likevel! Gratulerer med baby som sov igjennom! Og så er de så skjønne når de ligger og pludrer i stedet for å våkne av at de gråter om morgenen :-)

Selv har jeg "syndet" i natt jeg da....(nobody`s perfect! hehe) Frøkna har som sagt begynt å våkne mange ganger etter at hun var syk. Har gitt smokken og sovnet igjen. men kl 4.30 i dagmorges sovnet hun ikke igjen....først sutring så gråting....hun var skikkelig sinna....men så ble jeg jo litt usikker på om hun kunne ha vondt i øret ennå...kl 6 tenkte jeg at nå er det vel morgen så jeg tok henne i sengen min og hadde tenkt å gi henne pupp - men NEIDA, da sovnet hun gitt! Sov til rundt 7 og så sto vi opp. Ikke alltid like lett å gjøre de riktige tingene nei....hehe

Skrevet

Nei det er vel ingen maskin vi jobber med heller så vi må jo se ann hver natt.Er lov å synde litt. Sover ikke like godt hver natt jeg heller, så kan jo ikke vente at han skal kunne skru av og på, og at hver natt skal være like god. Men hovedsaklig skal man jo sove på natta og ikke starte dagen kl1.30! huff. Jeg har vært veldig brutal når dagen starter og satt å på full belysning på soverrommet for å markere. Tror det også har funka. Bor jo i nord-norge og det er jo mørkt mye av dagen og så er nok ik så greit å vite om d er natt eller dag for en liten pjokk :)

Skrevet

HURRA!!! I natt sov hun jammen HELE natten uten noen oppvåkninger! Fra kl 19 til kl 6! (pleier å sove til 7 da, men kl 6 kan jeg tåle...)

Ferber har virket til tross for både sykdom i etterkant og litt "synding"! Hehe

Og frøken snurp er blid som en lerke :-)

Hvordan går det med dere andre?

Skrevet

Han er så flink og har lært så fort.:)

Leser den boka for han hver kveld og sier god natt og setter på spilledåsa (er en uro som henger over senga. Pleier ikke å henge den opp før etter boka er leste og tar den ned etter han har sovna så han ikke ser rett på den om han skulle våkne på natta ...hihi)

og så går jeg ut. Ikke en lyd! Og han sover hele natta. I natt sov han fra kl 20 til kl 08.30!

Føles helt uvirkelig at hverdagen vår har forandret seg så drastisk :)

Skrevet

Så flott!!! Blir omtrent som den Hysj-metoden dette - bare med bok i stedet for hysj. Tipper du blir passe drittlei av å lese den etterhvert...hehe

Keep up the good work!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...