Gå til innhold

Hvor langt på vei er man når???

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes ulike måter å tenkte på..... Noen velger å si antallet uker de er på vei, altså 14 uker og 2 dager igjen. Andre vil velge å se på termin og regne med kalendermnder (Da går man gravid i ca 9 mnd. Den uken man har mensen blir trukket ifra): Jeg har termin 14.mars. Den 14.februar har jeg 1.mnd igjen, og dermed er jeg 8 mnd på vei. Den 14. desember har jeg 3 mnd igjen, og dermed er jeg 7 mnd på vei. Om 4 dager, den 5.desember har jeg 100 dager igjen. Det er da 9 dager til 14.desember som er datoen der jeg er 7 mnd på vei. Hvis folk hadde spurt meg om hvor langt jeg var på vei, og jeg skulle svart i mnd, så ville jeg har svart "7 måneder på vei om en ukes tid". Jeg synes det er litt innvikla å tenke på denne måten, og holder meg stort sett til antall uker selv. Når folk spør meg hvor langt jeg er på vei, så svarer jeg at jeg er så og så mange uker, og føyer til at jeg har termin 14.mars.

Noen jordmødre og leger regner slags egne svangerskapsmåneder, der de regner en mnd for 4 uker. Da går du svangerskapet i 10 mnd.

Skrevet

LMBV....Men det kan jo ikke stemme, jeg har termin den 5 mars og er da 6 mnd på vei, da kan jo ikke du være 7 mnd på vei?

Skrevet

Sorry!!!!!! Jeg har skrevet feil!!! Det skal selvfølgelig stå 6 mnd! Takker Knøttelit1! :-)

Skrevet

.......må føye til at jeg selv aldri tenker i måneder, kun i uker! Derfor begynte jeg ikke å telle på det før jeg skulle sette meg ned å svare på innlegget! Og talte feil.....! Litt stressa i dag, og dermed ble det feilskriving! Gikk en gang inn i ammetåka, og kom meg aldri ut derfra! :-) Snakker om å være distre! :-)

Skrevet

Hehe...LMBV, det er flere enn du som har møtt ammetåka! :) Synes tilogmed at jeg har mistet halve vokabularet mitt! hehe...

Skrevet

uke 1 - 4 1. svangerskapsmåned

uke 5 – 9 2. svangerskapsmåned

uke 10 - 13 3. svangerskapsmåned

uke 14 – 18 4. svangerskapsmåned

uke 19 - 22 5. svangerskapsmåned

uke 23 - 27 6. svangerskapsmåned

uke 28 - 32 7. svangerskapsmåned

uke 33 – 36 8. svangerskapsmåned

uke 37 - 40 9. svangerskapsmåned

Skrevet

Et "standard" svangerskap er 282 dager.

Når det er 100 dager igjen har man altså gått i 182 dager.

Det tilsvarer nøyaktig 26 uker.

(182 : 7 = 26)

Man har 14 uker og 2 dager igjen til termin.

(14 uker = 98 dager)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...