Gå til innhold

Tror dere på dem som sier de ikke har nok melk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller er de bare redd for hengepupper og å ikke kunne drikke?

Det er jo tross alt det vi mennesker er skapt for. Å reprodusere oss, og å gi mat til ungene våre.

Videoannonse
Annonse
Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Kvinner er jo også skapt til å føde, men det er jo mange barn som ikke kommer seg ut den vaginale veien!

Skrevet

Ja, det tror jeg på. Vært der selv, men ammet så mye jeg klarte, det var bare ikke nok. Måtte gi grøt i tillegg fra 3 mnd før han begynte å legge på seg skikkelig....ammet til han var 10 mnd.

Skrevet

Nå ber du om trøbbel! Det er klart at noen ikke har nok melk, jeg tror også at det er veldig sårt for mange når ikke ammingen går helt på skinner.

Det jeg tror, er at du har greid å såre mange med å skrive et slikt innlegg, og avslører en god del fordommer og mangel på kunnskap. Alle kropper fungerer ulikt.

Mener du at de som har for lite bekken til å føde også er noen tullebukker?

Ta deg et glass vin og kos deg med ammingen!

Skrevet

himla greit med den anonym knappen du. Synes heller du skal rusle inn på Krangleforum i steden for å bruke dette forumet til lite gjennomtenkte spørsmål.....

Skrevet

trur nok ikke det er noe nytt fenomen nei. Har hørt om kvinner har mistet melka i hvertfall så lenge tippoldemor levde i hvertfall. Men før i ta var det nok ikke like enkelt som å stikke på rema og kjøpe mme, da var det å finne seg en gård med kuer. Tanta til samboeren er vokst opp på melk fra ku.

så det er nok ikke hengepupper og drinker det står på

Skrevet

Tåpelig, tåpelig, tåpelig spm.......

Skrevet

Jeg skrev ikke at jeg trodde det. jeg spurte om dere trodde det. det er nemlig veldig mange her inne som har rare formeninger om melkeproduksjon.

HI

Skrevet

Nå klarte du å såre mange og gjøre skikkelig forbanna, hvert fall meg. Det meste jeg klarte å pumpe meg for var 80 ml melk, i løpet av ett døgn. Skal jeg da la barnet mitt sulte i hjell , skrike og gå ned i vekt enda mer enn det hun gjorde fordi det er bare tull at jeg ikke har nomk melk ? Er muslim, drikker aldri alkohol. Hengende pupper handler det heller ikke om. Tror du jeg liker å koke flasker hver dag, å dra med meg mme og flasker overalt, hvis jeg kunne bare gi barnet mitt pupp, uten å tenke på temperatur og at det skal være ferskest mulig ? Vet du hvordan jeg følte meg da jenta mi var første gang forkjølet , bare 7 uker gammel, og jeg tenkte at hun fikk verre start med immunforsvaret pga hun ikke fikk morsmelk ?

Tenk deg godt om før du skriver sånne innlegg, kjære anonym .

Skrevet

Mange hårsåre her;-)

jeg er ikke hovedinnlegger her, men

Det er mange misforståelser angående melkeproduksjon ute å går. Melka kommer ikke med de fleste med det samme babyen er ute, det kan faktisk gå 5-6 dager før melka kommer skikkelig igang. Det går ikke utover babyen, den klarer seg. Man kan såklart gi litt mme i starte, gjorde det selv pga gulsott. Da trenger baby mer væske.

Det går ikke an å pumpe, å tro at det er tilsvarende det baby får ut ved å suge. Babyen får såklart ut mye mer melk, bare utdrivningen kommer igang.

Før i tiden trodde man at melkeproduksjon var arvelig, hadde en oldemor som ikke ammet noen av sine 5 barn, ene datra er min farmor, hun har heller aldri ammet, og til slutt min tantes 4 barn som heller aldri har fått mm. Men, både jeg og min kusine(samme slekt) har ammet våre barn.

Min mormor har ammet alle sine 4 barn, den ene av bare av 1 bryst til og med, pga en abcess som ble operert bort, og dette er 60 år siden.

Tror alt dette med amming har med holdninger, hva vi har lært av våre foreldre og besteforeldre (kanskje).

Jeg har forresten aldri hørt om noen her jeg bor som etter 1950 har vokst opp på kumelk, til og med da for lenge siden gjorde de noe med melken slik den kunne drikkes av spebarn..

Jeg tror nok det finnes de som ikke har nok melk, men det virker som et overtall av dem her inne.. Blir mamn stressa og redd for å ha for lite har jo også det innvirkning på melkeproduksjonen.

De fleste av mine venninnner ammer, og jeg er i begynnelsen av 30 åra.

Skrevet

Ja, det tror jeg på.

Mamma hadde ikke melk til hverken meg eller min søster. Hun ble tvunget til å pumpe og pumpe på sykehuset når hun fikk meg. Kom ikke ut så mye som en dråpe melk. Kun blod!!!!

Jeg har ammet begge mine barn, men med eldstejenta ga jeg opp etter 2 uker. Minstejenta ammer jeg fortsatt og hun er 7,5 mnd.

Skrevet

Jeg gjorde alt for å få opp produksjonen.. Prøvde alt mulig,men fikk ikke nok melk til å fø lillegull,men hadde ikke nok. Etter tre mnd fikk jeg ikke pressa ut mer enn to små dråper.. Det var tøft i innse at jeg ikke hadde nok melk,men sånn er det. Det kan ha noe med at jeg har pcos å gjøre. Ikke vet jeg..

Skrevet

Jeg tror det er mange som sliter med d faktum at de ikke har melk. Men tror faktisk det er endel som ikke ønsker å amme. Fordi det binder dem mer enn de ønsker. Vi lever i en hektisk hverdag og det er store krav til oss og alt vi skal klare å henge med på. Tror ikke det er mange som ikke ammer av forfengeligheten eller for å kunne nyte alkohol, men kanskje for lettere å få avlastning ?

Men synes også der er viktig å understreke at veeeeeldig mange rett og slett ikke har melk!!!

Men skikkelig touchy tema dette, så signerer anonym.....

Skrevet

Ja, jeg tror de som sier de ikke har nok melk.

MEN hadde ikke internett fantes, så hadde jeg nok hørt mer på kjerringene rundt meg og begynt å tro at jeg ikke hadde nok melk! Fordi når jeg slet med ammingen, mente alle sammen at jeg holdt på å 'miste' melka. Men det var noe helt annet som feilte puppene mine (Raynauds), så takk og pris for Ammedebatten og alle gode råd fra ammehjelpere!

Poenget mitt er at det er masse ting man kan prøve for å få opp produksjonen, og det er kanskje noen som gir opp litt for fort (sikter ikke til noen her altså!)

Skrevet

Jeg tror ikke det er mange som juger på seg at de har for lite melk for å "slippe" å amme, nei! For de fleste som sliter med ammingen, så er det nok et høyst reelt opplevd problem.

Men når det er sagt, så tror jeg nok at mange av de som gir opp pga "for lite melk" kunne ha fått opp produksjonen med riktig hjelp. Og ofte er det kanskje ikke lite melk som er problemet, men dårlig utdrivingsrefleks f.eks. Og noen ganger tror mødre at de har for lite hvis babyen f.eks er urolig eller vil spise oftere enn de hadde forventet. Det er fortsatt mye uvitenhet rundt om kring om hvordan amming og melkeproduksjonen vår fungerer, og mange får dårlige råd og lite oppmuntring både av helsesøster og andre rundt seg.

Og så finnes det faktisk noen som ikke får det til, selv om de gjør alt helt riktig, og for dem er det veldig sårende med slike kommentarer som HI kommer med her.

Skrevet

Jeg vet ALT om å ha for lite melk. og det er aldeles ikke mine egne tanker. Jeg har blitt utredet i hytt og gevær, og har vært i kontakt med kompetansesenter for amming. Jeg har for få brystkjertler og hormonelle forstyrrelser. Så det så! Det er ihvertfall ikke min feil. Jeg brukte de første 2 månedene på å pumpe 6 timer daglig, bruke hjelpebryst, prøve kjerringråd, gå til akupunktur osv osv osv. Allikevel fikk jeg ut 50 ml i DØGNET! Og det er faen meg ikke noe å skryte av altså. Hvis du ikke tror meg kan du jo ringe til ammepoliklinikken eller kompetansesenteret og høre. Det finnes flere som har de fysiske grunnene som meg.

Skrevet

Dummeste spørsmålet jeg har hørt på lenge! Strevde meg ihjel for å amme men ga opp etter 2mnd, når hverken ammete, nesedråper, pumping eller akupunktur hjalp, hadde ikke nok melk.Misunner alle som ammer og skulle gitt mye for å gjøre det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...