Gå til innhold

baby på 4 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

som førstegangs har jeg ikke peiling. vi reiser til syden når han er ca 4 måneder, bruker han fortsatt bare pupp da? sitter han selv? hva klarer han?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klarer så å si ingenting selv. Er skikkelig bebi enda da. De bruker som regel pupp enda ja. Mange ammer jo til barna er 1,5 år gammle...

Sitter ikke selv nei...

Skrevet

Vil nok mest sannsynlig bare ha pupp, ja. Kommer an på..... Jeg får bare store barn, og mine må begynne med grøt rundt 3 1/2 - 4 mnd (helsesøster enig). Barna er 53 cm og ca 4 kg ved fødsel. Har vært slik med meg og mine søsken også fortalte min mor. Men det er ikke noe heft det. Den første grøten blander du med melk, og da trenger du jo bare å ha med deg pumpe og grøtblanding. Uansett ikke mye grøt de spiser i den alderen hvis du skulle bli nødt til å starte så tidlig. Har inntrykk av at de fleste er godt over 4 mnd før de starter med grøt, og noen har ikke behov før de er 6 mnd.

Sitte klarer han neppe. Hvis du tenker litt på flyturen og forflytting inn og ut av flyet m.m., så ville jeg ha anskaffet meg et bæresjal. En babybjørn (bæresele) tror jeg kanskje blir litt tungt for ryggen til babyen i lengden. Ikke noe jeg vet, bare antar. Hvis du må bære kan et bæresjal gi deg flere muligheter til måter å bære på. Har ikke prøvd dette selv, men av de som har prøvd sier de at det krever litt øvelse før en har teken på det. Så kjøp det i så fall inn i god tid slik at du får testet det litt.

Det jeg ville ha tenkt mest på er hvordan du skal skjeme babyen for varmen og solen. De skal ikke ha direkte sol på seg uten å ha klær på seg, og selv med et lag bommulsklær vil solen gå igjennom til huden fordi den er så sterk (beskjed jeg fikk fra helsesøster). En må derfor tenke på å ha parasoll eller lignende til babyen.

Har du med vogn, så kan du jo bare ta bagen ut av vognen og la babyen ha den til seng. Det har jeg gjort når jeg har vært på reise. Har med egne sengklær som brukes til soving. Ikke lurt å bruke de du har når du er ute, de har gjerne en del støv som ikke skader for de korte turene, men som ikke så bra å ligge i over lengre tid. I syden er det tørt og støvete, så lurt å ha med ekstra tepper og slikt slik at du får skiftet ut med jevne mellomrom. Et par, tre dager kanskje? Noen med erfaring?

Jeg har ikke vært i syden med baby selv, bare på innenlandsreiser. Så det er ikke sikkert rådene mine "duger" helt :-) Kanskje noen med erfaring skriver inn til deg også? Er så pysete overfor varmen jeg, og blir så redd for at barnet ikke tåler den..... Så det kunne jo kanskje være greit for meg også om folk som har prøvd kunne skrive noen ord?

Du får ha lykke til :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...