Gå til innhold

Argumenter mot skrikekur/Ferbermetode

Anbefalte innlegg

Skrevet

En liten baby fødes med knapt nok halvferdig utviklet nervesystem. De opplevelsene den har de første åra vil danne grunnlaget for hvordan den lille har det resten av livet. Et eksempel som viser hvor viktig det er med stimuli, er barn som fødes med tette linser i øynene. Dersom de ikke får operert inn kunstige linser innen en viss tid, forblir de blinde. Nervene som skulle lære seg å tyde synsinntrykk, vil nemlig aldri dannes hvis de ikke får input. På samme måte er det slik at barn som ikke får svar på de signalene de sender ut, ikke lærer seg å kommunisere med omverdenen. Og videre: Jo flere svar et barn får, jo flinkere vil det bli til å kommunsere.

Når et lite barn ligger og gråter, er dette et signal som det sender ut. Dersom vi svarer på gråten, vil barnet etterhvert lære seg å nyansere gråten. Med tiden blir det mer og mer klart for oss hva barnet egentlig vil. Men svarer vi ikke, vil barnet gi opp. Det har lært seg at det ikke hjelper å rope om hjelp. Denne læringen er varig.

Når babyer gråter, dannes det stresshormoner i den lilles kropp. Slike stresshormoner motvirker dannelsen av nervebaner. Barn som utsettes for store traumer i oppveksten, vil derfor kunne ha dårligere forutsetninger for læring senere i livet. Dersom vi som omsorgspersoner svarer på gråten, vil vi kunne motvirke dannelsen av stresshormoner.

Skrikekurer er derfor ødeleggende på minst to måter: Barnet blir dårligere til å kommunisere med omverdenen, OG det kan få dårligere utvikling av nervesystemet generelt.

Linker:

http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=101582

http://www.aftenposten.no/helse/article745695.ece

http://www.dinside.no/php/art.php?id=346262

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blablabla

Er det bedre da at mor og barn ikke får nok søvn i måneder/år??

Kan umulig være godt for helsa det heller? Finner du noe forskning på kronisk søvn mangel hos små barn og voksne??

De aller fleste har prøvd ALT før de tyr til ferber eller andre skrike metoder i varierende strenghetsgrader!!

Hadde du vært desperat så hadde du nok ikke oppført deg som en sånn bedre viter.........................

Skrevet

Kjære anonym.

Det finnes veldig gode alternativer til Ferbermetoden! Jeg anbefaler boka "The no-cry sleep solution" av Elizabeth Pantley. Her finner du gode tips og råd til hvordan få den lille til å sove uten å la han/henne skrike seg i søvn.

Jeg er også mamma, jeg har en gutt på 5 måneder. Jeg vet veldig godt hva det vil si å ikke få nok søvn.

Det er forsket mye på kronisk søvnmangel. Det er absolutt ingen ideell situasjon det heller! Men jeg ville ikke orket å utsette mitt barn for den risikoen det er å prøve Ferbermetoden.

Skrevet

skriver under på det line sier over... har også brukt elisabeth panthley. det fungerer.

ville ALDRI tatt sjansen på ferber. ikke så lenge forskningen har kommet så langt. det er vel en heller gammeldags metode som min oldemor brukte, nei faktisk ikke sikker på om hun gjorde det en gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...