(S)TinkerBelle <3 Skrevet 30. november 2007 #1 Skrevet 30. november 2007 Tenkte å kjøpe to gutte-rotter til Lille i julepresang, men vet i grunnen ikke så mye om rotter. Har lest masse på nett nå men er det noen som har noen gode tips. Og før noen sier at dyr til unger i julepresang er uetisk så forventer jeg ikke at datteren min på 3 år skal ta seg av de på heltid. Jeg vet de er mitt ansvar. Hehe. Har hund fra før så føler at jeg er godt bundet fast. haha. Noen tips feks på burstørrelse, eller om noen har et gammelt stort gnagerbur til salgs i nærheten av oslo så spytt ut.
PlinkiPlonk Skrevet 30. november 2007 #2 Skrevet 30. november 2007 Jeg har hatt rotte en gang, Rottis het han:) Huska han lukta mye strammere enn venninna mi si jenterotte, så jeg måtte bytte konstant på buret hans...Men han var kjempesnill, og veldig tam. Elsket å sitte i nakken min å puske i håret mittt, eller sove der. Han ble og kjempefet på sine gamle dager. Han døde da han var 1,5 år av kreft, dessvere, så de blir ikke så mye eldre enn enn 1-3 år. Du får spørre mer der du skal kjøpe dem, men husk de er nattedyr, og vil som regel sove på dagen, og da må de få fred!! Men om natta river de sund avispapir og styrer, så visst man vil ha nattero, skal man ikke ha de på soverommet.
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 30. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 30. november 2007 ok. takk for svar. mm, har hørt at hannene luker mer ja men er mer rolig en jentene. så rottis ble feit ja. hehe.
Nemesis Skrevet 1. desember 2007 #4 Skrevet 1. desember 2007 Hei, Rotter er noen fantastiske kjæledyr! Har masse personlighet, dårlig med selvironi og gjør masse rart hele tiden! Når det gjelder bur, så er jo større jo bedre. Hanrotter er roligere enn hunrotter, de blir ganske late rundt ett-årsalder og da blir de mer åpne for kos. Det første året har de det litt travelt. Rottene trenger minimum en times utetid hver dag, så pass på at du har et rottesikret sted (uten hund og for mange ledninger) hvor de kan løpe fritt. Flott at du tenker å kjøpe to, rotter er flokkdyr og trives IKKE alene. På tamrotter.com finner du rottefaq og et aktivt forum som drives av NTF (norsk tamrotteforening). Anbefaler å kjøpe fôr gjennom NTF. Å finne "gode" rotter er vanskelig. Det er så mye innavl og sykdom i tamrotteslekten. Vær sikker på at det er to hanner du får med deg, ellers har du en koloni på no time! Jeg har hatt en del han-rotter. Et par av dem har jeg vært nødt til å kastrer. Gjør det med en gang hvis de biter, for det skal IKKE en psykisk stabil rotte gjøre. Selvfølgelig kan man få en rapp over fingrene om man kommer brått på, men rottene har en enorm konroll over bittet sitt, så det er ikke verre enn et nålestikk. Enkelte hanner blir desverre agressive, da biter de til beinet! Siden du har barn kan det være lurt å aldri gi godbiter gjennom sprinklene i buret. Rotter ser veldig dårlig, og tar seg gjerne et jafs av en liten barnefinger.... Ingen av mine har noen gang bitt (bortsett fra de to som ble kastert og snille som lam etterpå), jeg kan dyppe fingrene i sirup og la dem slikke det av. Men jeg har vært heldig med dyrene. Ellers er rotter ekstremt flinke til å stikke av, og finner de utroligstre gjemmesteder, inni stoler, bokhyller, i et jakke-erme... De kan trenes ganske lett. Jeg hadde et par rotter som var ivrige på listverket, flisene fløy ved første anledning. Løste det lett ved å sitte der å passe på og klappei i hendene når de skulle til å ta et tygg. Rotter har nervene i helspenn og skvetter himmelhøyt! Tok bare 2-3 klapp før de tok hintet. De kan komme når du roper på dem, lære seg triks (aguility, leke med ball). De er desperate etter godbiter, og utrolig smarte så de lærer fort. Jeg kunne fortsatt i det uendelig nå Bare spør om du lurer på noe, og sjekk linken ovenfor. Lykke til!
Beama Skrevet 1. desember 2007 #5 Skrevet 1. desember 2007 Rotter er koselige kjæledyr=) Hadde to stykk for noen år siden. Gutterottene lukter kraftig, men hvis buret rengjøre OFTE. Og man bader de en gang iblant går det helt fint. Mine to elsket å kose seg i badekaret. De blir utrolig tamme.. og er faktisk kosete.. hehe Den ene min døde helt plutselig når den var 2 år.. den andre ble nesten 3 år... han var forkjølet noen dager og plutselig fikk han ikke puste mer, mens vi satt på telefonen med dyrlegen. Så det er kjedelig att de ikke blir så gamle, er trist når de dør.
Nemesis Skrevet 1. desember 2007 #6 Skrevet 1. desember 2007 Sjelden rotter blir mye over 2 år desverre. Vasker buret i dusjen en gang i uka. Det holder. Gir dem en del tørkepapir, som de drar inn i husene og tisser ut. Skifter bare papiret i løpet av uka. Rotter markerer, så de legger gerne igjen en fin liten flekk på hånda di når de løper over deg:)
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 2. desember 2007 Forfatter #7 Skrevet 2. desember 2007 Sitter på nett og leser om rotter nu, og leter etter et brukt-bur. Vanskelig å finne nå i juletiden ser jeg. Sikkert mange som har samme plan som meg. Gleder meg stort om det blir rotter på oss iallefall. Og takk for gode tips. Kom gjerne med flere, og om det er noen som har et stort jenny-bur stuet bort et sted så vil jeg gjerne kjøpe det.
Lille Filur Skrevet 2. desember 2007 #8 Skrevet 2. desember 2007 Sambo hadde rotte da han var yngre... han har sagt at han aldri i livet skal ha et slikt dyr igjen. Så jeg håper du har tenkt deg godt om;o)
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 2. desember 2007 Forfatter #9 Skrevet 2. desember 2007 hva er begrunnelsen for det da? og tja, jeg føler da at vi har det....
Lille Filur Skrevet 2. desember 2007 #10 Skrevet 2. desember 2007 Det var moro i begynnelsen, men mye styr med skifting og vasking av bur. Det luktet, den pissa der den hadde lyst, ikke noe spesielt kos heller (sammenliknet med katt og hund). Han blei lei av hele rotta, var ikke så moro i lengden. Og den har syyylskarpe tenner, det fikk han erfare. Han fikk den som baby så den var vant til han, men gnagde og beit i ting fordet. Nytter liksom ikke å irettesette ei rotte... hehe
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 2. desember 2007 Forfatter #11 Skrevet 2. desember 2007 hehe ok. nå skal de ikke bite om de har bra psyke da.. isåfall får den ballene sine klippet av. skjønner det med lukta, da det er det jeg tenker mest på.. men det lukter allerede så hund her at det sikkert ikke gjør noe forskjell. haha.
Lille Filur Skrevet 2. desember 2007 #12 Skrevet 2. desember 2007 Nja, rotter mus og kaniner er gnagere da så de trenger vel ikke å ha dårlig psyke for å bite? Altså, den hogg ikke tak i sambo titt og ofte, men det holdt å bli bitt et par ganger.. Blei ikke gammel den heller forresten, og sambo synes det var helt flott;o) Skal sies at sambo er et skikkelig dyrekjær så rotta leid ingen nød selvom den var mislikt hehehe
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 2. desember 2007 Forfatter #13 Skrevet 2. desember 2007 gnaging og småbiting er forskjellig fra "biting til beinet" da der blodet spruter. hehe. det kan de faktisk gjøre om har dårlig psyke. vel, vi får se hvordan det går her.. og vi håper de lever en stund vi da.
LindaKristin1980 Skrevet 2. desember 2007 #14 Skrevet 2. desember 2007 Rotter er fantastiske dyr, jeg har hatt "massevis" (8 vokse + et kull på 10 unger). Anbefaler å kjøpe de så unge som mulig, ned mot 4 uker gamle. Da har de ennå ikke skjønt at de kan bite hardt og er veldig lette å temme. La de gå på kroppen din, inn i genserermer etc. Hannrotter er nok best til barn ja, ettersom de er roligere og større (lettere å holde). Husk at rotter aldri skal holdes i halen, det er utrolig smertefullt! Ellers bør buret være stort og HØYT. De elsker å klatre. Å lage etasjer og hengekøyer i buret er smart, det blir straks populært. Rotter er altetende, men de skal ikke ha brødvarer (gjærbakst), da de kan få sopp i magen. Brukte nærmere 2000 kr hos dyrlegen med min ene jenterotte pga det... Av bunnstrø skal de helst ikke ha sagflis, da de lett utvikler luftveisinnfeksjoner. Miljøstrø (pressa sagflis) går greit, men allerbest er noe som heter yesterdays new, som er pressa avispapir. Men det er svindyrt, og vanskelig å få tak i. Elllers må de få litt kjøtt innimellom (leverpostei, rent kyllingkjøtt etc).
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 2. desember 2007 Forfatter #15 Skrevet 2. desember 2007 flotte svar alle sammen! Gleder meg mer og mer!
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 4. desember 2007 Forfatter #16 Skrevet 4. desember 2007 noen flere som vil dele erfaringer...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå