Gjest VerdensHeldigsteMamma Skrevet 30. november 2007 #1 Skrevet 30. november 2007 Leste om finskegrepet i en tråd om klipping kontra revning. Noen som kan fortelle meg hva dette er??
neila & desembernurket Skrevet 30. november 2007 #2 Skrevet 30. november 2007 står litt om det her http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=183934
Staark Skrevet 30. november 2007 #3 Skrevet 30. november 2007 Det er en spesiell måte jordmødrene bruker på å ta imot barnet på, for å unngå rifter. Er ikke helt sikker på hvordan det foregår, men tror det er noe med at de holder igjen barnet litt, og skrur det ut. Hvis du googler det, så kommer det sikkert opp noen avis-artikler. Her i Stavanger ble jordmødrene kurset i finskegrepet av en finsk jordmor. (I Finland er det ikke like vanlig å rivne under fødsel som her.)
Gjest VerdensHeldigsteMamma Skrevet 30. november 2007 #4 Skrevet 30. november 2007 Genialt!!! *krysser fingre for at de kan dette når jeg skal føde*
melkekua™ Skrevet 1. desember 2007 #5 Skrevet 1. desember 2007 Det er som de andre sier over her, barnet blir "skrudd" ut, på denne måten blir det mindre sjanse for klipping og revning. Vi brukte det her i Norge i gamle dager, men har glemt det....derfor har jordmødrene i Norge fått hjelp av finnene til å lære det igjen. Vet at det blir brukt der jeg skal føde (Fredrikstad). En finsk overlege som lærte jordmødrene det der.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2007 #6 Skrevet 2. desember 2007 Noen som vet om dette er rutine på Rikshospitalet?
melkekua™ Skrevet 2. desember 2007 #7 Skrevet 2. desember 2007 Tror det blir mer pg mer poppis at jm lærer seg det. Du kan jo ringe å høre hvis du er nysgjerrig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå