Gå til innhold

Mye snakk om amming vs flasking(mme).. Bare vi som kombinerer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er utrolig mange tråder som går på positive og negative sider av amming og flasking, og hva som er best. Får inntrykk av at det er utrolig svart hvitt! Er det ingen som gir babyen begge deler? I såfall er det veldig lite informasjon og diskusjon rundt det! Tenkte å fortelle litt om hvordan vi gjør det, og vil gjerne høre synspunkter/erfaringer/tanker fra andre rundt dette temaet =)

Vi hadde en tøff fødsel som endte i hastesnitt og sykdom hos mor og barn. Barseltiden ble alt annet enn hyggelig, og vi slet med ammingen til å begynne med. Etter noen "gode" uker, kom en ny tung periode, hvor snuppa skrek og skrek, og ikke fikk nok mat. HS sa at jeg selv måtte kjenne på hvor viktig ammingen var for meg. Det var ingenting i veien med å gå over til mme. Jeg var ikke helt klar for å gi slipp på ammingen enda(syns bl.a. det er veeeldig greit å bare slenge ut en pupp om natta), så bestemte meg for å gjøre det på min måte. Ammet stort sett, men gav mme når jeg var sliten,lei og trengte litt pusterom. Gav også snuppa flaske som siste måltid for kvelden. Dette fungerte veldig fint for oss, og vi har fortsatt med en kombinasjon.

Det går litt i perioder! Hun har nettopp hatt to uker hvor det har gått max 1,5-2 timer mellom puppe-måltidene. utrolig slitsomt! Da har jeg gitt henne en flaske mme på formiddagen, i tillegg til den hun får om kvelden. Da vet jeg at hun holder minst 3 timer før hun må ha mat igjen, og vi kan ta oss en tur ut og finne på noe uten å stresse med konstant mating. Dessuten får mammas pupper hvile litt =) Herlig!! Etter disse 2 ukene merket jeg putselig at hun holdt lenger og lenger på mm og. Plutselig kunne det gå 3 timer mellom mm-måltid også! Da droppet jeg formiddagsflaska, og ammer hele dagen. Men så fort det kommer slike intense perioder, kommer jeg til å ty til formiddagsflaske igjen!

Dette ble myyye lenger enn jeg hadde tenkt, imponert om noen leser hele =) Ville egentli bare få frem at dette me flaske/amming ikke er svart/hvitt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi gjør det omtrent på samme viset :) Men er blitt veldig sjeldent han trenger mme da, får det ikke engang om kvelden nå for tiden. Synes det er en veldig fin løsning jeg :)

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Aldri sett på det som svart/hvitt, men har fått det samme inntrykket...akkurat som tråder om ks og vaginal fødsel.

Vi kombinerte fra snulla var 4 uker til hun var 2,5 mnd...fungerte kjempebra det!:-) Det var jo nødvendig å supplere med mme da hun ikke la på seg nok med kun mm. Vesla er nå 10 uker, men jeg trenger ikke supplere noe nå. Derimot pumper jeg meg ikke, så hun får mme hvis hun blir sulten mens hun er hos faren sin.

Skrevet

skulle gjerne kombinert jeg, men mini tar ikke flaska lengre.. verken med mm eller mme.. superdumt..veit ikke hva jeg skal gjøre jeg..

Skrevet

Har prøvd å gi sønnen min mme men han nekter... men tar flaske vis det er mammamelk i den:)

Skrevet

Jeg kombinerer, noen dager er det lite melk og bare mas, ja man mmå amme ofte for å få merer men det er da grenser... noen dager har han fått flaske to ganger andre ingen men stort sett våkner han en tinme etter at han ahr lagt seg og da får ha flaske med mme, og evt litt pupp på toppen han er 16 uker og har sovet noen netter i uka fra sånn 22- 0730, uten sammenheng om det er med bare mors melk i magen eller begge deler...

Det tok han tre mnd å ta flaske da men jeg gprøvde litt hver dag, og nå går det fint...

Kombinasjon er greit det!

Skrevet

Vi kombinerer også! Jenta vår gråt fra dag 1. Barsel /lege mente det var tarmene som ikke var ommet i orden..For melk hadde jeg (mente de...)Vi hadde besøk av HS etter 10 dager. Snakket selvfølgelig om amming ol. Vekten var ikke gått opp. HS mente vi skule prøve mme. Da ble jenta så fornøyd.

Jeg har ammet og ammet, drukket vann, amme te og samboer har tatt jenta så jeg fikk koblet av. Likevel produserer jeg ikke nok melk. Sånn er det bare! Så her er det først pupp til alle måltid, så er det flaske. Da sover hun ca 3 - 4 timer i slengen. Og alle er happy!

Skrevet

Vi kombinerer - David fikk mme allerede på sykehuset på grunn av lav fødselsvekt som ikke gikk opp. Hjemme prøvde vi oss på bare amming en stund, men begynte med flaske i tillegg etter noen uker med masse strev og frustrasjon fra både meg og gutten. Han fikk nemlig ikke nok...

Vi ammer først og så får han pumpet mm eller mme om han vil ha mer etter 1/2 time (anbefaling fra HS å ikke amme lenger på hver pupp i gangen). Også får han enten pumpet morsmelk eller mme når han er alene med med pappan eller hos besteforeldre.

David er fornøyd og jeg er fornøyd ;)

Skrevet

Jeg ammet , pumpet meg og brukte mme de første 3 mnd.

Jenta mi var så liten at ho bare klarte å suge en kort stund om gangen og dene ene brystvorta mi var for stor så den klarte ho ikke å spise av.

Så jeg ammet et måltid ga mme det neste og deretter pumpet meg(den puppen jo ikke klarte å spise av.), så ammet jeg igjen til 3 måltid. og hadde jeg nok mm så fikk ho det til neste ellers var det mme. Altså annet hvert flaske måltid og puppen.

Når ho var ca. 3 mnd gikk jeg over til å bare amme, og rundt 4 mnd begynte vi med grøt.

Husker hvordan alle jeg snakket med mente at ho aldri kom til å ville ha puppen når ho fikk flaske. der tok de ihvertfall feil.

Nå er ho 7 mnd og vil ikke ta flaske i hele tatt. (har prøvd at ho får vann til måltidene)

Så får vel prøve å få ho over på tutekopp etter jul når jeg skal prøve å slutte med puppen.

Skrevet

jeg synes også det er mye mas med denne ammingen som skal være så fantastisk. jeg skjønner jo at amming er kjempegreit hvis det fungerer for alle parter, men for oss gjorde det ikke det, og da må det være ok å ty til moderne hjelpemidler synes jeg... jeg har hatt mer enn nok melk hele tiden, men på sykehuset hadde lillemann problemer med å suge - han var kjempesulten og hadde problemer med å få ordentlig tak, han greide ikke lage vakum og skjønte ikke helt hvordan han skulle jobbe for å få melken. det var veldig viktig for de som jobbet på barsel at vi fikk til ammingen, mye viktigere for dem enn for meg følte jeg til tider - det var flere ganger det stod opp til 3 barnepleiere og dro i puppene mine og lirket i lillemann for å lure ham til å ta puppen, og han ble sultnere og sintere for hvert sekund og bare skreik og skreik! det var utrolig deilig å komme hjem og kunne kombinere amming og pumping i ro og mak, uten å bli kritisert for å "gi opp". vi kombinerte amming og pumping helt fra de første dagene, så gikk vi over til bare pumping og mme etter noen uker, men han hadde mye vondt i magen. jeg ble satt på streng diett, og det viste seg at kolikken forsvant når jeg gikk på en diett bestående kun av poteter, kalkun og lam. intet mer, og ganske ensidig med andre ord. jeg er så egoistisk at jeg ikke orker et sånt kosthold i lengden, jeg innrømmer det. ikke kan det være særlig sunt heller, verken for mor eller barn. så jeg tok et valg om å slutte med mm helt, så nå når lillemann er 2 måneder får han bare mme. og vi er så fornøyde! kolikken er borte, og hele familien er gladere!

jeg har møtt masse fordommer overalt for at vi har gitt ham flaske helt fra begynnelsen av, ikke minst har folk antydet at det er flasken som har vært årsaken til kolikk. mange synes jeg er "kald" som nekter barnet mitt nærværet med puppen. dette med amming er ikke en privatsak i det norske samfunnet. alle spør og graver om den, og selv om jeg vet at alle mener det godt, blir jeg ganske lei av det til tider. vi skulle ansette vaskehjelp for noen uker siden, og selv hun begynte å spørre og grave om hvorfor jeg ikke fullammet. og jeg skammet meg sånn at jeg løy om det! jeg må jo selvfølgelig le litt av det nå, men det sier noe om hvor vanskelig det er å gå i mot samfunnets oppfatninger om hva som er bra og ikke.

dette ble litt langt og rotete, men jeg ville bare gi min fulle støtte til augustprinsesse. med neste barn skal jeg kombinere absolutt alle muligheter dersom det er det som skal til for et fornøyd barn (og foreldre!), og jeg skal ikke ha dårlig samvittighet for det et eneste sekund! jeg har selv blitt mer ydmyk av dette, og jeg respekterer både de som ammer, de som kombinerer, og de som bare gir mme, uansett hva grunnen måtte være. det har gått opp for meg hvor krevende det er å få barn, og jeg vil ikke bidra til å bygge opp om fordommer som gjør foreldrerollen vanskeligere enn det som er nødvendig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...