Gjest Skrevet 30. november 2007 #1 Skrevet 30. november 2007 Hørte at i Tønsberg kommune har de starta et program som heter "du er ikke syk, du er på tjukka" Syns det var genialt jeg! Har faktisk hørt folk som sykmelder seg bare for å gjøre det. Det burde da ikke være sånn at folk blir gravid bare for å få sykmeldt seg (satt litt på spissen her). Selv var jeg sykmeldt 50% de siste to ukene. Sier ikke at alle må jobbe så lenge (jeg hadde et lett svangerskap), men det skulle da være mulig å jobbe litt lengre enn til 8 svangrskapsuke (for de fleste iallefall)?!?
blond Skrevet 30. november 2007 #2 Skrevet 30. november 2007 Blir de fleste sykemeldt fra uke 8 og ut svangerskapet??
~sjiraff~ Skrevet 30. november 2007 #3 Skrevet 30. november 2007 Tror ikke det er så mange som sykemelder seg unødvendig pga graviditet lenger. Arbeidsgivere har blitt flinkere og flinkere til å tilpasse arbeid og arbeidstid til gravide, hvertfall innenfor stat og kommune. Antar at Tønsberg sitt mål med denne kampanjen like myer er å sette forkus på arbeidsgivers tilrettelegging? Ikke mange gravide jeg kjenner som er blitt sykemeldte hvertfall..
mammamamut Skrevet 30. november 2007 #4 Skrevet 30. november 2007 Jeg jobbet i en drittbedrift som driter i de ansatte! Ingen som brydde seg med å tilrettelegge for meg. Ga meg helre tyngre arbeid så da hadde jeg ikke noe valg. Ble sykemeldt i 5 mnd begge gangene! Da klarte jeg ikke mere. Fikk tidlig bekkenløsninge begge gangene og.
Gjest Skrevet 30. november 2007 #5 Skrevet 30. november 2007 Tror nok langt ifra at 'alle' blir sykmeldt fra uke 8, men på jobben vår, var vi tre gravide samtidig. Hun ene ble sykmeldt i uke 8, og det feilte henne ingenting. Vi er venner utenom jobben å, og hun innrømma at hun gjorde det bare for å slippe litt jobb... Hun andre på jobben ble sykmeldt i 4mnd. også uten annen grunn enn at hun kunne slippe jobben litt... Det er kanskje bare jeg som har kjipe arbeidskollegaer? Skjønner selvfølgelig at noen må sykmeldes, men jeg syns det er helt håpløst når folk snylter på systemet sånn.
1+1=2* Skrevet 30. november 2007 #6 Skrevet 30. november 2007 Selv ble jeg tvangssykemeldt av legen... Nekta å bli sykemeldt fordi jeg hadde så mye å gjøre på jobb. Men legen tvang meg altså. Og det hjalp å være sykemeldt! Ble endelig kvitt kvalmen da. Så tror folk har veldig forskjellig terskel. Mange kvier seg nok for å bli sykemeldt. Kommer vel an på hvor godt man trives på jobben.
Gjest Skrevet 30. november 2007 #7 Skrevet 30. november 2007 Det er jo veldig forskjellig fra person til person. Det er jo ikke bra å jobbe for lenge heller. Passer utrolig dårlig å være utslitt når fødselen starter
LivetErEnLek Skrevet 30. november 2007 #8 Skrevet 30. november 2007 Jeg jobber i tøsnberg kommune og har aldri hørt om det rpogrammet der, har dessuten litt vansklig for å tro at de ville ha kalt det noe sånt.... Jeg jobber i bhg med over 50 ansatte og det er til en hver tid opp til flere gravide og de fleste blir på ett eller annet tidspunkt sykemeldte. Men det skjønner jeg godt, er så vidt man orker en sånn jobb i 100% når det stormer som verst selv om man ikke er gravid.
Gjest Skrevet 30. november 2007 #9 Skrevet 30. november 2007 Var ei venninne som jobber i kommunen som sa det, men jeg aner ikke jeg. Syns uansett det hadde vært genialt navn på et program.
Mersa og gutta <3 Skrevet 30. november 2007 #10 Skrevet 30. november 2007 jeg var sykemeldt 50% nesten hele svangerskapet pga at jeg har epilepsi, og det er viktig å forebygge anfall, så derfor begynt jeg senere hver dag. Arbeidsgiver var kjempe flink å tilrettelegge, kunne jeg jobbet lengre på ettermiddagen kunne jeg jobbet mer enn 50% og, men er lærer, og undervisningen slutter liksom rundt kl 14 uansett. Gjorde litt annet arbeid en periode og. Synes det er synd om man sykemelder seg for å slippe å jobbe, da bør man kanskje finne noe annet å jobbe med? Men tror de fleste ikke har lyst å være sykemeldt, og at mye går på tilrettelegging av arbeid. Noen arbeidsgivere kan det andre er helt håpløse....tror at ved god tilrettelegging kan mange jobbe lengre... Tror og at grunnen til at flere er sykemeldt lengre i svangerskapet kan ha noe med at det er et hard arbeidsmarked. Det kreves mer nå enn for 20 år siden...
LivetErEnLek Skrevet 30. november 2007 #11 Skrevet 30. november 2007 Syes det ville vært et idiotisk navn jeg da. Ja, graviditet er ikke noe sykdom, men mye som kan følge med den er det. Hvis ikke man er syk når man ikke klarer å holde på hverken vått eller tørt i flere uker eller bekkenet krangler så man ikke klarer å bevege seg uten krykker, så vet jeg ikke jeg. Er så møkk lei av den frasen der kjenner jeg. Jeg har to barn og det ene svangerskapet var jeg frisk som en fisk, det andre var jeg sjuk som ei bikkje. Med siste, ble jeg ikke sykemeldt fordi jeg var gravid, men fordi jeg sjuk. Det er en forskjelle vet du ;-)
blond Skrevet 30. november 2007 #12 Skrevet 30. november 2007 "du er ikke syk, du er på tjukka" appellerer kanskje mer til unge gravide enn voksne gravide?! Man kan ikke sykemelde seg selv, det er legen som må gjøre vurderingen om man er i stand til å jobbe eller ikke med de plagene man har. Legen sykemelder, ikke pasienten!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå