Gå til innhold

Øyekatarr og barnehage


Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanligvis sammenheng mellom øyekatarr og forkjølelse? Altså at man har det på likt? Og hvor lenge bør man være hjemme fra barnehagen? Vet at det er veldig smittsomt, men er det bare smittsomt i begynnelsen eller bør man være hjemme helt til det er helt over?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja det henger ofte sammen.

 

barnet kan komme tilbake i barnehagen dagen etter begynt behandling for øyekatarr

Skrevet

Det varierer hvilke retningslinjer barnehager har for dette. Noen krever at man skal påbegynne behandling med øyendråper og da kan sende barnet i barnehagen dagen etter, mens andre har begynt å høre på antibiotikaskeptiske leger og forlanger ikke lenger behandling.

Skrevet

MAn skal ha barnet hjemme fra barnehagen til et døgn etter behandlig er påbegynt - da er det ikke smittsomt lenger. Behandling er øyedråper med antibiotika som fåes på resept hos legen. Men datter går på sånne nå fordi hele småbarnsavdelinga i barnehagen har øyekatarr...

Ingen sammenheng mellom det og forkjølelse.

Skrevet

De fleste småbarnsforeldre har erfaring med akutt øyekatarr (akutt konjunktivitt). Disse kan skyldes bakterier, virus eller allergi. Barn kan også ha puss i øyet uten at det er en infeksjon, spesielt kan dette inntreffe hos spedbarn, dette kan skyldes trange eller tette tårekanaler. Øyekatarr som skyldes allergi er omtalt i kapitlene om allergi.

--------------------------------------------------------------------------------

Smitte:

Når dette skyldes bakterier eller virus er det smittsomt, det smittes da enten via ungenes hender eller som dråpesmitte. Det smittes derfor spesielt lett i barnehage eller park. De vanligste bakterier er streptokokker, pneumokokker og stafylokokker. De vanligste virus er de vi vanligvis forbinder medforkjølelse som rhinovirus og adenovirus

 

Symptomer:

Røde øyne som er sammenklistret av puss om morgenen. Det kan også være svie og kløe.

 

Behandling:

Ikke alle trenger behandling og vil gå over av seg selv. Infektiøs øyekatarr skyldes enten virus eller bakterie.Hvis det er en bakteriell infeksjon behandles dette med antibiotika øyedråper eller øyesalve. Disse får dere kun på resept og de skrives ut av lege.

 

Barnet som behandles for sin øyekatarr kan gå i barnehangen dagen etter oppstartet behandling. Smittefaren er da borte.

 

(sakset fra www.barnelegene.no)

 

 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...