ninen Skrevet 30. november 2007 #1 Skrevet 30. november 2007 Vet at man ikke skal d!! Men lurer om noen har prøvd ??? Har en gutt på 3,5 mnd som for tida aldri blir ordenbtlig mett, spiser så ofte nå og jeg blir veldig sliten av d. Han får bare mm, han vil ikke ha mme og er elendig til å ta flaske. Noen som har erfaringer å dele? Jeg klarer nesten ikke å vente m å begynne m grøt..
oblix Skrevet 30. november 2007 #2 Skrevet 30. november 2007 prøv med velling først i så fall, VELDIG små mengder.
*panama* med to søte små Skrevet 30. november 2007 #3 Skrevet 30. november 2007 Da jeg fikk jenta mi så fikk jeg "lov" av helsesøster og begynne med grøt da hun var 3,5 mnd..Veldig tynn grøt da;o) Hadde en stoor og matglad jente så derfor anbefalte hun meg å gi grøt på kvelden noe som resulterte i en mye mer fornøyd jente;o) Og nattesøvnen ble bedre for oss begge.. Hun er nå blitt 2,5 år og har fått en liten bror som også fikk grøt fra han var 4 mnd..Hun har aldri hatt noe problem med magen;o) De anbefaler det ikke,men mild og veldig tynn grøt skader ingen tror jeg..JEg fikk anbefalt maisgrøten;o)
Anonym bruker Skrevet 30. november 2007 #4 Skrevet 30. november 2007 Har gitt tynn gröt til min lille 3 dager nå..han er 3 1/2 mnd..krever mye mat og våkner opptil 6 ganger om natta...ammer ellers.. HS anbefalte ikke men jeg ville pröve, greit å venne magen til annen mat + at jeg er veldig sliten og ser at han ikke blir mett.. Bruker maisgröt vi da...han får 5-6 skjeer og det går bra..virker som om han liker det...tenkte å öke gradvis...
ninen Skrevet 30. november 2007 Forfatter #5 Skrevet 30. november 2007 takk for svar alle sammen! Tror jeg skal begynne å prøve forsiktig m tynn grøt, selv om hs sa jeg vertfall måtte vente til han var 4 mnd.. :-)
Gjest Skrevet 30. november 2007 #6 Skrevet 30. november 2007 vi begynte faktisk før 3 mnd.. han har hele tiden krevd myyye mat så vi prøvde bare vi med veldig tynn til og begynne med. nå er han 4 mnd og får 2 måltider med grøt om dagen.. skjønner ikke hvorfor vi ikke kan begynne med grøt ved 3 mnd her... i sverige har dem jo 3 mnd grøt... er det forskjell på babyene her og i sverige bortsett fra at dem er svenske????
HoppeSaGåsa Skrevet 30. november 2007 #7 Skrevet 30. november 2007 Vi begynte med grøt når han var 3 mnd, gikk så fint så Startet med bare et par teskjeer på formiddagen for å se om han fikk vondt i magen. Så begynte vi å gi det på kvelden. Han reagerte ikke noe på maisgrøten som vi startet med.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2007 #8 Skrevet 30. november 2007 Vi må huske at før(på 70\80-tallet) var det vanlig å begynne med grøt ved 3 mnd alder nettopp for at barna skulle sove bedre på natten. Har aldri hørt om noen som har tatt skade av det. Også en ting som mange her inne bør tenke på: Helsesøster er en veileder, hun har ingen rett til å bestemme over deres barn. Ta råd og tenk selv, det er lov. Du vet hva som er best for ditt barn!
@nne p@ l@nne Skrevet 30. november 2007 #9 Skrevet 30. november 2007 Min første gutt var veldig stor og fikk grøt ved ca v 3 mnd. Begynte med velling først og lagde den gradvis tykkere. Hs ville ikke anbefale det, men min gutt ble i hvert fall mett og glad av grøten. Andremann var ikke så stor og fikk ikke før han var 5 mnd og han siste her på 3 mnd virker heller ikke som om han har behov for noe mer på en stund, så det er forskjell på babyene... P.s jeg full ammet frem til de begynte med grøt..
nabbi_85_ Skrevet 30. november 2007 #10 Skrevet 30. november 2007 Vi begynte med grøt til han lille mann her da han var 3,5 mnd, litt tynnere en vanlig, men med skje og ikke av flaske, gikk kjempe fint det. og han var så bli og fornøyd. Så da fikk han grøt om og melk om kvelden før han skulle legge seg.
ninen Skrevet 30. november 2007 Forfatter #11 Skrevet 30. november 2007 Så bra at d ser ut til å funke da :-) Jeg er enig at hs bare er en veileder og at barn er forskjellige. tar jo ikke livet av dem om man prøver seg fram m litt velling/grøt. Blir spennde å se hvordan min lille takler dette :-)
Anonym bruker Skrevet 30. november 2007 #12 Skrevet 30. november 2007 Det er bare å pröve seg frem...Start med tynn gröt först, maisgröt er vel anbefalt mest skånsom mot magen.. Gutten min spiser som bare det men får noen skjeer i förste omgang, må ta det gradvis. Jeg er veldig spent på hvordan det vil gå, om han vil bli mer mett.. Jeg syns at helspersonell burde iallefall väre enige men det er så mye forskjellige meninger ute og går, ene helsesöstra sier en ting en annen sier en helt annen... Blir jo forvirra...Men mödre vet best Lykke til...
Gjest Skrevet 30. november 2007 #13 Skrevet 30. november 2007 Prøv med tynn maisvelling:) Det elsker min. Jeg begynte og tidlig med grøt/velling for lillegull krevde mer mme enn han egentlig skal ha(mer enn 15% av kroppsvekta + mer enn 1000ml)
kjapttrygtogbilliigKIWIKIWI Skrevet 1. desember 2007 #14 Skrevet 1. desember 2007 jeg ville ikke gjort dette. jeg reagerer på at noen her sier at "du veit best hva som er best for ditt barn " og at ingen av ungene som fikk grøt i 3 mnd alder på 70/80 tallet har tatt skade av det. det er jo faktisk blitt forsket på - at det er best med bare mm frem til 6 mnd fordi det er best for tarmsystemet, fordi det beskytter mot allergi og fordi en da veit at ungen får i seg det den skal. jeg tror nok ikke helsesøster sier at dere bør vente for å være slem eller vanskelig altså. greit at noen trenger grøt før - men det er jo ikke nødvendigvis derfor ungene begynner å sove urolig etc når de er i 3-4 mnd alder. DU VEIT BEST HVA SOM ER BEST FOR DITT BARN, det er sikkert sant det for de fleste av oss, men en veit jo det fordi en kjenenr barnet sitt + at en er intelligent nok til å ta inn over seg forsking på området. nå får jeg vel kjeft, men hvorfor tror dere at helsesøster prøver å formidle at dere ikke skal gi noe annet enn mm før 6 mnd(ja det er sikkert mange som også får høre at de kan gi fordi barnet trenger det etc,men ser at flere har fått beskjed om å vente men vil gi likevel....) ?? lykke til:) T
selfangerkjerringa Skrevet 1. desember 2007 #15 Skrevet 1. desember 2007 jeg signerer Tommelise, og anbefaler alle å lese denne artikkelen: http://www.babyverden.no/templates/Article____12123.aspx
*Rutletutt* Skrevet 1. desember 2007 #16 Skrevet 1. desember 2007 Ja, storebror fikk grøt fra han var rett over 3 mnd pga jeg ikke hadde nok melk til han og han ikke tok flaske. Begynte da med tynn mais grøt etter råd fra hs. Det gikk helt fint og han reagerte ikke på noen måte. Han begynte å legge på seg mer og sov bedre. Lurt å begynne med glutenfi grøt (mais eller ris) og bland den med mm.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2007 #17 Skrevet 1. desember 2007 Går an å fortsette å amme i tillegg til at babyen får litt tynn gröt på kvelden..Klart det er best med MM men hva hvis ungen er sulten? Skal jeg bare la han skrike natt etter natt?? Og hvorfor har helsesöstrene så forskjellige meninger? Skal ikke de väre enige iallfall? Noen av dem anbefaler gröt mens andre ikke gjör det. Mine sösken og jeg fikk velling fra vi var 3 mnd, ifölge mamma var det aldri noe problem, og vi tok ikke skade av det.. Det er mye hysteri rundt dette idag syns jeg.. Går an å bruke litt sunn fornuft..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå