Gå til innhold

Det vErste jeg ser i et innlegg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir virkelig gal! Begynner snart å tvile selv hvordan man skriver ILLE VERRE VERST, men det er faktisk med E!

Trodde aldri jeg skulle henge meg opp i slike bagateller, men fytti faen så ille/verre/verst det står til med norskkunnskapene!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet det er meg du sikter til, men jeg elsker å ha skrivefeil, kan ikke for det;-)

derfor kommer du til å se nok av det i mine innlegg:-)

Skrevet

Om jeg skriver verst eller værst kommer helt ann på humøret;-)

Skrevet

godt alle ikke er som anonym da.. jeg og har masse skrivefeil med det bryr jeg meg ikke noe om.. Og de fleste skjønner hva jeg mener alikevel.. :)

Skrevet

Nå har jeg vært innom flere forum og en av de få tingene som virkelig får folk til å tenne er når noen påpeker skrivefeil.

Det som forundrer meg er at det argumentet som blir brukt mest er at: "Det er smålig å bry seg om at noen skriver feil, dessuten bryr jeg/vi oss ikke noe om hvordan vi skriver eller hva noen mener om det."

Om man ikke bryr seg det eller minste om kritikken forstår jeg ikke det innbitte behovet for å forsvare seg og for å fortelle alle hvordan man ikke bryr seg. Og det skremmer også litt at det er så viktig for folk at det er greit å skrive feil. Skulle trodd man ønsket og skrive riktig..det er jo ikke som om man tjener noe på feilskriving?

Helt til slutt vil jeg legge til at dette er en observasjon, jeg er verken forkjemper for det norske språk eller nevrotisk irritert på skrivefeil(eller bruk av dialekt for den del). Jeg har ofte små(til tider store) feil i skriftspråket mitt, men jeg prøver hele tiden og bli bedre... Legge merke til hvor jeg tar feil og rette det opp når det blir påpekt. Man slutter aldri å lære, så lenge man er åpen for det.

Ps. Ikke trekk inn dyslektikere i diskusjonen. Ingen har sagt noe om at det ikke er lov eller greit...de har min fulle forståelse så lenge de gjør sitt beste.

Skrevet

da bør du lære deg forskjellen mellom " og" og "å" delirium;) "og" binder sammen ord eller setninger, "å" er foran verb i infinitiv. bare for å være litt pirkete, du virket litt prippen..

(jada, kom med det, jeg er feig..)

Skrevet

Og bare for å ha sagt det er anonym over her ikke HI, for det er det jeg som er.

Helt sEriøst:)

Skrevet

hehe, man må jo være det i slike tider

Skrevet

"At du gidder og bry deg.." Ha ha ha. Er det mulig? Ha ha ha.

Skrevet

Helt greit at jeg må ta en titt på det, jeg sa faktisk rett ut i innlegget mitt at jeg IKKE er den som er best på å skrive gramatisk korrekt hele tiden. jeg har masse tullete feil, har orddelingsfeil og stavefeil.. Jeg bare bet meg merke i at det skal ingenting til av kritikk for at folk skal bli sinte.

Du beviser også at når noen gjør skrivefeil og samtidig ytrer en mening man er imot er det veldig akseptabelt og pirke på skrivefeil bare i den hensikt å usakeliggjøre innlegget. Riktignok er dette en tråd om rettskriving, så denne typen pirking faller seg naturlig, men det går igjen i alle diskusjoner.

Skrevet

Det er mulig mange av dere ikke bryr dere om rettskrivingen er riktig eller ikke. (Var ikke så farlig å få dårlig karakter p skolen heller da kanskje?)Det synes jeg er veldig dumt. Jeg regner jo med at de fleste av dere har en jobb der dere faktisk må skrive norsk korrekt. Tenk på at dere senere skal bli et forbilde for barna deres og gå foran med gode holdninger. Jeg syns vi skal være stolte av det norske språket, det er jo faktisk ikke så gammelt (ca 150 år, før det skrev vi dansk). Hvis alle leser igjennom en gang før de trykker send så blir nok språket bedre.

Skrevet

Æ skriv værst.. E TRØNDER Æ SJØ :) vi si vÆrst.

Så vÆrst for dæ at du ikke klare folk som skriv d da.........

haha, hehe :)

Arti at du bli påvirka av en sånn tig :) Lik itj trændera du da sikkert..Mohaha :)

Skrevet

Det du trekker frem er dialekt og det er helt riktig at ordlyden for vErst er vÆrst, men i Norge så har man ikke et skriftspråk som tillater denne skrivemåten av ordet.. Man har bokmål eller nynorsk, helt uavhengig av dialektform. Skal du skrive en bok, dokument, skolestil e.l. må du forholde deg til den ene eller andre. Man blir ikke tatt seriøst/får dårlig karakter om du skriver på dialekt.

Ps. Jeg er klar over at noen forfattere bruker dialekt i dialoger i tekstene sine, dette for å gi karakterene i boka mer personlighet, men de bruker det IKKE som fortellende eller beskrivende tekst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...