Gå til innhold

Hvordan sjekker legen om barnet har astma ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man finne ut dette hos fastlegen, eller må man til spesialist ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lytter til lunger, stort sett. Trenger ikke til spesialist, men det kan være lurt i forhold til medisinering osv-

Skrevet

Takk for svar. Ingen blodprøver, blåsetest ol..?

Skrevet

når jeg som 13 åring skulle sjekkes, så måtte jeg ta en blåsetest. Stod og blåste hardt så og så mange ganger. Tror ikke jeg tok en blodprøve... mye av sjekken ble mest snakk, hvor jeg fortalte hvordan jeg hadde det når jeg fikk "anfall". Mamma har også astma, så da var det enklere og finne ut, siden dette menes og være arvelig..

Gutten min har også sjekket seg for dette, da måtte vi springe runder rundt sykehuset... eller han, som da var ganske liten, løp mens vi gikk fort sammen med han. Hadde en rar lege som løp som en gal frem og tilbake for og lokke med seg gutten vår:P

Så lyttet han på pusten og på lungene osv...

Skrevet

De tar ikke blåsetest på barn under skolealder, bare lytter på lungene.. En fastlege kan gjøre det, men en spesialist har som regel bedre øre for hva han skal lytte etter..

Eldste vår hadde astma-bronkitt (barneastma), men fastlegen hørte det ikke. Gutten holdt på å hoste lungene ut av kroppen hele vinteren før vi kom oss til spesialist. Han hørte det med en gang. Da vi fikk medisiner fikk hele familien et nytt liv! Men mye av utredningen går på samtaler med foreldrene, som må fortelle hvordan barnet er og har det, så skriv gjerne dagbok over når ungen hoster, er tett, trekker seg unna fysisk aktivitet osv og ta med til legen.

Skrevet

Jenta mi var på utredning når hun var 10 mnd for astma. Han lytta mye på henne, vi tok røngten og blodprøver... Hvorfor gjorde vi det da???? Hmm...

Skrevet

guttungen min har nettopp fått diagnosen astma, fikk diagnosen utifra sykehistorie! han hørte på lungene å ikke noe mer...

men så har jo min sønn vært så akutt at vi måtte gå på legevakta å få medisiner som han svarte godt på før utredning!!(så lang ventetid) å legen sa til meg at han har astma når medisinene fungerer!! hadde han ikke hatt astma hadde de jo ikke funket!! så han står fast på medisiner nå... så nå er symptomen borte

Skrevet

han er 15 måneder

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...