Gå til innhold

Pussing av tenner ... igjen!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tulla mi på 13 mnd hyler så fort hun ser tannbørsten og vil ikke pusse. Hun gråter altså FØR jeg har begynt... nå sier min mor at det ikke er så nøye i begynnelsen med tannpuss og at det ordner seg etterhvert. Hun har allerede fått ti tenner og fire av de er jeksler. Jeg er litt uenig med min mor og mener tannpuss er superviktig fra de er små og om de ikke vil så skal de. Noen som har gode råd til meg? Skal jeg pusse selv om hun gråter eller skal jeg la henne tygge på børsten selv og ikke ta det så nøye nå i begynnelsen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det gjelder å gjøre tannpussen til en positiv opplevelse. Dvs. jeg hadde nok gitt det litt tid og unngått hyl og skrik nå i begynnelsen. La henne holde tannbørsten selv. Kanskje kan dere bytte på etterhvert slik at hun holder litt, og så du litt. Syng tannpuss-sangen, og når hun blir et par måneder eldre blir det veldig morsomt å herme, si Aaaaaa og så sier hun det og vips er munnen åpen :-)

Skrevet

Her brukes det to tannbørster, en som hun selv styrer og en som jeg børster med. Det hele er en morsom lek, hun får sitte på vasken med bena oppi og leke med vannet og tygge på børsten mens jeg sniker inn tannbørsten og får pusset. Ja, det er uhyre viktig med pussing av tenner, men råder deg til å prøve alle triks i boka for å gjøre det til en positiv opplevelse. Hvis du ikke å få pusset ordentlig uten hyl og skrik, så gi henne i alle fall så lite som overhode mulig med sukkerinholdig mat og drikke.

Ellers kan det være lurt å huske på at:

Ost inneholder proteiner som motvirker hull, den stimulerer spyttproduksjonen som beskytter mot bakterier. Den inneholder dessuten kalsium og fosfor som har stor betydning for oppbygning av tennene.

Yougerth naturell uten frukt eller sukker beskytter tennene.

Rå grønnsaker inneholder fiber som motvirker hull og skraper tennene rene for bakterier.

Det er lurt å gi barnet vann etter sitrusfrukt og epler ettersom disse fruktene sliter på kalsiumet i tennene,

Skrevet

pus dine tenner sammen med henne og gjør det til noe posetivt (skrives det sånn? hehe)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...