Gå til innhold

Bilbelte i taxi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bruker dere bilbelte når dere kjører taxi?

Er det noe forskjell på om dere sitter foran eller bak?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjører aldri taxi, men hadde jeg gjort det, så hadde jeg brukt belte..

Er jo like forbudt å sitte i den uten belte som en privat bil

Skrevet

Har aldri kjørt en taxi, men de gangene jeg sitter på bruker jeg belte ja. Bruker alltid belte i bil uansett hvem jeg sitter på med.

Skrevet

Bruker bestandig belte jeg.

Skrevet

Jeg bruker alltid belte når jeg sitter på i taxi.

Når jeg kjører selv (er taxisjåfør) er jeg for sløv egentlig. Bare fordi om vi er fritatt så blir jeg jo ikke udødlig i en evnt. ulykke. Men det at jeg ikke bruker belte når jeg kjører går også på sikkerhet men i en annen rettning.. Kan komme meg fort ut av bilen ved bråk, og ungår at de som sitter bak kan bruke beltet som "våpen" (ta det om halsen min)

Når jeg er sjåfør påser jeg at alle under 15 år bruker belte, for om jeg blir stoppet av politiet, eller er i en ulykke, og de under 15 år ikke er sikret med belte er det mitt ansvar som sjåfør.

Er passasjerene over 15 år er det dems eget ansvar.

Skrevet

Ok, jeg bare lurer for jeg og to venninder tok taxi hjem fra byen igår, og da jeg tok på meg belte så så de rart på meg og sa at det var helt unødvendig i taxi. De mente også at det kun er påbudt i vanlig personbil ikke taxi, men det stemmer vel ikke?

Jeg pleier alltid å bruke bilbelte. Samme for meg om jeg sitter foran eller bak eller om det er taxi eller personbil, belte er like viktig uansett.

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Jøss...det var rart! Det var ikke en maxitaxi da? Da får en jo en slik bussfølelse.

Selv bruker jeg belte alltid...føler meg naken uten det. Unntaket var vel da jeg kjørte buss som gravid, for det gikk ikke.

Skrevet

Bullshit!! Bilbelte er påbudt i bil uansett om det er drosje eller din egen bil, så lenge man ikke er drosjesjåfør. Mener jeg iallefall.

Skrevet

Belte er påbudt i alle type taxi så lenge det finnes belte der. For passasjerene altså. Spiller ingen rolle om taxien er personbil eller maxi-taxi.

Sjåføren er fritatt "for kortere strekninger", og så lenge taxibilen er i jobb. Om jeg som sjåfør bare skal flytte en taxi fra A til B, og den ikke er i normal jobb (kan ta opp passasjerer) er jeg pliktig å bruke belte.

Jeg praktiserer belte innenfor den kommunen bilen har løyve. Kjører jeg kunder til nabokommunen bruker jeg belte. Det er slik jeg har fått forklart loven av politiet.

Alle under 15 år er sjåførens ansvar, alle over 15 år er selv ansvarlig for å bruke belte. Denne loven gjelder ALLE sjåfører. Om du har med deg naboens 14 åring er det DITT ansvar at h*n bruker belte.

Skrevet

Jeg bruker bilbelte uansett hva jeg sitter i (hehe, av biler/busser - dere kverulanter!)

Skrevet

bruker alltod belte i taxi og alle andre kjøretøy for den saks skyld :) voks opp med en far som ikke startet bilen før alle seler var på! Fin regel spør du meg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...