Gå til innhold

cipralex

dritgrei hei hei!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge varer bivirkningene? Er det noe som kommer med tabletten og vil vedvare så lenge han bruker medisinen???

Hva må jeg venne meg til å leve med, som kone og pårørende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

cipralex kan ha mange bivirkninger ( som mange andre medikamenter), men i følge felleskatalogen er de vanligst i første og andre uke, og avtar som regel etter det.. du får bare ta tiden til hjelp, så håper jeg det ordner seg..

Skrevet

modern ble suicidal og hadde 4-5 selvmordsforsøk på 4 uker da hun begynte på de pillene.... bivirkningene er stort sett verst de første ukene...

Skrevet

Jeg har gått på dem i 7-8 år nå, og hadde kun bivirkninger de første 3-4 ukene. Så hold ut!

Skrevet

Unnskyld at jeg spør men hvor alvorlig var de "selvmordsforsøkene" da?

Hvis hun rakk 5 forsøk på 4 uker kan de ikke ha vært så alvorlige at hun kom på sykehus ihvertfall....

Skrevet

hun var innlagt alle gangene jo. ene gangen måtte vi ringe rundt til alle hotellene i byen for å finne henne. jeg ville da ikke skrevet det her om det ikke var alvorlig!!!!!!!!!!!!!men de kan jo faen meg ikke hoode henne lenger enn 1 døgn........piller/alkohol/knivkutt i pulsåre....you name it!!!!

Skrevet

Det tar en stund før virkningen setter inn. Det pleier å stabilisere seg innen et halvt år har jeg hørt.

Skrevet

rart hun ikke ble innlagt på psykiatrisk avdeling da...der kan de holde henne i 10 døgn...

Skrevet

du som veit alt : hun ble innlagt på psykiatrisk jo. flere ganger. og nei - de kan ikke uten videre holde henne. tvangsinnleggelser er vanskelig å få til. jeg veit - holdt på med dette i 2 år nå!

Skrevet

Pinseline:

Jeg skal holde ut jeg, om du kan fortelle meg at dette går over, for jeg blir redd og fryktelig lei meg av dette her. Det er ensomt å være kone, og mor og gravid midt oppi alt dette.... jeg vet det er selvsentrert å se det sånn... Jeg vil egentlig være både sterk og flink og blid og snill, men jeg blir bare ensom og lei meg av dette....

Skrevet

I Norge er det faktsik ikke forbudt å ta livet av seg,og det er mange exsempler på at psyk og DPS ikke har tatt saken alvorlig når det dreier seg om selvmord de sier vel gjærne at personen kan vire sicidial men men kommer ann på hvem som er på vakt det

Skrevet

Cipralex er da et ganske nytt antideprissiva som har kommet på markedet. Det er mildere enn cipramil. Enn bivirkning er at enn ofte blitt litt verre de første ukene før enn begynner å bli bedre. Jeg brukte cipralex fra november 2005 til mars i år. De er absolutt ikke vanedannende hvis noen sier de er det. Men enn må trappe ned når enn skal slutte med de. Jeg hadde lett for å få diare da jeg gikk på den, men det kan også være p-pillene som hadde litt skyld der da. Jeg opplevde at cipralex hjalp meg igjennom da jeg hadde det som verst. Var veldig plaget med angst og fikk panikk veldig ofte. Har ikke hatt noen angst anfall etter jeg sluttet heller da. Livet forandrer seg ikke så mye med antideprissiva, du blir ikke følelsesløs for å si det sånn, ser du noe trist på tven så kan du gråte for det. Men du slipper forhåpentligvis det som plager deg mest. Lykke til

Skrevet

uff jeg bare gråter og gråter..... Nå har han vært svimmel i hele ettermiddag, og når han gjorde et forsøk på å stå opp så ble han så kvalm at han endte på do..... stakkars mann, men ååååå kan disse bivirkningen også vare et halvt år???

han han har gått på full dose kun en uke, kan jeg forvente at han har det bedre før jul???

Skrevet

Mange er plaget av trøtthet, nedsatt libido m m under hele behandlingen av antidepressiva, en må veie bivirkningene opp mot virkningen. Alkohol er heller ikke lurt i kombinasjon med disse pillene.

Skrevet

Jeg kan jo bare snakke utifra egen erfaring, men det finnes jo mange typer antidepressiva på markedet, og hvis han ikke blir bedre, må det jo kunne gå an å bytte til et annet merke med andre virkestoffer.. Som sagt, jeg har brukt cipralex / cipramil i mange år, og hadde ikke klart meg uten, og vet at jeg heller ikke klarer meg uten i dag, selv om jeg er forholdsvis stabil og frisk. Men til HI - det finnes støttegrupper til pårørende med psykiske problemer, kanskje du kunne få hjelp/ noen å dele erfaringer med via dette? Får mannen din hjelp av terapeut/ psykiater i tillegg? Jeg går til behandling på DPS (distrikts psykiatrisk senter, finnes vel i de fleste kommuner), og der har de ihvertfall info om slike tibud til pårørende. Det er veldig vanskelig å "bære lasset" til en partner som er psykisk syk, men det er altså hjelp å få for deg, du er ikke alene!! Lykke til

Skrevet

Hei Småen:=) Jeg har ikke egen erfaring med antidep, men jobber med maaange som går på dette! Heldigvis er det svært få som har bivikningene over lengre tid. Det tar først og fremst minst 2 uker på full dose før kroppen "tilvenner" seg, og stabiliserer seg. Veldig, veldig få som blir suicidale av medikamentet!!! Stå på! Husk vi heier!!!

Skrevet

ja jeg vet det, og det er fint å vite at dere heier! takk!

Skrevet

Jeg gikk på disse i en kort periode på vgs, og jeg var så kvalm de første to ukene at jeg stort sett lå på sofaen og så i taket.

Etter det gikk alt bare bra:)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...