Gå til innhold

10 eller 12 mnd permisjon??


HelenFlores

Anbefalte innlegg

Jeg klarer absolutt ikke bestemme meg for om jeg skal ta 10 eller 12 mnd permisjon, og kjenner presset fra sjefen som må skrive kontrakt med min erstatter!:) Ikke har jeg klart å finne nok info om det til at avgjørelsen blir lettere, og ikke aner jeg noe om hvordan avgjørelsen bør/kan taes i forhold til min samboer!? Eneste jeg har lest er at økonomisk sett så tjener man på å ta 10 mnd!?

Noen tips og råd? Kanskje fra noen som har hatt permisjon i 10 eller 12 mnd!?

 

Forvirret!!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du velger å ta ut 10 mnd permisjon mottar du 100% lønn i denne perioden.

Lønna til mannen din vil bli utregna utfra hvor mange % du velger å ta, altså vil han motta full lønn hvis du velger 10 mnd og full lønn. Hvis du derimot velger 12 mnd permisjon vil du motta 80% lønn i permisjonen, og mannen din vil da motta 80% når han skal ta sin del av permisjonen.

 

Mannen din har krav på 6 uker av permisjonen og dette trenger han ikke ta sammenhengende, og heller ikke i din permisjonstid hvis du velger å ta alt samla,- det holder at han gir beskjed til nav om når han ønsker å ta ut sin permisjon før du er ferdig med permisjonen din, og den gjelder innenfor en treårsperiode..

 

Ble du litt klokere??

Går jo an å be om en time på nav der dere snakker om permisjon, så kanskje du får svar på det du trenger å vite.

Når jeg var til time for et år siden så fikk vi utregna hvor mye vi ville motta pr. mnd i hvert enkelt tilfelle... Snille navabeidere gjorde det lettere for oss å velge:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at hvis man ønsker lengst mulig permisjon, så lønner det seg å søke om 10 mnd og få full lønn, og deretter søke om forlengelse av perm, som jo alle har krav på å få. Har hørt at man da mottar mellom 1000- 2000kr ekstra i mnd enn hvis man tar 12mnd med 80%.

 

Jeg har iallefall tenkt å sjekke det ut, fint hvis man kan spare noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for flotte svar:) Tror eg skal ta meg en tur på NAV ja, få litt mer info og hjelp til utregning:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer til å ta 10 mnd permisjon og 2-4 mnd ulønnet permisjon etterpå, for å dekke opp til Knærten får barnehageplass.

For oss sitter vi igjen med mer om vi tar 10 mnd permisjon og 2 mnd ulønnet permisjon etterpå, istedet for å ta 12 mnd.

 

Vi har også tenkt på en litt utradisjonell løsning på permisjonstiden.

 

Jeg kommer tilbake i jobb 4 el 6 mnd (avh om jeg ammer eller ikke (ammet ikke sist)).

Den siste delen av permisjonen deler vi på 2, annenhver uke (eller annenhver 2 uker - ikke helt bestemt enda).

 

Jeg tror det er en løsning som fungerer godt for oss.

Jeg har en jobb jeg helst ikke bør være borte lenge fra og med denne løsningen så kommer jeg relativt fort tilbake i jobb, selv om det er annenhver uke. Mannen min har også en jobb det er vanskelig å gå ifra i lenger prioder.

På denne måten får begge arbeidsgivere beholde koninuiteten på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte NAV i dag for å bestille time til samtale og få hjelp til utregning, men mannen i telefonen synes det var ALT for tidlig og at jeg heller burde skrive ned det jeg ønsket å spørre om og ringe dem og få hjelp over telefonen!? Men jeg vet jo egentlig ikke helt hva jeg sku spurt om for jeg skjønner jo ikke helt hvordan hele dette permisjons styret fungerer? Og hvor tidlig bør jeg søke?? Er i min 20 uke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det står på NAV sine sider at man må søke minst 7 uker før termin - eller var det før man skal ut i permisjon, man må jo ut i permisjon tre uker før termin?

 

Så jeg hadde tenkt å søke i januar. Men arbeidsgiveren min har bedt om at jeg søker nå slik at de kan få utlyst vikariatet - det er jo faktisk bare litt over tre måneder til jeg er i permisjon (har termin 14. april, så permisjonen starter 24. mars) og med jul og greier gir det ikke så veldig mye tid. Det tar tid å få funnet folk og gjort alt det formelle! I hvert fall på et universitetet :)

 

Derfor har jeg kladdet søknadsskjemaet til NAV og sendt inn til sjefen for å høre om det ser ut som om det funker slik vi har foreslått. Har ikke hørt tilbake, en uke seinere, men alt tar tid hos oss, så det er vel ganske normalt.

 

Jeg ringte NAV med en rekke spørsmål og fikk gode svar ganske straks.

 

De har også en side hvor du kan regne ut hvor mye penger du får. Tar litt tid å føre alt inn i den, men jeg antar at resultatet er noenlunde riktig?

http://tjenester.nav.no/foreldrepengeveilederen/fpenger/fpengerWizard.do

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske fra sist at de ikke behandler ansøkningen før 8 uker før termin. Sist sendte jeg søknad rett før jul (hadde termin i midt feb) og det var i god tid.

 

Hva som "betaler" seg for dere må dere bare regne på. Sist tapte vi 3000,- på 54 uker ved å ta 80% lønn. Synes de ekstra ukene med baby er det verd, men skjønner at ikke alle har råd til det.

 

Om du tar 44 uker skal du tenke på det er inklusiv 3 uker før termin + pappas 6 uker div du får 35 uker med baby. Babyen er da 8 mrd gammel når du må på jobb igjen og 9 1/2 mrd når alle permisjon er unnagjort.

 

Vi går for 54 uker/80% lønn igjen. Fungerte bra for oss sist.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi skal ha 10 mnd, der jeg skal ha de første fem månedene, men med tidskonto, slik at jeg kan jobbe 30% og har permisjon 70%. Så skal min samboer ta ut fem måneder med 100% permisjon og så skal jeg ta ut resten av min permisjon slik at jeg jobber 40% og har permisjon 60%.

 

Banehage forhåpentligvis med en gang permisjonen er over. Innen den tid skal det være full barnehagedekning sier de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...