Gå til innhold

Vi klarer ikke å fordele husarbeidet!! Flere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I det siste så har vi kranglet utallige ganger om hvor mye vi gjør hjemme og med baby. Jeg ser på det å være hjemmeværende mor som en jobb, mens samboer mener at jeg stort sett koser meg og slapper av om dagene. Han gir meg dårlig samvittighet for at jeg er hjemme med babyen og ikke gjør ALT husarbeidet om dagen.

Han har en svært stressende og ansvarsfull jobb, og jobber overtid 2-3 ganger i uka, så jeg skjønner at han er sliten. Men han bruker jo dette som argument litt for ofte, syns jeg.

Dette har gjort at vi har glidd litt fra hverandre. Hvordan skal vi finne ut av dette? Noen flere som opplever det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke la samboeren din være alene med babyen en dag alene så han ser hvor mye jobb det er? det ble løsningen her:) Han var utslitt!

Skrevet

Akkurat slik er det her og! "jeg går bare hjemme jeg". Høh!! Det er nok å gjøre om dagene. Når han en sjelden gang står opp med jenta på søndager, så gidder han ikke engang å gi henne grøt til frokost. Hun fpr kun mme til pappa, for han GIDDER ikke å lage grøt. Altså,sier ikke at han ikke hadde greid å være hjemme, men han hadde værtfall ikke gjort mer enn å styre med snuppa, og ikke gjort noe annet. Så jeg skjønner ikke hvorfor han kan si slikt! Dagene mine går fort de, nemlig pga det er nok å gjøre!!

Skrevet

Eeeehm.... hadde vi skaffet vaskehjelp så hadde jeg jo bare vært enda latere i øynene til samboer!! Men takk for de andre tipsene :)

HI

Skrevet

Jeg må nesten si meg enig med samboeren din...

Han er på jobb ute, du er "på jobb" hjemme... Å da skulle det vel bare mangle at man klarte å vaske klær, handle mat, ta oppvask, og gjøre reint en gang i uka??

Skrevet

Så sant, så sant... vi snakka ut om det, og jeg har faktisk skjerpa meg de siste dagene. Jeg merker at han setter stor pris på det, og har blitt mer snill og hjelpsom han også.

Innrømmer at jeg var litt for mye i forsvarsposisjon tidligere i uka...

Skrevet

Hihihi...jeg uttalte en gang i barselgruppa på helsestasjonen - "Jaja, vi får vel hjem å pusse vinduer vi da!". Da sa helsesøster noe jeg tok til meg.. "Er det noen som kan ha skitne vinduer, litt rot og støv i krokene så er det mammaer som er hjemme i permisjon - husk at dere er hjemme fordi dere har fått barn først og fremst"

Jeg er sær når det gjelder å ha det ryddig og rent, men faktisk lempet jeg litt på kravene for meg selv etter det..følte meg nesten litt teit!

Nå skal det sies at mannen min er hjemme en dag pr uke mens jeg jobber, dette har vi gjort siden hun ble 3 mnd (nå fem) - jeg må flire litt for meg selv av dem, noen dager har han ikke rukket å hente posten en gang, det har vært SÅ hektisk:-) Snuppa står opp rundt åtte, legges igjen i 10 tiden og sover tre-fire timer, for så en kort hvil sent på ettermiddag, hun er VELDIG rolig og snil og ikke stort til bry om man kan kalle det det...

Menn er fra Mars og kvinner er fra Venus!

Ha en flott natt:-)

Skrevet

Har det på samme måte, men jeg er hjemme med 3 barn. Dagene forsvinner, innimellom kommer vi oss ikke til postkassa, og klesvasken ligger i dunger - som blir alt annet enn mindre. Dagene går i avogpå kledning, bleieskift, matlaging, mating, amming, byssing, legging, forsøk på smårydding, innkjøp, planlegging av innkjøp - og det å gå i butikken med to eller tre barn, på 3 år og under, synes jeg er helt forferdelig. Så skal klær vaskes, tørkes, brettes, settes på plass, sorteres slik at småklær kan pakkes bort.

Er forskjell på å jobbe i barnehage og på å gå hjemme hver dag med en håndfull barn. Sikkert noen som får dette helt fint til, samtidig som huset ryddes, vaskes og holdes strøkent - men ikke jeg. Ser støtt ut som et lynnedslag her, og synes faktisk sambo skal hjelpe til i heimen han og. Han vet selv hvor slitsomt det kan være, så synes det meg på sin plass at han tar i et tak. Om han gjør det er jo en annen sak. Han jobber ikke 24/7, så da nekter faktisk jeg å ha fullt ansvar for hus, mat, klær og barn 24/7.

Hvordan man finner ut av det... tja, hadde håpet noen hadde en oppskrift på det. Må vanligvis få et kraftig anfall før sambo tar i et tak, begynner så smått bli lei av å bråke om ansvarsfordelingen hjemme. Snart skal han ta ut fedrekvoten + ekstra permisjon etter det, mens jeg jobber - så skal vi nå se på hvem som synes hva om ansvarsfordeling!

Skrevet

Her fikk gubben seg en skikkelig aha-opplevelse da han hadde sin første pappa-permisjon! Det anbefales virkelig å la pappa være hjemme ALENE med ansvaret noen dager ;-)

Nå er jeg hjemme med nr tre, de to eldste er i barnehage og skole, men de har korte dager og det er jeg som bruker av min"arbeidsdag" på å levere og hente dem.

Vi har vaskehjelp, og jeg sa vi kunne kutte henne ut nå som jeg er i permisjon, men mannen insisterte på at vi skulle ha henne dette året også. Han er strålende fornøyd fordi jeg vasker klær, handler og rydder litt, også slipper han å stresse til barnehagen etter jobb, noe som er hans oppgave når jeg også jobber siden jeg slutter senere enn han.

Skrevet

Jeg rydder, vasker klær, oppvask og starter middag til han kommer hjem så at det er strøkent og vi bare kan slappe av og være med tulla når han er hjemme. Fredags vasken tar jeg og han tar badet.

Nå lager han mer mat en meg, men det har sine naturlige årsaker. Han er kokk=) hehe.

Så hans ansvarsområde som vi har sagt rent ut er, badet, kottet på gangen (må ryddes med jevne mellomrum), boden og bilen.

Jeg tar Hjemmet...stue, kjøkken, soverum, klær etc

Middag deler vi på...

Funker fint det...hos oss da.

Skrevet

I og med at jeg var utslitt og hadde en del smerter etter fødselen, og jenta vår skrek hele nettene, hadde jeg hatt litt behov for hjelp i starten. Men nå når jeg ikke er i jobb og ting har gått seg til, har vi ingen problemer med å fordele husarbeidet. Jeg tar alt, han tar så og si ingenting, bortsett fra at han må handle til helga av og til med ferdigskrevet liste. Rettferdig fordeling vi begge er fornøyd med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...