Anonym bruker Skrevet 30. november 2007 #1 Skrevet 30. november 2007 systemet eller har jeg misforstått det? Jeg var hos lege idag. Jeg hadde det så vondt inatt, magen, ryggen og alt. Det kjentes som sterke kynnere. Idag tokk jeg med urinprøve og jeg dro til legevakten. Der ba jeg om de kunne se om jeg var åpen eller ikke og om de eventuelt kunne ta blod prøve på min blodprosent og urin prøve for å se om jeg hadde et eller annet infeksjon. Han sa til meg at han ikke kunne gjøre gynokologiske undersøkelse og at jeg måtte ta kontakt med en jord mor. De fante ut at jeg hadde U.I og dette fikk jeg resept for. Der etter fikk jeg en regning på 350 kroner til min store overaskelse=o Jeg sa da, at jeg aldri hadde betalt for en undersøkelse når jeg var gravid. De sa til meg, jo du må du betale, og at det er slik det er. Ingen forklaring eller noe som helst. De sa også at jeg ikke var der for graviditet, men noe helt annet, nemlig U.I. Dette synes jeg var feil og jeg har problemer med at vi har så ulike praksis. Jeg betalte aldri før hvorfor nå? Kan noen forklare meg hvorfor urinveis infeksjon ikke er relatert til graviditet, når det står i litteraturen om at vi får det pga. nedsatt imun apparat i forbindelse med graviditeten? Jeg har jo ellers aldri fått det! Er det noen som vet noe om dette dillemmaet???
sydilla Skrevet 30. november 2007 #2 Skrevet 30. november 2007 jeg måtte betale hos fastlegen da jeg kom innom ekstra pga UVI... Reagerte også, men det var visst sånn det var
Anonym bruker Skrevet 30. november 2007 #3 Skrevet 30. november 2007 Vi må nokk sette fokus på at helse personal begrunner og forklarer hvorfor ting er som det er. Det holder ikke å si det er bare sånn det er. Jeg har vært både hos legevakt og fastlege+ kvinneklikken, og der fikk jeg både U.V.I behandling og mer uten å måtte betale. Jeg blir da forvirret når man praktiserer ting så annerledes+ Jeg synes 35kr. for en resept er mye! Greit at de skal ha betalt men da må det være likt synes jeg!
Staark Skrevet 30. november 2007 #4 Skrevet 30. november 2007 Synes det høres ut som det mangel på informasjon hos han som gav deg regningen,...(og jeg har inntrykk av at hele landet er fullt av forskjellig informasjon) Jeg har selv hatt UVI i svangerskapet, og spurte om jeg måtte betale. "Nei, naturligvis ikke" var svaret jeg fikk, jeg var jo gravid.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2007 #5 Skrevet 30. november 2007 Ikke sant, jeg synes vi må ha likt praksis for hele landet. Jeg har overhodig ingen problem med å betale for tjenesten, jeg er heller mer opptatt av sakens prinsippielle kjerne. Jeg spør hvorfor skal jeg betale når jeg mest sannsynligvis har fått uvi pga svangerskapet og svaret jeg får er slik er det bare. Betal og ferdig med. Da synes jeg man oppfører seg arrogangt overfor enkelt mennesket og behandler folk som om de skulle være roboter som ikke vet noe og trenger heller ikke vite! Dette er jeg sterkt imot! Jeg er snart utdannet helsepersonell snart og jeg vil gjerne vite, hvordan jeg skal forholde meg til slike uryddige og misvisende holdninger. Jeg har faktisk valgt å gå videre med denne saken, slik at vi gravide kan være trygge på å unngå disse unødvendige ulike praksissen. Jeg har ringt til min gamle lege og hn mente det må være noe galt med deres vurderinger av denne saken. Hun var enig med meg at man ikke kan skille mellom uvi og graviditet og at det ihvertfall ikke skal koste 350kr. for en uvi stix=0
Anonym bruker Skrevet 30. november 2007 #6 Skrevet 30. november 2007 Jeg jobber på legekontor, og vi tar IKKE betalt for dette!!! Det er det verste jeg har hørt. Smålig.
ja08 Skrevet 30. november 2007 #7 Skrevet 30. november 2007 Jeg måtte betale for legetimen da jeg kom til legen for en halsbetennelse. Tenkte ikke over det der og da, men kjente irritasjonen komme etterpå siden jeg tenker at når man er gravid eller er barn/mindreårig skal det ikke koste penger å gå til legen. Det ble såpass lenge til neste gang jeg var hos legen at jeg ikke spurte om hvorfor jeg dengang måtte betale. Trur kanskje det var en forglemmelse av legen, håper det. Gravide er jo to liksom, en liten i magen som trenger en mor som har det bra, derfor er jo prinsippet om gratis legehjelp til gravide viktig å praktisere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå