bergen81 Skrevet 30. november 2007 #1 Skrevet 30. november 2007 Vi har tenkt 4, men er det mye, eller kanskje lite? Jeg tror jeg hadde 5, men det er jo maaange år siden..
plass'n Skrevet 2. desember 2007 #3 Skrevet 2. desember 2007 Det må vel være fint med mange faddere, hvis det er mange nok som er villige. Det er ingen øvre grense for hvor mange en kan ha, men det er mest vanlig med fire-fem. Det kan være lurt å ha forskjellige faddere til hvert barn, så de liksom har 'sine egne' faddere, særlig hvis fadderne gjør litt ekstra ut av å huske på 'deres' barn
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2007 #4 Skrevet 4. desember 2007 Jeg skal ha 4 faddere, men veit ikke om det er mye da når alle kommer fra min side av familien og mine venner. Er aleinemamma:) Men skal ha søstern min, ett søskenbarn og to venninner tenker jeg:) Pluss farmor som gudmor da! Så blir vel litt i meste laget, men pytt pytt:)
Kahbean Skrevet 4. desember 2007 #5 Skrevet 4. desember 2007 Tips til anonym 09:53 Tenk deg godt i gjennom før du velger venner. Vet ikke hvor gammel du er men jeg har flere venner som brukte andre venner som faddere og nå angrer det. De var vist gode venner lenge men etter hvert som de ble foreldre men vennene fortsettet med festing, flyttet pga skole, osv så mistet de kontakt. Da kan det være litt kjipt for barnet å ha en fadder de ikke kjenner og ikke treffes så ofte. Det er en ting som er så greit med å ha familie som faddere. De er i livet til barnet allerede og blir godt kjent med dem gjennom årene. Det er ikke mange barn som har kontakt med vennene til foreldrene etter hvert som de blir eldre. Det kan godt hende at du har tenkt deg godt om det men ville bare tipse deg eller andre som leser det ettersom det er et valg vi ikke kan forandre.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2007 #6 Skrevet 4. desember 2007 Når dere sier at dere har 4 faddere... er det med gudmor/-far også? Jeg vet at minst en eller to av dem må være døpt i Den Norske Kirken (husker altså ikke om det var en eller to!?)... er det noen som vet om de som er gudmor/-far må være det?
Ioren Skrevet 12. desember 2007 #7 Skrevet 12. desember 2007 gudmor/gudfar er bare et annet navn på faddere. og hvorfor i all verden skal man ha faddere som ikke er medlem av kirken? bare fordi det er stas å ha en venn/søster/bror som ikke er medlem som fadder? Dåp er en kristen handling, skjønner ikke de som døper og ikke er kristne.. kjemperespektfullt å stå i kirka å lyve gitt... men der spora jeg litt av, sorry... er mest vanlig med 4 har jeg forståelse av. men dette står på kirkens hjemmesider; Den døpte skal ha minst to, og høyst seks faddere. Foreldre kan ikke være faddere. Minst to faddere må være tilstede ved dåpshandlingen. Det er fint om fadderne har mulighet til regelmessig kontakt og til å være en støtte for både barn og foreldre. Så det er feil som en nevnte tidligere i tråden om at det ikke var noen øvre grense. Vi velger å ha to til vår gutt. Min lillesøster og samboers storebror. Mye på grunn av det som ble nevnt lenger opp i tråden om at det er lett å miste kontakt med venner.
sagasus Skrevet 15. desember 2007 #8 Skrevet 15. desember 2007 jeg tror alle fadderne må være døpt selv. En venninne av meg fikk ikke bruke en venninne til fadder på grunn av at hun ikke var født/ medlem av statskirken.. selv venter jeg tvillinger, og tenker å bruke 6 faddere til hver av de. altså 12 tilsammen... det høres mye ut men, det er viktig for oss at de har egne faddere, og så lenge vi får tak i 12 som vi vil ha og som selv vil så gjør vi det. vi kan jo heller ikke regne med at noen vil være fadder til begge to.
sagasus Skrevet 15. desember 2007 #9 Skrevet 15. desember 2007 det skal selvfølgelig stå døpt/ medlem av statskirken..
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2007 #10 Skrevet 17. desember 2007 man kan bære barnet til dåpen selv ikke sant???
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå