Gå til innhold

Hvorfor er det så mange som IKKE vil klippes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje et dumt spørsmål, men er det ikke bedre å klippe enn å revne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

heldigvis slapp eg unna begge deler med første jenten vår.

eller eg sydde noen få pyntesting innvendig

men min jordmor sa; det e bedre å revne enn å bli klippet, for når de klipper så klipper de over muskler,sener og alt, så d kan ta mye lengre tid før en blir bra igjen..og en blir ikkje alltid helt bra igjen heller.

men eg tror nok at dette e veldig forskjellig, og d komme sikkert an på i kor stor grad en vil revne.

Kjenner ei som revnet hele veien, og der hadde d vert mye bedre om ho ble klippet litt.

Skrevet

Jeg leste om en undersøkelse en gang om klipping i forhold til revning, og det viste seg at å klippe var ikke noen garanti for å ikke revne likevel - kanskje det er grunnen?

Får bare krysse fingre å håpe på at man slipper både det ene og det andre, for det høres ganske vondt ut...

Gjest Lenchen med jente i magen
Skrevet

Jeg ble både klippet og revnet sist jeg fødte. Merket strengt tatt ikke noe til noen av delene når det skjedde. Men det er jo vondt i stingene etterpå da. Man gror visst bedre dersom man revner selv :)

Skrevet

Jeg ble også klippet og revnet likevel masse..merket ikke noe spes til det..

Skrevet

på lurkikk fra 2.trimester:)

Har fått hørt at det er bedre å bli klippet jeg, med tanke på at snittet blir renere slik at det gror fortere..er dette bare tull?Virker jo som om det er det omvendte!

Skrevet

Jordmoren min sa at de vil helst ikke klippe. Jordmødrene ønsker ofte at vevet skal få utvide seg, derfor anbefaler de at du ikke presser på noen rier når hodet står i åpningen slik at vevet får tid til å utvide seg. Fikk beskjed at hun klippet bare hvis babyen måtte fort ut......... Men er sikkert forskjellig praksis fra jordmor til jordmor.

Skrevet

jeg har angst for det, er det eneste jeg virkelig frykter at skal skje under fødselen.. Ved forrige fødsel stakk de i meg med en saks, og hadde tenkt til å klippe, jeg kjente at de stakk, og sa "nei nei nei, bare glem det" med angst i stemmen, de la vekk saksa, og jeg revna.. Men jeg måtte bare sy 4 sting, så jeg skjønner ikke helt hvorfor de ville klippe.

Skrevet

Jeg ble klippet sist, det var og litt fordi småen var 4 uker for tidlig født og ved klippingen ble det en litt bedre ankomst for henne. Revenet ikke. Merket ikke noe til klippet etter som jeg kan huske og har ikke hatt problemer i etterkant heller.

Skrevet

Det er det at det er en skarp gjenstand mot mitt underliv som skremmer vettet av meg. I mitt hode ser jeg for meg klippingen skje i sakte film, med grusomme smerter til. (Har hørt at noen kjenner klippet, og det er faktisk mer en nok til å skremme en stakkar)

For all del, om barnet får problem, så klipp i vei.

Og mellom valgets to onder, klipp eller totalruptur så velger jeg naturlig nok kontrollert klipping.

Jeg kommer til å skrive det i ønskebrevet at jeg skal ha bedøvelse ved en eventuelt klipp, og at jeg ikke vil høre "nå klipper jeg". Det er når jeg får beskjed om å slappe av jeg slapper aller minst av. Da får de heller "lure" meg, og klippe raskt uten at jeg aner hva som skjer,...

Heldigvis har jordmødrene her lært "finskegrepet", så jeg tror ikke det er så stor sjanse for å bli klippet.

Skrevet

hei.

venter nr 3 her.

revne sies å være best men dersom revningen blir for stor kan det skade lukkemuskelen bak og det er ikke så bra,derfor er det bedre at de gjør ett lite snitt litt på siden i stedet for at det revner rett bakover.

Skrevet

Hei, jeg ble klippet og for meg var det bare en lettelse. Jordmoren gjorde det på toppen av en rie og da stod hodet allerede halvveis ut så alt var bedre enn det presset. Et klipp og så var hun der, sydde 6 sting og har ikke hatt noen problemer i ettertid. Var tilbake til meg selv på 6 ukerskontrollen:) Jeg hadde også lest at det var best å revne, men akkurat da brydde jeg meg ikke noe særlig bare hun kom ut;)

Skrevet

Jeg hadde forresten ingen form for bedøvelse hvis noen lurte på det:)

Skrevet

blæh, jeg har så angst for å bli klippet at jeg grøsser hver gang jeg leser overskriften på dette innlegget... vil ikke tenke på slikt jeg :P

Skrevet

Jeg ba om å bli klippet- eller rettere sagt jeg skreik!! men de gjorde det ikke og dermed så revnet alt! Total ruptur (endetarmen)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...