Gå til innhold

Denne ferber metoden..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi holder på med nattavvenning nå, våkner alt fra 3-5 for tiden, men får ikke mat tidligst før 05.30. Har til nå sittet inne på rommet hennes og holdt henne på magen, for tvert vi tar den bort begynner hun å skrike. Men vi kan jo ikke sitte sånn hver natt, så nå tror jeg vi må prøve denne ferber.. Er det da sånn at hun MÅ sovne før hun får mat..? Kan ikke ligge og skrike for så å få mat når klokken er haøv seks??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytt dytt

Skrevet

Vil du virkelig la barnet ditt skrike? Alene? Tenk deg nøye om. Det finnes andre metoder! Har desverre ikke noe tips men andre sikkert.

Lykke til :)

Skrevet

Hva mener du? Hvis hun våkner fem, så skal hun skrike til halv seks og da få melk?

Det er ikke sånn det fungerer, det du oppnår med det er at hun lærer : skriker jeg lenge nok - så kommer puppen.

Anni65, de skriker ikke alene med ferber, foreldrene kommer gjevnlig inn...

Jeg har vært kjempe i tvil om hele Ferber, gjort grundige undersøkelser: kjøpt Naphaugs bok sov godt, spurt ut legen min, pedagog, andre foreldre, og andre her på dib..., og funnet ut : Ferber er ikke skadelig.

Lykke til !

Skrevet

jo ferber er skadelig!!

guri...

les innlegg på søvndebatten. de finnes andre metoder... blandt annet elisabeth panthley.

verdt å prøve

Skrevet

Hadde i utgangspunktet håpe å slippe å bruke så streng metode, men vi kan jo ikke sitte å stryke henne på magen i timesvis...? Lærer jo ikke å roe seg selv på den måten i hvertfall.. Hvor hard ferber vi kjører gjenstår å se, hvis vi gjør det. Ikke så veldig glad i å utsette henne for hylskriking. Nå ligger hun bare få meter fra oss, eget rom, men som sagt kun få meter, så vi kan snakke til henne slik at hun hører oss.

Er jo derfor jeg spurte om jeg måtte få henne til å sove først. Innerst inne skjønner jeg jo at det kan oppfattes som belønning hvis en skriker lenge nok.

Jaja, vi får se hva natten bringer...

Skrevet

Er litt vanskelig denne....for jeg skjønner hva du mener. Sånn jeg ser det har du 2 valg (la oss si at hun våkner kl 4.30):

1) Du kjører Ferber til hun sovner igjen og deretter tar henne opp neste gang hun våkner (det kommer jo litt an på hvor lenge hun holder på)

2) Du kjører Ferber til kl 5:30 og tar henne opp etter at du har roet henne (slik at hun oppfatter det at hun er rolig som grunnen til at hun ble tatt opp)

I praksis så pleier jeg å se det an og om det er 30 minutter tidligere enn jeg har bestemt så er det ok...Det viktigste er egentlig at hun lærer å sovne selv på kvelden og natten. Jeg tror uansett at det ikke blir noe stort problem for dere...

Og LYKKE TIL! Vi er flere som har god erfaring med Ferber.

Skrevet

Hehe, halv seks er den halv timen tidligere som jeg tillater. Fem er det fremdeles natt og det var helsesøster og lege enig i.

Vi får se hvordan det går, gikk fint på dagtid i dag. Vanligvis må jeg inne å sitte med henne og roe henne ned da også, men gikk helt fint. Inn med smokk en gang og så sovnet hun av seg selv uten å "krangle".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...