Gå til innhold

Roper etter HELSEFAGARBEIDERE/SYKEPLEIERE/OMSORGARBEIDERE - idag igjen-

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener dere om dette?

HJELPEMIDLER OG ERGONOMISKE PRINSIPPER:

- Rullestol

- Rullator

- Dusjstol

- Heis

- Arbeide i min egen høyde

- Husk å løfte med kneene, ikke ryggen

- Musklene skal ha varier bruk

- Det du skal løfte, må du ha så nærme kroppen som mulig

- Utnytt pasientens ressurser

- Eventuell løfting, rett rygg, bruk beina

-

Det er viktig å tenke ergonomi da det hjelper med å forebygge skader og sykdommer. Skader og sykdommer som kan komme både fysisk og psykiske. Den vanligste skaden er belastningslidelse. Dette er en skade som oppstår i skjelett, ledd og muskler. Bare dette er grunn til å tenke ergonomi en gang for mye. Med dette mener jeg riktig arbeidsstilling og avlastning. Man blir anbefalt nye og gode stillinger, som er det beste for kroppen. Vi har masse hjelpemidler som kan hjelpe oss helsefagarbeidere med enklere forflyttninger og løft. Å vi har medarbeidere.

PERSONLIG HYGIENE:

Når det gjelder personlig hygiene overfor meg sjølv tenker jeg ren uniform, velstelt men som sagt unngå for mye sminke, godlukt, ringer, armbånd, og neglelakk. Flittig vasking og spriting av hender, bytte uniform om dette trengs. Jeg bruker også hansker ved intimvask og vasking av gebiss. Dusjfrakk og ”strømper” til å ha over skoene under dusjingen. Jeg tenker ikke sånn konkret på hygiene, fordi det kommer liksom litt av seg selv. Man behandler maten slik det skal, vasker hender ofte og bytter helst uniform hver dag. For pasientens behov har man for eksempel nedentil og oventil sett med klut og håndklær. Bytter på eventuelle sår når det trengs og hjelper pasienten (om vedkomne trenger hjelp) å vaske seg. Den personlige hygiene er noe som trengs for den personlige velværen man må ha. Vi sorterer og legger bort skitten tøy, setter på plass ting vi bruker under stell og rister ikke for mye i dynen når vi reier opp sengen. Når pasienten stelles har man også gode muligheter til å observere huden og funksjonsnivået. Da kan man se etter er svikt i helsa eller sykdom, trykksår og lignende.

ADL – INDIVIDUELLE BEHOV:

Pasienten min klarer seg ganske fint. Hun trenger en liten hjelpende hånd under armen når hun skal reise seg. Hun trenger hjelp til å komme på do, og eller bare sånne småting. Hun er veldig flink til å gå med rullatoren en stund før ho gir seg. Pasienten vasker seg selv oventil, kler på seg oventil og ganske mye nedentil. Hun steller seg på håret, tar på seg høreapparatene og brillene. Det er viktig å la pasienten gjøre det vedkomne selv klarer å mestre. Muntre opp å vise hvor positivt det er. Man trener også ADL` under morgen stellet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du trenger ferie nå tjukka!! Det der kalles å ta med jobben hjem:-)

Skrevet

Jobben med hjem? Der har du helt rett når jeg er student ;)

Skrevet

sorry da.. har ikke fått kaffen ennå sjø:-) men skriver du det over her så består du oppgaven eller prøven glatt! Selv om det blir litt A4 -aktig for min del:-)

Skrevet

TAkk :) Føler å det blirr litt A4 .. men men .. Det får gå :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...