Anonym bruker Skrevet 30. november 2007 #1 Skrevet 30. november 2007 Hvor opptatt av dette er vi her inne på 3.trimester? På 2.trimester hugger de hodet av hverandre,bare for å mene forskjellige ting om saken.. Så da lurer jeg,er det greit å ta seg ett glass vin til julemiddagen når man er gravid? Og om andre velger å gjøre det,er det da noens annens problem enn personen selv?
Pockahontas Skrevet 30. november 2007 #2 Skrevet 30. november 2007 Jeg mener helt klart at det skal man ikke gjøre. "alt du får i deg, deler du med babyen"...Nyere forskining viser jo at det er ikke ok med ETT glass, så jeg fatter ikke at folk tør utfordre.
Gjest Skrevet 30. november 2007 #3 Skrevet 30. november 2007 Jeg holder meg langt unna alkohol når jeg nå er gravid. Klarer meg fint uten et glass alkoholholdig drikke til julematen. Mye godt alkoholfritt øl, og man har alkoholfrie viner. Den sjansen på å skade den lille babyen inne i magen min ville jeg ALDRI tatt! Man vet ikke hvor mye alkohol som egentlig skader, så hvorfor ta den sjansen? Å den lille kroppen i magen tåler MYE mindre alkohol enn et voksent mennesker. Alkoholen blir lengre i babyens kropp og for ikke å snakke om den stakkar lille levra til babyen. Hva andre gjør gjør angående et glass vin til maten sier jeg ikke noe på, det er demmers valg, men synes det er uansvarlig og egoistisk. Men dem om det.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2007 #4 Skrevet 30. november 2007 jeg er av de som har tatt valget om at det er ok. etter å ha diskutert dette med to forskjellige leger jeg går til har jeg fått klarsignal om at det er ikke "det ene" glasset som er problemet. grunnen til ta de er så bastante på at man ikke skal kunne ta ett glass vin er fordi noen ikke klarer å skille mellom at det er ok med ett glass vin og tre glass vin. da er det bedre å si bastant nei til alt. dessuten, barnet får i seg samme promille som du, dvs. at hvis du drikker et lite glass vin med x antall glass vann ved siden av er det ikke noe promille å snakke om. og jeg har mange veninner som er helt uenige med meg, så jeg trenger ikke høre alle motargumenter en gang til. jeg har tatt mitt valg og lever fint med det. dere som er uenige har helt rett til å leve etter andre valg. lykke til :-)
Anonym bruker Skrevet 30. november 2007 #5 Skrevet 30. november 2007 et glass er ikke farlig.selv velger jeg alkoholfritt øl eller vin for jeg har ikke behov for det.noen leger mener det er bedre med et glass vin eller og røyke. men alle er jo tydeligvis veldig imot dette.jeg mener folk må få lov og gjøre hva de vil.er ikke min bisniss og blande meg i hva andre gjør.
GuriGuri Skrevet 30. november 2007 #6 Skrevet 30. november 2007 Hei;-) Det ville jeg holdt meg unna, forskning viser nettopp at det ene glasset med vin ikke er bra for barnet. Og uansett om folk har forskjellige meninger så er ikke det ene glassset vært en evt risiko. Man er snart over med graviditeten og jeg mener vi klarer oss GODT uten! Kos med julen blir det uansett. Det glasset med vin, gjør at barent får i seg dobbel dose alkohol. Den går ufortynnet gjennom morkaken og i forstervannet, slik at beibien får i seg alkohol både via forstervann OG via navlestrengen. Så det du drikker deler du ikke med barnet men det du drikker får barnet dobbelt av! Sist jeg var gravid tok jeg et glass vin og et lite glass med likør til Jul, men det er snart 7 år siden og da var det ikke så mye fokus på det. Nå kommer jeg aldri til å ta sjangsen, men jeg ser heller fram til å nippe til et glass vin når barnet er kommet. Kommer ikke til å se det store savnet i det uansett, jeg eeeeelsker vin men jeg er mer glad i barnet i magen!
Kvitrebekk Skrevet 30. november 2007 #7 Skrevet 30. november 2007 Jeg synes ikke det er ok! Min jordmor kunne opplyse meg om at dersom man drikker to glass vin så er babyen full i 1 døgn! Babyen klarer ikke å bryte ned alkoholen så raskt som mor gjør. Dette er skremmende opplysninger for min del! Det er snakk om 9 måneder. Hvor viktig er det ene glasset?
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 30. november 2007 #8 Skrevet 30. november 2007 Hører egentlig til i 2.trim men det var så usaklig der.... ;-) Jeg holdt meg unna alkohol i forrige svangerskap. Selv om mange mente at "herregud - et glass har da vel ikke noe å si?". Men jeg hadde ikke lyst til å drikke, hvorfor skal man det da? I dette svangerskapet har jeg drukket et glass øl (det var når juleølet kom i butikkene). Men det fins jo mye forskning som sier at det ikke er farlig å drikke alkohol og noe som sier at det er farlig. Så å være bombastisk på det nytter ikke når "ekspertene" er så uenige. Så jeg synes de gravide skal følge magefølelsen sin og gjøre seg opp sin egen mening. Uten å bli hengt for det. Det er alltids noen som er uenige uansett hva du mener, enten det er alkohol, røyk eller mat i graviditeten.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2007 #9 Skrevet 30. november 2007 Jeg vil gjerne komme med mitt standpunkt som fagperson i forhold til diagnosen FALS, fatalt alkoholsyndrom. Det er bred enighet i fagmiljøene at det er svært lite alkohol som skal til for å få fals - det er en diagnose som sjelden blir satt i forhold til alle tilfellene som finnes. Noen foster kan få fals etter et glass vin - og andre tilfeller kan få det etter langvarige perioder med bruk av alkohol hos mor. Uavhengig av kvanitet er det som er kjent at dette er noe som er umulig å forutsi - og derav bør det være null toleranse. Dette er et ømtåelig tema i og med mange mødre gjerne har nytt alkohol før de har funnet ut at de er gravide. Fals vises gjerne med en gang etter fødsel hvis det har vært et høyt konsum av alkohol med at barnet skriker mye, og evt. kramper. I ekstreme tilfeller ser man det på veksten, øynene er lengre fra hverandre osv.. I små mengder og store, vises det gjerne ikke noe særlig på barnet før skolealder. Konsenstrasjonsvansker og generelle lærevansker Til alle dere som lurer på om dere skal ta et glass vin eller ikke - det er virkelig ikke verdt det. Bakgrunnen min er helsevesenet - jobber med disse barna som sliter med følgene alkohol i svangerskapet har fått.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2007 #10 Skrevet 30. november 2007 Så hvorfor drasser dere 2.trimesterfolk debatten inn her og gjør det usaklig her også? 2.trimesterforumet er det godt å komme seg videre fra, er myyyye dritt der. Men ingen vits i å ta med det inn hit:)
Anonym bruker Skrevet 30. november 2007 #11 Skrevet 30. november 2007 Hm, trodde syndromet heter FAS og ikke FALS, jeg...
anne* Skrevet 30. november 2007 #12 Skrevet 30. november 2007 Det som har kommet fram i forskninga er vel at de ser at nettopp det ene glasset kan gjøre skade hvis det blir drukket på "rett" tidspunkt. Problemet er vel at de ikke har klart å kartlegge disse tidspunktene godt nok enda. Har inntrykk av at det er derfor de anbefaler total avholdenhet nå - sikkert fått med deg den store kampanjen de kjører fra det offentlige? Så det koker vel ned til om det er en sjanse en er villig til å ta eller ikke. Og, om det er noe folk skal legge seg borti eller ikke er jo en hel diskusjon i seg selv... Kan jo dra den så langt at du hadde nok fått problemer hvis du ga babyen din alkohol når den var 3 mnd - men ikke når den er i magen? Vanskelig dette. Jeg tror at etterhvert som de får gode og nøyaktige forskningsresultater, så kommer vi til å få sikre og usikre perioder i svvangerskapet.
Prinsessemamma:-) Skrevet 30. november 2007 #13 Skrevet 30. november 2007 Nyere forskning viser jo at til og med små mengder alkohol er skadelig for babyen. Jeg tenker at du gir vel ikke vin til en nyfødt baby? Da gir du ikke vin til en i magen heller - den får i seg like mye. Blir litt rart for meg at det skal være greit å gi alkohol til en baby som ikke er født men ikke til en baby som er født. Om vin er så viktig for deg så kan du vel drikke alkoholfri? Må innrømme at jeg synes det er overraskende at man diskuterer dette i 2007 - nå vet vi jo bedre.
Maigullet Skrevet 30. november 2007 #14 Skrevet 30. november 2007 Synes ikke det er verdt å ta sjansen, så jeg holder meg helt unna! Har møtt barn med føtalt alkoholsyndrom gjennom jobben, og det har gjort inntrykk! Mulig ett glass ikke gjør noen skade så sent i svangerskapet, men hvorfor gamble? Finnes masse annet som er godt å drikke
Gjest Lenchen med jente i magen Skrevet 30. november 2007 #15 Skrevet 30. november 2007 Jeg drikker ingenting i dette svangerskapet. Synes ikke det er vanskelig å styre unna, så lenge jeg vet at det kan skade babyen. Sist jeg var gravid for 10 år siden var det "lov" å ta seg 1 glass vin en sjelden gang i blandt. Da gjorde jeg det 2 eller 3 ganger, og det gikk jo fint med snuppa, men nå syns jeg liksom ikke det er verdt risikoen, selv om det sannsynligvis går bra. Jeg sverger derimot til Munkholm til maten jeg da
Staark Skrevet 30. november 2007 #16 Skrevet 30. november 2007 Jeg vil bare det beste for barnet mitt, og da er alkohol et naturlig fy-fy! Det er jo bevist at det er farlig, så da er det ingen vits i å ta noen sjanser selv om det i de fleste tilfeller går bra med det ene glasset/de glassene/den flasken vin etc Det er jeg som har ansvaret for mitt barn, og uansett hvor mikroliten den sjansen ved alkohol er, så er det ikke verdt det. Og ja, det forundrer meg at gravide drikker i svangerskapet, selv "bare det ene glasset". Har de virkelig så lite kontroll over sine lyster? Jeg gidder ikke kommentere det om gravide rundt meg drikker, men jeg har jo mine tanker om det. (Jeg er ikke avholds som ikke-gravid bare så det er sagt, og jeg har vært fristet mange ganger, men det finnes da nok av tid og alkohol å ta av når barnet er ute,...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå