Expat Skrevet 30. november 2007 #1 Skrevet 30. november 2007 Lille jenta mi er stort sett trygg på alt som er av folk. Men hun er helt hysterisk redd for alle dyr, større enn en middels skogmus. Fugler går greit. Katter er "farlig", hunder er ikke til å tenke på, og vi forsøkte å klappe geiter og se på kua i dag og da ble hun helt koalababy og skulle ikke innafor en meter av disse farlige tingene. Å være skeptisk til hunder, det er jeg bare for her jeg bor (det er mye farlige kamphunder ute og går her). Men det er jo helt hysterisk. Nei, jeg har ikke problemer med dem og har tatt meg av en vanskelig hund før. Så jeg "kan med dem". Noe har muligens blitt sagt eller hendt i den tidligere barnehagen hennes. Aner ikke, det har vart minst et år nå... Noen tips? Hun liker dem på avstand og i teorien (i bøker, tv) men det er når de kommer innpå henne det er krise...
Plutselig_gravid Skrevet 30. november 2007 #2 Skrevet 30. november 2007 Kan jo hende hun har hatt et ublidt møte med et dyr før. Jeg ble overfalt av en katt da jeg var på bleiestadiet. Rundt 1 år. Jeg lå på teppet i bare bleien. Min mor skulle hente noe inne. Da hun kom ut satt det en katt oppå meg og hadde bitt og klort meg til blods. Jeg lå helt stille uten å skrike. Hun fikk katten vekk. Etter den episoden vare jeg hysterisk redd dyr generelt - ikke bare katter. Og er det enda. Liker ikke at katter går rundt bena på meg, tør ikke holde dem - er redd de biter eller klorer. Er skeptisk til alle dyr, men hyler ikke når jeg ser dem lenger da....) Som sagt så kan det jo hende at hun har følt seg truet av et dyr - eks i bhg - uten at det har skjedd henne noe direkte og uten at de ansatte vet om det. Ellers er hun jo i den alderen der de plutselig blir redd for ting de aldri har vært redde for før - uten at det har noe direkte forklaring i opplevde hendelser.
Northernlights Skrevet 30. november 2007 #3 Skrevet 30. november 2007 Vet jammen ikke hva som kan gjøres, for her har jeg en gutt på 9 år som har vært livredd "bugs" siden han var 1 år, og er fremdeles like redd. Sommeren er ille...det er så galt at han ikke vil være utendørs... Og her er insektene enda større enn oppi VT. Jeg tror det eneste man kan gjøre er å fortsette å vise dem bilder i bøker. Jeg kjøpte digre bøker om insekter til gutten min, men om det hjelper, det får tiden vise. Ganske trasig at lillebror på 2 år plukker opp alle slags bugs, mens broren på 9 hyler som ei gammel kjerring når det flyr forbi ei bille...
Expat Skrevet 30. november 2007 Forfatter #4 Skrevet 30. november 2007 Det rare er at hun har blitt stukket av veps flere ganger og er mindre redd for dem... Har ALDRI sett kloremerker eller bitemerker etter pelsdyr på henne.
♥ Snøblomst ♥ Skrevet 30. november 2007 #5 Skrevet 30. november 2007 Hei Expat! Gutten vår er også slik og vi kjenner heller ikke til noen "uheldige episoder". Så - jeg lurer på det samme )
Gjest Skrevet 30. november 2007 #6 Skrevet 30. november 2007 Jeg kan ikke forklare hvorfor men har en ide om løsning i allefall. Start med noe lite, feks en middels skogmus. La henne bli kjent med på egne premisser. Dersom dere har noen venner eller kjente med smådyr, lån det for en kort periode. La henne få bli nyskjerrig på egenhånd, gjerne med å vise at mamma eller pappa koser med dyret. Så utvilker man det videre med et større dyr når tryggheten til det lille dyret er kommet. Men husk luftepauser. Etter det lille, ha en pause før nytt dyr introduseres. Denne metoden benyttes ved fobier og man kan lese mer om det feks når det kommer til arachnofobia. Der bruker man små edderkopper, større osv osv.
trøndermamma Skrevet 30. november 2007 #7 Skrevet 30. november 2007 Minstemann her i huset er slik han å, men etter at vi var i en dyrepark i sommer, så har han blitt bedre. Nå går små dyr an men ikke hunder, sauer, kuer osv. Håper at det går over med tiden! Tror ikke det trenger å være noen tidligere opplevelser som gjøre dette, unger er forskjellige og noen er litt skeptiske på forskjellige ting! Bare ta henne med for å se på dyr, men ikke tving henne til å være nær dem. Bare la henne se at de ikke er farlige:)
ScaryMama Skrevet 30. november 2007 #8 Skrevet 30. november 2007 Skulle akkurat fortelle om metoden psykologer benytter som heter systematisk desensitatsjon, men ser at Tillab har allerede forklart! Planen er at man begynner med å introdusere noe som er lite skummelt for barnet, f.eks. bøker med dyr, også gradvis introduserer ting som er litt mer skummelt. Etter bøker kan man introdusere kosedyr som bjeffer, så se på dyr på avstand, så litt nærmere osv.
Expat Skrevet 30. november 2007 Forfatter #9 Skrevet 30. november 2007 Ja, det med kosedyr som bjeffer, haha, det så vi sist sommer, en liten venn hadde en hund som bjeffet, det var jo helt krise. Takk for tips om desensitisering. Vi får låne oss en hamster eller noe...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå