Gå til innhold

Er jeg en rasist som valgte slik? litt langt ja

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tulla er en av dem som enda ikke har fått barnehageplass, 16 mnd. Får hun plass i en barnehage eller hos en dagmamma så hadde jeg kunne jobbe som vikar, bare noen timer daglig. For å få være litt for meg selv og ikke leve i min lille fantastiske boble hele tiden.

Vi er alene og er noen av dem som lever forholdsvis bra på staten;) Så det er ikke pengene det står på. Alle med barn som er på min alder er kommet ut i jobb igjen og deres barn er i barnehagen. Ikke har tulla noen problem med å være sammen med meg om dagene fordi vi aldri sitter hjemme en hel dag, da er vi enten i åpen barnehage, lekeparker, badeland eller bare på besøk hos andre.

Søkte om dagmamma her i forrige uke, og det var ingen som ringte tilbake. Visste det egentlig var et skudd i blinde fordi det ikke florerer av dagmammaer her på stedet. Men etter noen dager ringte det en dame. Damen var tydelig ikke norsk, stotret frem på gebrokkent norsk og engelsk. At hun snakket dårlig norsk i telefonen skremte meg ikke og sa ja til å komme bort for å snakke med henne .

Vel fremme i damens stue, så kjente jeg skepsisen kom krypende. Damen var veldig hyggelig, så det var ikke noe slikt det stod på, men hun var så utrolig dårlig i norsk. Hun hadde ingen andre barn der, bare en liten guttepjokk som kanskje var rundt 5 mnd.

Etter møtet så sa jeg at jeg skulle tenke på det, og ringe tilbake. Ringte dagen etter og takket pent nei og grunnet med jeg helst vil ha en med flere barn på hennes alder.

Og det er jo i og for seg sant, men det plaget meg også at hun nesten ikke kunne norsk. Vil ikke barnet mitt skal være i et hjem der hun ikke får stimulert sitt språk. Hun hadde heller ikke vært dagmamm før, hun hadde værtfall ingen papirer på det.

Så hva synes dere? Hadde dere gjort det samme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde uten tvil gjort det samme som deg..Det gjør verken meg eller deg til en rasist.. :-)

Skrevet

Dette har da ikke noe med rasisme å gjøre.

Man overlater ikke barnet sitt til hvem som helst.

Skrevet

Hei!

Jeg synes ikke det er et rasistisk preget valg du har tatt. Du vil kun ditt barns beste. Som mor har du unike muligheter til å velge for barrnet ditt.

Dersom du ikke hadde noe god magefølelse, skal du ikke overlate barnet ditt til henne. Som du også skriver at språket hennes ikke var så godt, det er viktig for de små at de får stimulanse i forhold til språket.

Dagmamma blir faktisk en omsorgsperson for barnet ditt, så det er viktig at du føler deg tilfreds med valget.

Følg magefølelsen din, dette har ikke noe med rasisme å gjøre...

Du kunne liksågodt kommet til en som kunne norsk som ikke hadde hatt et rent hjem, eller for mange barn... Du hadde nok blitt like skeptisk da...

Følg magefølelsen din og lykke til :)

Skrevet

Syntes heller ikke du er rasist av den grunn. Jeg hadde nok gjor akkurat det samme som deg. Barnet ditt kommer til å tilbringe mange timer hos dagmammaen, uker, måneder... Og barn blir stimulert og påvirket av det som skjer rundt dem. Og regner med at h*n ikke er så gammel når h*n begynner hos evt. dagmamma. Og kanskje akkurat har begynt å prate, og hvem vil vel at barnet sitt skal begynne å prate gebrokkent...

Skjønner du poenget mitt?

Tilbringer tid med en som snakker dårlig norsk, evt. nettopp begynt å prate, blir påvirket av språket og evt. begynner å prate dårlig norsk selv...

Skrevet

Synes du har gjort et godt valg...

Det handler jo om at din datters interesser skal bli ivaretatt, at hun skal kunne gjøre seg forstått til dagmammaen og at dagmammaen skal gjøre seg forstått hos barnet.

Det har jo også med at både du og barnet skal føle dere trygge.

Jeg ville valgt som deg. Rett og slett fordi jeg mener mitt barn fortjener å bli stimulert mest og best mulig.

Men det er samme hvor hun er fra og hvilken farge, det er jo språket alene som er problemet. Så det er jo ikke rasistisk motivert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...