Gå til innhold

Ang. sykefravær og arb.moral..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Visste dere at norge har et av verdens gunstigste sykefraværs ordninger? Vi er et av verdens beste land å bo i, og har også en av de høyeste sykefraværs statistikkene. Det koster samfunnet vanvittig med penger.

Tror dere vi er mer syke enn i andre land? Neppe.. Men arbeidsmoralen blir jammen lavere jo bedre man har det!

Og i samme åndedrag klager egemeldingsnylterne på hvor dyrt alt er og hvordan de eldre ikke får den hjelpen de trenger... Nei det er jo ikke rart da pengene blir brukt på snyltere istedet..

(en liten utblåsning etter å ha lest deler av meningene på den andre tråden. Skremmende holdninger ute og går)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jeg helt enig med deg i, og det har jeg gitt uttrykk for her inne mange ganger! Og det har jeg stort sett bare fått pepper for!

Skrevet

Amen!

Skrevet
:o) Så hygelig at vi er enige om noe også ;o)
Skrevet

Jeg er enig i det meste du skriver, men du glemmer en ting. Vi har en utrolig høy sysselsettings andel. Her i landet er de aller fleste i arbeid og folk jobber relativt lenge i forhold til i en del andre land. Det fører til at en del av dem som i andre land ville stått utenfor arbeidslivet pga at de ikke fikk jobb pga kroniske lidelser, høy alder og dårlig arbeidsmoral faktisk er i jobb her i landet. Dette påvirker sykefraværsstatestikken. Uansett er ikke dette noen undskyldning for å skulke, men det kan forklare noe av statestikken.

Skrevet

Enig med deg sjiraffen....

Når det er sagt tok jeg meg aldri en fridag fra jobb, jobbet overtid stort sett hver dag. Møtte veggen totalt til slutt. Arbeidsplassene krever myyye i dag, og samtlige bør være flinkere til å sette krav for seg selv.. Da trenger en kanskje ikke egenmelding for en er sliten..

Skrevet

Amen!

Men det er bedre å ta EN egenmeldingsdag når du kjenner at du er i ferd med å stoppe opp, enn å tøye strikken for langt og få minimum 14 dagers - tre ukers sykemelding...

Skrevet

Det er jeg enig i, man kjenner seg selv og sin kropp best.

Men å ta egenmeldingsdag fordi man skal rydde eller bare fordi man "har igjen" noen er jo helt på trynet..

Jobber med noen som en dag kom og spurte hvor mange sykedag barn dager hun hadde igjen. Dagen etter var hun borte.... Tilfeldig? Neppe..

Skrevet

Enig.. Sjiraff..

Har ikke orket og kommentert det aktuelle innlegget.

Men, jeg kunne ikke vært mer enig med deg. Gud forby de blir en av mine kollegaer en dag. Selv om jeg tror jeg allerede jobber med noen av de..

Skrevet

Enig med HI.

Ble lettere sjokkert en dag da venninnen min fortalte meg at hun hadde 8 sykebarndager TIL GODE og at hun derfor skulle bruke de opp nå før nytt år. Da fikk hun god tid til juleforberedelser.

Jeg kunne ikke annet enn flire jeg da...

Men når det er sagt - noen sutrer litt for ofte og for ingen ting - noen alt for sent. De sliter seg totalt ut og møter veggen...

Jeg er litt av typen - orker jeg å ligge på sofaen å se på tv og drikke kaffe - eller skrive et innlegg på dib, eller snakke i telefonen - er jeg frisk nok til å gå på jobb:o):o)

Er man syk er man sengeliggende.

Enkelte av vennene mine er hjemme fra jobb fordi de har hostet to ganger og pusset nesen en gang i løpet av en dag.......

Skrevet

Skriver under her, ja.

Etter å ha vært ei lita stund i usa har jeg også sett hvordan man kan ha det. Vi er såå heldige!

Skrevet

Heeeeelt enig!!!

-Og det er for j....... å bruke pengene på snyltere! En ting jeg opplever en del av her i helsesektoren er at folk ringer på fredag formiddag og "blir borte i helga"! Det forundrer meg stadig at ellers i uka ringer de inn syk en dag om gangen, men når helga kommer så vet de allerede på fredag formiddag at de er syke også søndag............... pussig........

Skrevet

Jeg er frustrert over sykedagene jeg har brukt, liker de absolutt ikke, men jeg kunne ikke gå på jobb med 40 i feber i februar enda jeg hadde lyst, jobber med eldre. Jeg er mot at folk sier de har så og så mye sykedager til gode, jeg regner heller ikke på sykedagene jeg har igjen for det er en del men jeg kommer ikke til å bruke flere nå i år.

Jeg vet jeg gjorde noe som mange her var mot forje uke da jeg ringte og sa jeg ikke kom på jobb fordi jeg var så sliten, men jeg kjennte grensa var nådd, og klarte ikke mer fordi det var så tung jobb jeg hadde. Sa grunnen til jobb og jeg fikk tilrettelagt jobbing fremover fordi de ikke ville jeg skulle bli sykmeldt. Er gravid. Skal nok holde ut en stund til, men jeg synnest faktisk det er bedre at folk tar seg en egenmeldingsdag når de er så slitne at de nesten bryter sammen enn at de går på en smell og blir borte lenge, det er jo dyrere for staten det at folk blir langtidssykmeldte enn at de er borte en dag. Men jeg synnest ikke enn skal bruke egenmelding som om det er en form for avspasering.

Det er mange som har kroniske sykdommer så jeg skjønner at det kan være grunner til at de er borte fra jobb. Men det er ingen unnskyldning for at friske personer skal ta seg egenmeldingsdager i tid og utide fordi de vil ha en fri dag av og til. Jeg skal seriøst innrømme at har jeg sett folk på byen på shopping på ettermiddagen og de samme morgen har ringt og sagt at de er syke så blir jeg irritert. For uannsett hvordan syk du har vært så orker enn ikke gå på shopping senere på dagen. Og er enn syk bør enn holde seg hjemme hele dagen.

Skrevet

Nei, jeg er enig med HI. Det er for dårlig arbeids moral i landet, men tenker da absolutt ikke på de som faktisk er syke.

Har selv brukt 5 egenmeld dager, 3 sykebarn dager og sykemeldt 1uke.

Men er ikke noe jeg kan gjøre med det.

Er man syk så er man syk.

Hadde prolaps, så ikke noe å gjøre med den.

Og er barna syke må man være hjemme....

Jeg jobber ved SFO, og vi har vanvittig høyt sykefravær. Er ikke en dag vi ikke har vikar.

Lenge siden ALLE har vært på jobb.

Hun med høyest sykefravær skal slutte nå på mandag, så HALLELUJA!!! (unnskyld, men hu setter oss i knipe om vi ikke får tak i vikar.)

Men vårt problem er arbeids forholdene.

- dårlig tid

- dårlig betalt

- sure foreldre

- masse som skal lanlegges og gjøres

- dårlig råd

Alt dette høres ikke ut som en bra arbeidsplass.

Men det er værtfall ikke tvil om at vi som jobber der er glad i barna, hadde det ikke vært for det hadde det ikke vært forlk der.

Jeg trives godt, men forholdet mellom oss ansatte MÅ bli bedre!!!

Skrevet

Jeg er helt enig!! Blir rett og slett sjokka over holdningene til folk her inne. Hadde aldri fallt meg inn å ringe inn syk fordi huset var bomba! Eller fordi jeg "trengte" en fridag. Egenmeldingsdager er IKKE ekstra fridager som man kan disponere slik man vil!

Skjerp dere folkens!!

Skrevet

Signerer Poamin som har et VELDIG viktig poeng!!

Når det er sagt, så er selvsagt snylting en uting. Kjenner et par stykker som av og til tar seg en "3-dagers". Det kunne jeg aldri gjort. Samvittigheten hadde tatt knekken på meg, så det hadde ikke blitt noen hyggelige fridager.

Skrevet

Ganske så enig med deg ja!! Her er jeg hjemme når jeg er så dårlig at jeg ikke orker å gå på jobb...jeg tenker som så...jeg blir ikke takket i himmelen om jeg ofrer meg selv for å gå på jobb når jeg ikke er bra...

Dette gjorde jeg tidligere og fikk ikke en dritt igjen for det...annet enn at jeg kanskje var dårlig i 1 uke ekstra..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...