Gå til innhold

Hva syns dere om denne da (egenmelding)

Anbefalte innlegg

Skrevet

De gangene jeg blir syk, så er det gjerne etter at jeg har stått på en periode og er sliten i kroppen. (sikkert noe med at når man kjører seg selv hardt så blir man svakerer og mer mottakelig for sykdom)

Jeg merker altid når jeg er i ferd med å bli syk.

Da har jeg to valg. Det ene er å ignorere tegnene og stå på en dag til, for så og bli syk dagen etter og være syk i tre fire dager.

Det andre er å ta en sykedag (selv om jeg strengt tatt ikke er syk ennå) holde sengen, og dermed få hvilt ut sann at jeg slipper unna å bli syk, og dermed kan stå på i dagene fremover.

Jeg bruker å velge nr. 2. Svindler? Jeg er jo ikke mer syk en HI i den andre tråden. Men i stedet for å være borte i tre fire dager, er jeg borte bare en.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du kjenner deg selv såpass godt at du vet at du blir "frisk" før du blir syk ved en egenmeldingsdag hadde jeg uten tvil valgt det framfor å være syk i 3-4 dager.

Skrevet

Det er opp til deg. Men når kroppen virkelig trenger hvile dag etter dag, må den jo bare få det til slutt.

Skrevet

slik har jeg gjort en gang og. merket på meg at jeg holdt på å bli syk og var i grunnen helt utbrent. tok meg en dag med egenmelding ( avtalte det med sjefen og) og ble frisk igjen etter en dag. lå å sov hele dagen. og var klar for jobb igjen dagen etter. bedre det enn å bli syk i mange dager..

men var ikke hjemme å ryddet huset for å si det sånn

Skrevet

Hvis du virkelig vet at du kommer til å bli syk om du ikke tar det rolig mener jeg det er greit så lenge det skjer i samråd med arbeidsgiver. Selv skjer det rett som det er at jeg har følelsen av at jeg skal bli syk, men så blir jeg det ikke likevel. Det er ikke mange som faktisk klarer å vurdere slikt sikkert selv.

Skrevet

Nei så klart, man kan jo aldri vite 100%. Men det har vist seg gang på gang å stemme.

Nå er jeg student da, så problemstillingen blir litt hypotetisk. Men jeg vil nok gjøre det samme når jeg kommer ut i arbeidslivet.

Skrevet

Jeg har full forståelse for at enhver kropp har behov for hvile innimellom, men jeg har null forståelse for at arbeidsgiver må ta regninga.

Skrevet

Nja, men det spørs jo hvor mye ekstra jobbing dette mennesket har gjort for arbeidsgiver i utgangspunktet. Mulig arbeidsgiver var avhengig av å få dette arbeidet gjort til tross for at det blir en ekstra regning oppå det hele. Det riktige blir vel da å avtale avspasering. En annen ting er hvor mye arbeidsgiver gir tilbake når det gjelder fleksibilitet om arbeistaker er det når det trengs.

Jobber man i helsevesenet for eksmepel og blir presset til å ta den ene ekstravakten etter den andre, syns jeg faktisk ikke det er så galt. Jeg som er sykepleier har gjerne mine faste vakter på vanlige ukedager. Da er det i tillegg andre sykepleiere på jobb og det er da mulig å sette en hjelpepleier eller assistent i stedet for meg den dagen. Det er også lettere å få tak i noen som vil ha vakten. Mens i en helg eller på kveldstid er de avhengige av å fagpersoner på jobb. Blir man da totalt utslitt til slutt syns jeg faktisk det er ok om de får regningen. På min arbeidsplass er det ikke mulig å jobbe seg inn til en avspaseringsdag, da de er av prinsipp veldig lite fleksible.

Skrevet

Det er da virkelig ingen som kan presses til ekstravakter? Og ekstravakter utover 100 % stilling er vel betalt deretter? Problemet i dag, er at damer skal "realisere" seg selv, også i småbarnsperioden - det sier seg selv at det blir altfor mye. Kanskje vi snart bør kjenne etter hva vi egentlig vil med livet??

Skrevet

Man kan vel få pålagt overtid? opp til et visst antall timer har jeg hørt.

Skrevet

Solstrale69; vi i helsesektoren blir faktisk presset til å ta ekstravakter!

Gjerne de mest ugunstige også.

Er det ingen som vil ta på seg den ekstravakten frivillig, og ingen vikarer som stiller opp. Blir en tvungen på jobb. Dette går etter liste, som skal følges slavisk.

De eneste gyldige grunnene til ikke å stille opp, er svært strenge. Som sykdom, mangel på barnepass, at en er bortreist eller har drukket.

At en skal i et selskap; det være seg en konfirmasjon, er ikke gyldig grunn.

Har en gyldig grunn tar en bare nestemann på listen, så må den som egentlig skulle stille opp som nestemann.

Klart det er betalt deretter, men det hjelper ikke en sliten kropp!

Nå vet jeg ikke hvilket innlegg dette innlegget grunner på. Virker som det er en fortsettelse på en annen debatt her?

Men jeg er helt enig med HI.

Jeg kjenner også kroppen min, tar jeg det med ro når jeg starter å bli syk får jeg det ikke like ille. Det vil ikke si det samme som at jeg nødvendigvis legger meg syk dagen før. Men at jeg tar det roligere, i det minste.

Det sparer jo både meg og arb.giver det!

Skrevet

Å joda, der jeg jobbet før permisjonen ble det presset til de grader. Ekstravakter utover 100 % stilling blir vel stort sett betalt med lønn i himmelen for de som håper de får komme dit.

Nå er vel jeg også en kvinne som skal realisere meg selv, og har derfor valgt å si opp jobben for å være hjemme til vi har fått de barna vi håper på og familien kan leve et liv uten å være i tidsklemma om begge foreldre er i jobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...