Storebror07=Lillebror-juli11 Skrevet 29. november 2007 #1 Skrevet 29. november 2007 Jeg er en av de heldige som fikk en sønn med kolikk... Eller var det kolikk??? Etter tre behandlinger hos manuellterapaut var det en helt ny hverdag i dette hus! Etter samtale med en del andre mødre har jeg inntrykk av at helsestasjoner ikke anerkjenner det såkalte kiss-kidd syndromet. Jeg har hørt at norge er det landet i verden som har flest tilfeller av kolikk, og mye av årsaken er det at helsevesen i resten av Europa har begynt å behandle barn for dette såkalte syndromet. Noen med samme erfaring? Evt noen som har en opplyst helsestasjon som tipser om denne "lidelsen"... Hilsen en mor med et frisk Kiss barn! :D:D
snartmammapåny Skrevet 29. november 2007 #2 Skrevet 29. november 2007 Kolikk er vel en samlebetegnelse på et barn som er mye urolig. Alså som er mer urolig enn andre barn de første mnd. Som oftes er uroen pga luftsmerter og magesmerter. Kolikken kommer ofte av at nerver for fordøyelsen som befinner seg i nakken ligger i klem. Dette igjen skjer hos et barn som har en utglidning eller låsing i nakken, også kalla KISS-KID. SAmmenhengen med dette er noe som har kommet frem i lyset her i norge de siste årene og er nok desverre ikke alle helsestasjoner som lever i nåtiden. DEsverre så lever mange helsestasjoner i fortiden enda. Har selv hatt barn med skiveutglidning på flere steder i rygg og nakke. Han hadde så vondt at han gråt nesten 24timer i døgnet, hylte somregel når vi løftet han opp. Var plaget med kraftige magesmerter i tilegg til andre smerter. Ifølge helsestasjonen var dette KRAFTIG kolikk og bare noe vi måtte holde ut til han ble 3mnd og kolikktiden var over. På eget iniativ tok jeg med barnet til kiropraktor og osteopat. OG han er nå en frisk og rask gutt med alle kropsdelene der de skal være. Men synst det er UTROLIG at ikke helsestasjonen kan mer om dette. Tror MANGE foreldre og barn kan bli spart for smerter, gråt og våkenetter om bare helsepersonell kunne litt mer om Kiss-kid.
Merida72 Skrevet 30. november 2007 #3 Skrevet 30. november 2007 "Vår" helsesøster sendte oss rett til manuell terapeut og ga meg masse info om KISS_KIDD da hun så den banan-formede ryggsøylen til frøkna. Vi er visst heldige som har en sånn helsesøster da. Har hatt èn behandling hos manuell-terapeut, og fikk en mye mer harmonisk baby samme dag! Vi trodde også det var kolikk før helsesøster ga oss denne infoen. Men jeg ser jo at flere leger bl.a. skriver på nettet om at man ikke skal tro på dette som manuell-terapeutene driver med. Nei vel, de kan tro hva de vil. Men for oss var det løsningen!
@nemone Skrevet 30. november 2007 #4 Skrevet 30. november 2007 Hei, Samme opplevelsen her, har en helsesøster som la ansiktet i forståelsesfulle folder og tipset meg om sukkervann og minifom da vesla hadde det som verst. Jeg snakket om "bananformen" og skjevheten, men hun koblet ikke det i det hele tatt. Fant selv ut av det på nettet, oppsøkte manuellterapeut og etter 2 behandlinger er vesla her helt fin ift magesmertene! Litt skjev fortsatt, så vi går hos vanlig fysioterapeut på helsestasjonen (som jeg selv ba om henvisning til). Vet ikke om det er uvitenhet eller om det er mangel på anerkjennelse som er problemet, men jeg blir litt bekymret ift dette med likt tilbud til alle - alle barn har ikke ressurssterke foreldre som selv oppsøker informasjon, og da er det synd at helsestasjonene ikke er mer oppdaterte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå