Frøken Lakenskrekk Skrevet 29. november 2007 #1 Skrevet 29. november 2007 Skjønner meg ikke helt på noen her inne.. =/ Jenter som er 16-17 og er akkurat blitt gravide eller håper at de blir det blir støttet og gratulert. Men de som er 17-18 og har skole, og det meste i orden, og har planer og håp om å bli det, blir rakket ned på og får frekke tilbakemeldinger! Dette er ikke noe koselig akkurat.=/ Unge mødre kan klare seg like fint som de som er eldre! Og kanskje bedre hvis de har planlagt det enn om de tar det på sparket. Synes bare det var veldig kjedelig at man rakker ned på enkelte i en situasjon og roser noen i en NESTEN lik situasjon, bare med planer.
ormeynglet Skrevet 29. november 2007 #2 Skrevet 29. november 2007 Vet ikke hva andre mener men jeg oppmuntrer ingen på 17-18 til å bli gravide. Noe annet er det jo hvis dem allerede har blitt det, da trenger de jo all støtte de kan få liksom. Er jo en forskjell der da. Hvis det var det du mente!? Påstår absolutt ikke at unge jenter blir dårlige mødre, men jeg synes kanskje ikke det er den ideelle tiden til å bli mor på generelt sett.
*Kristin25Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒskrållan* Skrevet 29. november 2007 #3 Skrevet 29. november 2007 Siigne90. Jeg tror ikke det er det folk mener, det er fint å få barn og det er fint at vi kan få det til uansett alder. Jeg tror bare at det finnes flere av oss som vet at man "vokser" mye på noen få år. Jeg vet at jeg tenker mye mer igjennom saker nå enn da jeg var 16 år. Jeg vet at det finnes veldig mange faktorer som spiller inn i ett "voksent" menneskets liv. Som jeg kanskje ikke var klar over da jeg var yngre. Uansett så tror jeg at folk bare vil at "dere som er yngre" skal tenke nøye gjennom hvilken plan dere har og hvor dere vil. jeg tviler ikke på at man blir en bra forelder uansett alder om det er det man vil. Jeg tror det bare handler om at folk her inne egentlig bryr seg om at man lærer hele livet men den perioden fra man er 16-20 år lærer man mer som seg selv og man har fler viktige avgjørelser å ta som man må leve med resten av livet.... jeg tror ikke noen mener det bostavelig til noen spesiell person jeg tror det bare er en generell oppfatning av alder , ansvar,utdannelse og starten på det å bli voksen.... Eller er jeg helt på jordet nå folkens?
Frøken Lakenskrekk Skrevet 29. november 2007 Forfatter #4 Skrevet 29. november 2007 Er jo ikke sånn jeg mener det... men at hvis noen mener at det er det de vil nå og at de føler at de vil det nå, så burde de ikke få masse frekke tilbakemeldinger men at folk heller kan si at de burde tenke gjennom de og de tingene først. Jeg skulle ønske jeg kunne hatt det nå, og kunne bli gravid nå, men vi har hatt en kurs på skolen om videre utdannelse, og jeg fant ut at jeg må vente litt. Men poenget mitt var at de ikke behøvde å få frekke tilbakemeldinger, men at folk heller kan si ordentlig om at de burde tenke på de og de tingene, og nevne ting som er vanskelig, for det er ikke alltid de tenker på det.. Er ikke ment som klaging, så håper ikke dere tar det for det.. Synes bare folk burde si det på en ordentlig måte og fortelle HVA de skal tenke over, ikke bare at "du er for ung til å i det hele tatt kunne klare et sånt ansvar" men at de kunne sagt HVA det er liten sjanse for at de klarer.. Jeg vet at de som allerede er gravide trenger all den støtte de kan få, for de er usikre og alt sånt, det har jeg opplevd selv også. Ville bare si ifra om at man burde tenke litt på det, er ikke sikkert jeg har rett, kan hende jeg glemmer å se på noe.. Men tenkte bare å si det sånn jeg=)
Veronica,Victor&Adelina<3 Skrevet 29. november 2007 #5 Skrevet 29. november 2007 Syntes hele situasjonen rund spiller stor rolle. Jeg var selv 18 første gang jeg ble gravid. Da hadde jeg og sambo fast jobb, god økonomi, bil og nykjøpt leilighet. Vi hadde vert sammen i over 5 år og hadde alt på stell. Selvfølgelig kan man være en god mor selv om man er ung, men ser at jeg stadig blir overasket over hvor "lett" mange unge mødre tar det å gi bort barnet en hel helg helt fra de er nyfødte! Og lurer ofte på hva de hadde forventet av situasjonen siden de alltid er så slitne og bestandig klager (ofte samme dag de fikk tilbake barnet etter en helg fri). Men så har jeg andre venninder derimot som tar morsrollen veldig seriøst og gjør alt det beste for barnet sitt. Og er veldig engasjerte og flinke. Så er det en ting å bli gravid med et uhell, da må man bare støtte så godt man kan og håpe på det beste, men blir forbanna på de som planlegger å bli gravide så når endelig barnet kommer tar de morsrollen som en spøk.
Mamma til snart 4 Skrevet 29. november 2007 #6 Skrevet 29. november 2007 kjære HI. . jeg fikk ei jente for 6 uker siden, er slev 19 år, men blir 20 nå 6 januar. mange ser på meg som en ung mor, det gjør jeg jo selv,men merker at man vokser mye fra man er 16-17 år og til nå. nå er jeg ferdig med skole, har utdanning, sambo, økonomi osv, men hadde jeg fått da jeg var 16-17 år så vet jeg ikke hvor jeg hadde stått idag. mange som blir gravide tidlig tar pause fra skolen og beg aldri igjen. altså ingen utdannelse, de bor hjemme, lever på sine egne foreldre, og når de skal flytte for seg selv engang så klarer de det ikke, ikke har de kontakt me pappen pga at det skjedde ei helg osv . . . . . men så er det andre veien, noen er godt etablerte og klarer seg utmerket på egenhånd, så i så ung alder så hadde jeg tenkt meg om 2 ganger. nå har vi fått ei veldig rolig jente som sover rundt om nettene, spiser godt og griner nesten ikke i det hele tatt, men vi kunne fått unge med kolikk som kanskje gråt 3 mnd sammenhengende, det hadde nok tatt på, å si at jeg ikke var ferdig med skolen å skulle fortsatt gått, slik at sambo skulle vært hjemme, så hadde det ikke vært mye jeg hadde fått med meg på skolen, sikker brukt tiden til å sove;) hehe. det er masse en kan veie for å imort. jeg mener at når man er veldig ung å blir gravid så må man rekne med reaksjoner hos andre, for det er jo ikke ofte at en er 16-17 år og venter barn. .(synes jeg). og mange unge tenker åååå det hadde vært så kjekt med baby nå,men en skal vite at en kan ta det ansvaret å klare seg uten å spinge hjem til mor hele tiden for ditt og datt å forvente at hun skal passe barnet i helgene for da er det helg å fest, her som jeg bor får jeg mye det inntrykket... ..jeg selv tenker ikke på alkohol lengre, mye kjekkare å være hjemme me littlå,som er totalt avhengig av meg;) men lykke til, ingen er like uansett alder;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå