Anonym bruker Skrevet 29. november 2007 #1 Skrevet 29. november 2007 Da jeg var på min forrige sv.kontroll var blodtrykket mitt 150/93,hadde +1 på protein i urin og først i dag har jeg merket jeg plutselig har fått MYE vann i føtter og hender(har ikke vært plaget av dette før),føttene mine kjennes ut som store baller som det bor maur inni, burde jeg si i fra til legen eller om det skal være noe alvorlig hadde jeg hatt andre symptomer,er i uke 31+1
Piami :) Skrevet 29. november 2007 #2 Skrevet 29. november 2007 Syns du skal si fra til legen din. Ødemer er ikke nødvendig for å kalle det svangerskapsforgiftning, men raskt økende ødemer KAN bety at man har forverring.. Du burde følges opp jevnlig med det trykket og protein i urinen.. Ring han i morgen du
Buff Skrevet 29. november 2007 #3 Skrevet 29. november 2007 Jeg er ikke akkurat lege eller har noe spesiell erfaring, men du har vel alle symptomene, så det er vel verdt å ta det seriøst.
Høst72 Skrevet 29. november 2007 #4 Skrevet 29. november 2007 Heisan Da jeg var på siste jordmorkontroll var blodtrykket 146/86 og +1 på protein og hun henviste meg til sykehuset hvor jeg har blitt fulgt opp siden (dette var for 9 dager siden, nå er jeg 5 dager over termin). Blodtrykket mitt hadde da steget ganske mye i forhold til starten på svangerskapet. Men jeg synes det er rart at ikke legen ville ha det sjekket opp! Av sykehuset fikk jeg beskjed om å følge med på om jeg gikk mye opp i vekt, dvs fikk mye mer vann i kroppen og om jeg fikk hodepine, kvalme eller andre symptomer. Jeg synes du burde sjekke det opp!
Mor til 4 :) Skrevet 29. november 2007 #5 Skrevet 29. november 2007 Hei Jeg fikk svangerskaps forgiftning den 30.10.07. Jeg fikk MASSE vann i kroppen fra søndagen før. Kom på kontroll på onsdag, hadde ikke merket noe annet en at jeg hadde fått mer vann i kroppen. trykk på 175/117, ++3 på protein og + 3 på ødem. Måtte reise på sykehuset for kontroll. Ble lagt inn med en gang. Fikk bare ligge, og fikk meisiner for høyt blodtrykk. Føselen ble satt igang neste morgen da blodtrykket ikke hadde gått nok ned, hadde da 164/110.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2007 #6 Skrevet 30. november 2007 Hei,hei alle sammen,takk for svar,ville vente å se om hevelsene hadde gått ned til i dag,men føler ikke det,føler jeg bare eser ut,men blodtrykket ditt var jo skyhøyt da,det værste var at jeg var på sykehuset til kontroll,og hu sa ingen verdens ting,men tror kanskje det har med at jeg bare har +1 på protein,men tisseprøvene mine har vært strålende hittil og blodtrykket mitt har ligget på 110/70 og det er jo helt normalt,men plutselig har det forandra seg,er det noen som har hatt sv.forgiftning og vært trøtte og slitene??
ett ønske oppfyllt Skrevet 30. november 2007 #7 Skrevet 30. november 2007 Jeg har det akkurat slik. Har hatt veldig lavt blodtrykk hele svangerskapet, og har nå 4 uker igjen. Fikk plutselig høyt blodtrykk, veldi mye vann i kroppen å +1 på protein. Fikk bare beskjed om å komme igjen etter en uke for å sjekke. Blir da evt seng til sykehus for sjekk dersom det ikke hadde forbedret seg.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2007 #8 Skrevet 30. november 2007 KONTAKT LEGEN!!!!! Vær så snill. Jeg hadde omtrent samme bt som deg, litt mere proteiner og masse ødem, jeg ble lagt inn med en gang, og fikk ikke dra hjem før babyen min var ute. Dette kan være farlig og endre seg drastisk fra dag til dag, men ikke i positiv rettning. Tenk på lille knøttet i magen din=) Si fra da, når du bestemmer deg for hva du gjør. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2007 #9 Skrevet 30. november 2007 Hei igjen alle sammen. Ringte til legen i stad og snakket med ei som er sykepleier eller noe sånn,hun sa at det var vanlig nå å plutselig bli hoven i kroppen,og blodtrykket kunne være pga jeg var oppspilt,noe om protein i urinen svarte hun ikke på,følte liksom ikke jeg ble tatt på alvor,så jeg begynte å lurer på om jeg var hysterisk, måtte spørre selv om jeg kunne komme opp å ta ett nytt blodtrykk,og jeg kunne jo det,men etter lunsj,når tiden kom følte jeg meg så dum at jeg valgte å ikke reise,nei,nå fikk jeg dårlig samvittighet. Har også begynt å få en "rar" følelse i hodet og ansiktet,ikke vondt,men rart,føler meg hoven i øynene. Jeg skal dra opp på mandagen jeg,å sjekke,kan jo ikke gjøre noe annet enn å vente,litt redd jeg nå....Tror kanskje hu sykepleieren også gikk ut i fra at jeg hadde vært på sykehuset og de ikke reagerte,hvordan ble du dårligere? Merket du noe?
kokosyklus Skrevet 30. november 2007 #11 Skrevet 30. november 2007 Du må ringe føden hvis du merker at du begynner å føle deg "rar" i hodet og ansiktet. Høyt blodtrykk kan gi deg en rar følelse i hodet, det kan bety at det stiger. hvhis du har økende ødemer vil nok også blodtrykket ditt stige... Det holder ikke å vente til mandag altså!! Jeg har høøøy terskel for å ringe føden, dvs har kun gjort det en gang på grunn av regelmessige kynnere en hel natt, men dette ville jeg sjekket nøye opp. Du er ikke hysterisk. Drit i hva de eventuelt mener på føden, ring og sjekk det opp:) Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 30. november 2007 #12 Skrevet 30. november 2007 Jeg syntes du skal dra på føden jeg. Er bl.trykket høyere en 90/140 SKAL det følges opp,, det er det jeg har fått beskjed om! Det er ikke noe å spøke med er det sv.forgiftning!!
Piami :) Skrevet 30. november 2007 #13 Skrevet 30. november 2007 Ærlig talt, dette er pill råttent! De skal ta deg på alvor! Og gangke bekymringsverdig at hun sykepleieren ikke vet hva hun prater om! Er ikke lege selv, men siste års medisinstudent. Definisjonen på mild svangerskapsforgiftning er blodtrykk på over 140/90, og 1pluss eller mer på protein i urinen. Du skal gå hyppig til kontroll med det trykket og protein i urinen! Og som det står over her kan svangerskapsforgiftning forverre seg veldig fort, nettopp derfor skal man følges så tett. Det er normalt med høyere trykk på slutten, men når du har over grensa og utslag på protein SKAL DET FØLGES! Hvis du får symptomer som synsforstyrrelser eller kraftig hodepine syns jeg du skal dra, FØR mandag. Håper ikke dette ble oppfattet som skremsel, det går nok bra med deg, men du har krav på å bli fulgt opp i forholdt til retningslinjer i det minste, og det gjør du ikke!
Anonym bruker Skrevet 30. november 2007 #14 Skrevet 30. november 2007 Jeg merket det ved at jeg ble generelt mere slapp og sliten.Hadde mye hodepine og noe synsforstyrrelser. Jeg trodde at alt var normalt så sent i svangerskapet, så jeg gikk nok noen uker for lenge,tenkte ikke på å kontakte legen. La også på meg 5-6 kilo vann i løpet av en ukes tid.. Da jeg ble lagt inn var undertrykket på noen og nitti,etter en ukes tid var det på 115. Da ble det hastesnitt!!(5 uker før tiden) Krev å bli tatt på alvor og få en grundig sjekk!!! Ting kan skje så himla fort!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå