ma-85 Skrevet 29. november 2007 #2 Skrevet 29. november 2007 Har aldri hørt at det er farlig. Har hørt om noen som har hatt veldig stor mage pga dette, men aldri hørt at det skulle være farlig.
ma-85 Skrevet 29. november 2007 #4 Skrevet 29. november 2007 Har du det da, tror du? Siden du er så oppsatt på svar.
76mod -og-fødeklar Skrevet 29. november 2007 #5 Skrevet 29. november 2007 Fant dette her inne på BIM. Fostervannet Både mor og foster er med i produksjonen av fostervann. Den delen av amnion som ligger over morkaken produserer også fostervann. Frem til uke 11 er det bare mor som produserer dette, men så fort babyen begynner å tisse er dette også en viktig produksjonsfaktor. Fostervann har en helt egen lukt, nærmest litt søtlig og emmen på en gang. Den er lett matt til gullig i fargen. Den består av 99% vann. Det er mineraler og salter og sukker og proteiner i fostervannet samt døde celler og avfallstoffer fra fosteret. Fosteret drikker kontinuerlig fostervann og renser det derved. Samtidig får det også trent opp nyrene og fordøyelses systemet slik at det er i orden når babyen fødes. Hvis fosteret ikke kan svelge vil det utvikles for mye fostervann (polyhydramnion). Kan fosteret ikke tisse, vil det bli for lite fostervann (oligohydramnion) Fostervannets funskjoner er å gi babyen beskyttelse mot farer utenfra. Det er et høyt trykk inni der og det gjør at plutselige støt mot magen ikke når så hardt frem til fosteret. det gir fosteret mulighet for bevegelse og opptrening av musklene. Man ser ved for tidlig vannavgang der mor må ligge en stund for at babyen skal bli moden nok til å fødes at de kan bli skadet fordi de ikke får beveget seg som de skal. fosteret trekker fostervann ned i lungene og trener opp lungemuskulaturen slik at den er parat til å puste luft når babyen kommer ut. det er med på å utvide livmorhulen slik at det er plass nok for fosteret
Leirha Skrevet 29. november 2007 #6 Skrevet 29. november 2007 Jeg har hørt at det ikke er bra med for mye fostervann, kan være tegn på at noe er galt med fosteret. Men jeg visste ikke hva.Søkte det opp og fant dette.. Syns det var ganske bra med opplysning der. http://www.babyverden.no/templates/Article____539.aspx
Anonym bruker Skrevet 29. november 2007 #7 Skrevet 29. november 2007 Jeg har en venninne som ble utredet fordi hun hadde for mye fostervann. Det viste seg at barnet ikke var friskt, og det døde tre timer etter fødselen. Noen ganger kan det være ufarlig andre ganger er det tegn på at noe er galt.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2007 #8 Skrevet 29. november 2007 ma-85 Det var ikke jeg som dyttet! Hissig du,eller? HI
Nr 3 underveis Skrevet 29. november 2007 #9 Skrevet 29. november 2007 Hei har hört at mye fostervann kan väre et symptom pä svangerskapsdiabetis. Fant en gammel side fra barnimagen, her er linken hvis du vil lese... Den er laaang!!! http://www.barnimagen.com/forum/thread/6427524
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå