Gå til innhold

I dag tok jeg på jenta mi bleie igjen....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hu slutta i sommer da ho ble tre (og det har jo gått helt supert), men har den siste mnd'en tissa seg ut flere ganger om dagen. I dag jeg henta henne i bhg'en hadde ho tissa seg ut to ganger, og da vi kom hjem gjorde hun det igjen. Nå er jeg så lei av å vaske klær hver dag, men samtidig har jeg kjempe dårlig samvittighet for at jeg har tatt bleia på henne igjen- litt imot mine prinsipper og det jeg mener er bra. Men jeg er bare så lei...

Noen som har gode råd til meg??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, forstår frustrasjonen, men det verste du kan gjøre er å ta på bleia igjen... Det går over, ikke vær sint, prøv å overse...

Skrevet

Ja det er utrolig frustrerende. Har prøvd å overse og ikke bli sint, men på enkelte dager tisser hun seg ut opptil 7 ganger. Ikke noe kjekt nei. Tenkte kanskje hun ville synes det er ekkelt med bleie på...

Skrevet

Skulle tro det var jeg som hadde skrevet det innlegget!

Jenta mi fylte 3 år i sommer hun også og slutta med bleie i juli/aug.

Det har gått kjempefint, men de siste 3-4 ukene har hun tissa seg ut mye. Bæsjingen går fint, men hun kan tisse seg ut mange ganger for dagen. Slitsomt, og ekstremt mye klesvask.

Har "truet" med å ta på bleie igjen, men hun blånekter, så vill ikke tvinge henne til å ha på heller...

Så vet ikke helt hva vi skal gjøre med det. Blir så oppgitt når det er sånn... Får bare håpe det går over snart!

Skrevet

Hun har ikke infeksjon da, som gjør at det er vanskelig å holde seg?

Hvis ikke, har vi hatt god erfaring med belønningskalender. Et klistremerke eller smilefjes for hver dag barnet har hatt uten uhell, og en belønning i slutten av uken/ annenhver uke/ måneden.

Prat med barnet om problemet og gjør en avtale om en belønning som virkelig frister. Hadde tørre barn etter få dager, vi :-)

Skrevet

Jeg er overhodet ikke enig med de som sier at det værste du kan gjøre å ta på bleia igjen. Snarere tvert om så syns jeg det er lurt i den situasjonen dere er i. Og det er ingen grunn til å ha dårlig samvittighet for det heller. Slike tilbakesteg som dere har opplevd her er faktisk mye mer normalt enn man tror. Det er altså vanlig at mange barn får tilbakefall 6-12 måneder etter at de sluttet med bleier. Dette er bare en periode dere må igjennom, og det vil ikke gå mer enn maks ett par måneder før hun igjen finner ut at hun skal gå på do. Dette vil skje selv om hun er i bleier i hele denne perioden, det er ikke slik at hun mister den muskelkontrollen hun har opparbeidet seg. Hun har kontroll og vill også holde seg selv med bleie på, men kommer sikkert til å velge å tisse i den i perioder selv om du gir henne beskjed om at hun skal si i fra når hun må på do selv om hun går med bleie. Men det er ikke det fysiske som er problemet her, det er psykisk hun har et tilbakeskritt og tisser på seg fordi det ikke er så spennende å gå på do lenger. Men som sagt, dette er helt vanlig og det vil gå seg til av seg selv, men det er datteren din som må finne ut av dette.

Skrevet

Dette har vi opplevd tidligere også, men med sønnen vår da. Jeg ble også drittlei vaskingen hver dag og tok på han bleie igjen. Det tok 3 uker så sluttet han å tisse på seg og har ikke hatt uhell siden. Det er nå over ett år siden.

Skrevet

vi hadde noen uker hvor snuppa på 3.5 begynte å tisse på seg igjen, først i bhg så hjemme og flere ganger om dagen, vi prøvde å snakke med henne om det og hun sa alltid at hun ikke rakk do så vi tok urintest for å sjekke infeksjon men den var helt fin og det begynte å gå så langt at vi også ble oppgitte og frustrerte over masse klesvask så vi begynte med å gå på do med henne mange ganger om dagen i steden for at hun bestemte selv når hun følte at hun måtte tisse, dette ble etterhvert veldig slitsomt og negativt da hun ikke måtte tisse når vi bad henne om det så vi snakket med bhg og "endret" taktikk til å snu det til noe positivt å glede seg over, så vi begynte å sette opp ei liste på kjøkkenet med noen "plikter" hun skulle gjøre, noen var hun allerede flink til så da satte vi de der så hun skulle føle at det var mye hun allerede fikk til. det ene punktet var å stå opp og hjelpe til å kle seg(noe hun er flink til) det andre var å spise middagen sin fint ( noe som ikke alltid går så bra) og så gå å tisse. hver gang hun gjorde dette uten at vi måtte "krangle" fikk hun klistre et klistremerke og når hun fikk alle 3 hver dag fikk hun andre klistremerker til å lage bilde vi rammet inn. hun elsker klistremerker da...hehe. i bhg ble de enige om at hvis hun var flink å gikk å tisset når hun kjente at hun måtte så skulle de male ansiktet hennes ( andre barn får male ansiktet som belønning for andre bra ting som å kle på seg e.l.) jenta vår har kommet helt over den kneika med å tisse på seg og hun klistrer merker og spiser mat :) verdt å prøve noe lignende??

Skrevet

Jeg støtter avgjørelsen din 100 %. Gi blaffen i alle rådom å prøve ditt eller datt og belønninger slik eller slik. En liten periode med bleiebruk hvor tissingen ikke medfører negative følelser for barnet i den ene eller andre retninger, gjør at hun i ro og mak selv kan finne ut av dette. Så blir hun om ikke lenge like tørr som før skal du se. Så bare skift på henne når hun trenger tørr bleie du, og la det hele bero.

Skrevet

du kan ikke prøve de potte treningsbleiene da i en periode. De blir fortere merkbart våte og tunge så kan hun finne ut på egenhånd at å gå på do er bedre?

Skrevet

Har det skjedd en forandring i livet hennes den siste tiden som tilsier at hun har begynt å tisse igjen?

Min ble bleiefri da han var 2 år, og alt gikk fint helt til det ble mye omveltninger i livet hans, ny by, ny barnehage, bo uten pappa - slike ting. Han holdt på ei uke mer eller mindre med å tisse på seg, men jeg lot han bare holde på da de i bhg sa at det garantert var pga. alt som hadde skjedd i den siste tiden.

Kan det være noe som har utløst tissingen som en stressreaksjon til henne?

Jeg personlig hadde ikke tatt på henne bleien igjen, da jeg tror det blir mer som en "straff" for ungen. Men du er mora hennes og vet best :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...