smillas Skrevet 29. november 2007 #1 Skrevet 29. november 2007 Hei, fikk en stor jente for fem uker siden på 4,4 kg. Hun hadde bare lagt på seg ca. 300 gram i forhold til fødselsvekten sin da jeg veide henne for en uke siden, altså 1 måned gammel. Hver uke har hun lagt på seg ca. 130 - 140 gram. Nå nærmer seksukerkontrollen seg og jeg er plutselig blitt redd for at hun har lagt på seg altfor lite! Hun vil sannsynligvis bare ha lagt på seg en drøy halvkilo siden fødselsvekten på seks uker, og det virker veldig lite sammenlignet med andre. (Hun gikk ned 10 % etter fødsel, og var oppe i fødselsvekt etter to uker) Hun er i tillegg blitt syk og i dag har hun ikke matlyst i det hele tatt. Når jeg prøver med MME tar hun bare ca. 30 ml av gangen før hun er mett, ellers ammer jeg, men da vet jeg jo ikke hvor mye hun spiser. Hun har vært mye våken i disse ukene, og fått ligge mye ved puppen, men kanskje er det rett og slett ikke nok mat??? Er det andre som har lignende erfaringer og som har fått babyen sin på fetekur?
Anonym bruker Skrevet 29. november 2007 #2 Skrevet 29. november 2007 Hei! Jeg fikk en stor gutt i sommer (bortimot 5 kg). Han var ikke engang fødselsvekten sin da han var 4 uker. Gikk opp 1 kg totalt på 3 månderskontroll. Jeg hadde lite melk, han strevde med å suge osv.. Men han hadde noe å tære på, så det var ingen krise. Han ble også syk oppi det hele. Men hvis barnet har en ok almenntilstand, så er det ingenting å bekymre seg for, tror jeg. Jeg startet ganske raskt på et mme-måltid. I tillegg ga jeg han mme etter amming, helt til han tydeligvis var mett. Fikk også råd om å ha en ts rapsolje i mmeflaska.. Nå er han snart 5 mnd, og jeg er spent på hvilken vektkurve han legger seg på. Han må ha klatret flere kurver :-).
Gjest Skrevet 29. november 2007 #3 Skrevet 29. november 2007 Har du snakket med HS om dette? Om ikke bør du gjøre det, HS er (eller bør være) profesjonell og skal kunne veilede deg og hjelpe. Ellers tenker jeg at det kan være hun er på vei ned til den kurven hun er ment for å følge? Mini på 5,5 mnd var også ca 4,5 kg vedfødsel, men han har gått ned til å være ganske gjennomsnittelig stor nå og har lagt på seg vesentlig mindre enn det brødrene hans gjorde på denne tiden fordi han sannsynligvis ikke er ment for å være så stor som han var med fødsel. Eldstemann derimot var3900g ved fødsel og spratt opp til å ligge over hele normalfeltet på både vekt og høyde i løpet av de første månedene, han var vist ment til å bli stor, og det er han fortsatt (5 år og bruker str 8år i klær...). På samme måte ble mellomste også "mindre" etterhvert, dvs han var også stor ved fødsel, men ligger nå under gjennomsnittet på både vekt og høyde (han er 3 år). Bare mine tanker rundt dette, og de an være helt på jordet, så snakk med HS du!
Mammapudding Skrevet 29. november 2007 #4 Skrevet 29. november 2007 150-300 gram er "normalt" at babyene legger på seg i uka. Men så lenge de følger sin egen kurve er det greit:) Syns det hørtes ut som en grei vektøkning..
Anonym bruker Skrevet 29. november 2007 #5 Skrevet 29. november 2007 store barn ved fødsel går sjelden så mye opp i vekt de første mnd som små, da de har mye å gå på fra før
smillas Skrevet 29. november 2007 Forfatter #6 Skrevet 29. november 2007 Tusen takk for alle svar! Det var betryggende lesning. Jeg har også litt tro på at hun egentlig ikke er ment å være så stor som hun var, relativt sett, ved fødsel. Jeg er i alle fall ikke spesielt stor, og hun var tyngre enn både far og mor ved fødsel. Men samtidig skal jeg selvsagt forhøre meg med HS på seksukerskontrollen, men når jeg har vært på HS til veiing, sier de som regel at alt er greit så lenge vektøkingen er over 100 g på en uke. Rapsolje i melka, ja, det var en interessant idé! Eller smult, nå som det snart er jul, hehe. Fra superslank til smultrumpe på en to tre.
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 30. november 2007 #7 Skrevet 30. november 2007 Bop gikk faktisk ikke opp mer enn ca 100 gram i uka til å begynne med. Hun var en veldig rund nyfødt, og har blitt en forholdsvis slank baby, men langt fra underernært. Hun vokser helt riktig i forhold til kurven sin, men spiser forholdsvis sjeldent og ikke så mye om gangen (tror jeg da, hun tar ikke flaske så jeg vet ikke hvor mye hun får i seg. Hun er 6 mnd og veier bare ca 2,3 kg mer enn hun gjorde ved fødselen. De har aldri sagt noe negativt om vekten hennes på hs, selvom hun ikke har gått opp så veldig mye, og jeg fullammet helt frem til 6 mnd. Jeg fikk faktisk beskjed om at fødselsvekta til bop sannsynligvis var veldig høy i forhold til normalvekten hennes. *skamme seg som fetet opp babyen i magen* he he he=) Så lenge baby virker fornøyd så er hun nok det:) Lykke til!
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 30. november 2007 #8 Skrevet 30. november 2007 Så lenge hun har streken på håndleddet,så er det ingen fare .Svigermors fure heter den ,legen på helsestasjonen sa at så lenge den var der,så skulle ikke svigermor klage. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå