Gå til innhold

Til hovedinnlegger: pilråttent permisjonsordning

Anbefalte innlegg

Skrevet

det jeg reagerer på er hvor uvitende det går ann å bli. her i norge er faktisk permisjonsordningen noe av det bedre sammenlignet med andre vestlige land. også kommer du her og syter. greit, kanskje mister du et par uker perm dersom du føder "for tidlig". men hva betyr vel det i det store og hele. og du er vel en av dem som tror at menstermin er mere riktig enn ul termin tenker jeg. ikke vær for sikker på det du. ul termin er faktisk den terminen som med høyst sannsynlighet er riktig. sorry altså, men jeg ble veldig irritert over innlegget ditt. tenk litt etter før du syter i vei.

de norske velferdsordningene er noe av det mest generøse som finnes i verden. men likevel er det noen som klarer å klage. at det går ann.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner godt at hun klager jeg og henger meg på den!

Du skal ikke lengre enn til Sverige for å finne en løsning som er MYE bedre enn vår.

Der har du 1,5 år med 80 % lønn og dessuten har du RETT til å jobbe redusert frem til barnet er 3 år, noe som er meget vanskelig å få til her.

Jeg vet om mange som føder opptil 6 uker før termin og du blir dermed snytt for nesten 2 mnd for permisjon.

Er dette din første så vil du sikkert forstå når barnet ditt er 8-9 mnd at det ikke er noe gøy å levere de i barnehage.

De har det faktisk best med mamman sin frem til de er 1,5.

Skrevet

og hvordan får du til å miste 2 mnd med permisjon hvis du føder 6 uker før termin ???

Skrevet

Orkar oftast aldrig bry mej om sånna här inlegg när folk börjar bråka om vem som har rätt eller fel och vad man ska tycka osv...

Men du som säger allt är så mycket bättre i Sverige... Detta är något du vet med säkerhet????

Vet du hur otroligt svårt det är att bli sjukskriven under graviditeten?

Och av alla de väninnor som jag har så har jag aldrig hört om någon som haft rätt till 1,5 år med 80% lön nej...

Men men,,, det kan väl variera från ställe till ställe.

Jag tycker iallafall att det är fint att vi bor i ett land där man får pengar över huvudtaget! :-)

Skrevet

Regner med at HI her er en av de som kommer til å sitte igjen med masse penger i permisjonstiden. Skjønner poenget ditt, men Norge har en tendens til å trykke de svakere enda lenger ned i sv.perm. Går du på attføring f.eks (f.eks yrkesrettet attføring for å komme deg tilbake i jobb pga skade e.l.) får du kun engangsstønaden hele svangerskapet. For A4-mennesker er svangerskapspenger og perm en god lørning, men for de som ikke er helt A4 (stabil jobb, god inntekt osv) er det faktisk tøft.. Greit du sier det her nå, men vent til du er i en situasjon selv hvor du har et barn å ta vare på og en engangsstønad på 30000kr som ikke engang dekker mat pr mnd for deg og babyen om du skal være hjemme i 10mnd.

Skrevet

Det vil alltid være noe som er bedre i andre land...F.eks er det flere land som har bedre dekning på tannbehandling og synsbehandling enn Norge.

Men jeg mener man må se på den totale pakken en får av å bo i Norge, legeutgifter, sykepenger, barnetrygd, støtte til enslig forsørger, pensjoner, mulighet til omskolering ved sykdom osv....og den synes jeg er veldig bra:-)

Skrevet

"Jeg vet om mange som føder opptil 6 uker før termin og du blir dermed snytt for nesten 2 mnd for permisjon."

Tullprat! Du mister max de 3 ukene som må tas ut før fødselen... Dessuten vil mange som føder mer en 4 uker før termin bli sykemeldt fordi barnet må være på sykehus til det er klart til å komme hjem.

Dessuten:

"Etter fellesbestemmelsene i staten har foreldrene til sammen rett til 3 års omsorgspermisjon uten lønn i tillegg til retten til tjenestefri med lønn ved fødsel/adopsjon. Denne persmisjonen kan tas ut i tidsrommet inntil barnet fyller 12 år. Etter Arbeidsmiljøloven, gis hver av foreldrene rett til inntil ett års ulønnet permisjon for hvert barn, i tillegg til permisjon i stønadsperioden. Den ulønnede permisjonen må imidlertid tas umiddelbart etter permisjon med fødselspenger.

En arbeidstaker kan ikke kreve å ta ut permisjon som deltid, eller for kortere tidsrom enn 6 måneder. Moderniseringsdepartmentet tilrår imidlertid at arbeidstakeren får ta ut permisjon som deltid og/eller for kortere tidsrom enn 6 måneder, når hensynet til tjenesten gjør dette forsvarlig."

Skrevet

Jeg har flytta litt rundt og bodd i flere europeiske land og jeg må si meg helt enig. Kanskje er det noen få bedrifter i noen få land som gir spesialordninger, men stort sett så er det få eller ingen som kan sammenligne seg med Norge. Jeg er student selv og bor nå i England og med norsk studielån så har jeg det så usannsynlig mye fetere enn hva noen andre mødre kan drømme om. Folk har rett og slett ikke råd til å få barn og når de likevel tar sjansen så betyr det at fedrene må jobbe så mye overtid at de ikke får ta del i barna sin oppvekst.

Slutte å klage er kanskje ikke så dumt, selvsagt kan vi gjerne være konstruktive og forsøke å jobbe for forbedringer, men å innbille oss at alt er bedre andre steder det er ganske naivt.

Skrevet

Altså greit at vi har et flott velferdsystem her i Norge, MEN man kan vel alle være enig i at ting kan bli bedre? Også når det gjelder dette.

Skal man ikke ha lov å beklage seg bare fordi man bor i Norge??

Det er mye feil her i gården og byråkratiet er et av de, og det at man SKAL ha 3 uker før termin og dermed "mister" dem dersom man føder for tidlig er etter min mening også en rar / dum / merkelig løsning! Hvorfor MÅ man prise seg lykkelig tross alt? Sikker på at her kunne ting vært gjort på en måte som passer alle enten de føder for tildig eller går over tiden!

Skrevet

Man MÅ ikke prise seg lykkelig tross alt, men jeg synes slett ikke man trenger å klage på alt mulig heller. Enkelte finner alltid noe å klage på; istedenfor å fokusere på det man blir "snytt for" så kan man vel være takknemlig for det man får. Vi er heldige - det er alt for mye urettferdighet og elendighet her i verden, og så sitter vi her i velfferdsnorge og griner på nesen for alt mulig. Er flaut synes jeg. Kjenner jeg blir irritert for at folk ikke klarer å se lenger en sin egen nesetipp; det er stakkars meg opp og i mente! Det er lov å sette ting litt i perspektiv altså..

(og ja; det er ting man kan klage på i norge og; det er definitivt nok av mennesker som slett ikke har det bra også i dette landet.. men dette blir for dumt å grine for....)

Skrevet

Når vi først skal snakke om urettferdige permisjonsordninger syns jeg det også bør sies noe om oss som er selvstendig næringsdrivende og som ikke har planlagt å bli gravide. Til forskjell for vanlige ansatte har jeg kun krav på 65 % av det jeg har tjent i gjennomsnitt for de siste 3 årene. Hadde jeg vært vanlig ansatt hadde jeg fått 80% av ca 400 000,- mens jeg nå kun får 65 % av samme sum. Det hjelper ikke meg at reglene skal endres fra juli 2008 slik at selvstendige skal ha like rettigheter til permisjonspenger som ansatte. Hadde vi planlagt svangerskapet hadde jeg selvfølgelig tatt ekstra forsikring men slik er ikke vårt tilfelle. En annen ting jeg syns er feil i Norge er at i f.eks Sverige får man utdelt gratis bilsete og bytter inn ettersom barna blir eldre, dette har jeg fått bekreftet av min svenske venninne.

Skrevet

Vi har faktisk de beste permisjonsordningene i hele verden, både med tanke på økonomi og rett til permisjon uten lønn og redusert arbeidstid.

De som klager burde prøve å få barn andre steder så kanskje de ville revurdert sitt syn på den norske ordningen.

Er enig i alt du skriver HI bortsett fra at UL termin er mer korrekt enn mens termin. Her er det vel omtrent 50/50 på hva som er rett eller ikke.

Skrevet

Som selvstendig næringsdrivende bør man uansett tegne denne forsikringen. Så det er jo i grunn selvvalgt..?

Skrevet

Reglene for selvstendig næringsdrivende og rett til perm. penger endres nå slik at du stiller på lik linje som ansatte. Klapp på skulderen til regjeringen :)

Skrevet

Selvsendig næringsdrivende betaler ikke arbeidsgiveravgift, som jo egentlig er den avgiften som skal gå til å dekke trygdeordninger. Som selvstendig næringsdrivende har en dermed ikke bidratt til fellesskapet på samme måten som en ordinær ansatt, har dermed ikke tjent opp retten til samme syke- og permisjonspenger som andre. For at dette skal bli rettferdig bør en innføre arbeidsgiveravgift for selvstendig næringsdrivende også... Det er en sammenheng mellom hva en bidrar med til fellesskapet og hva en kan få igjen fra AS Norge og slik bør det vel også være eller?

Alle som har peiling på økonomi vet at en må prioritere for å få ting til å gå rundt. Slik er det også for staten. Det er vel mange andre områder som bør prioriteres forann det faktum at gravide kan miste noen uker ved å føde før termin? Ordningene for gravide er fantastisk gode, tørr nesten si at det er best på verdensbasis. Og det med at vi betaler så himmla mye skatt her i landet er bare tull. Alle statistikker der en tar hensyn til lønnsnivå og levekostnader viser at det ikke er tilfelle og med tanke på hva vi får igjen så har absolutt ingen noe å klage på. Sannheten er vel at skatter og avgifter ikke er tilstrekkelig til å dekke vår enorme offentlige sektor og alle våre velferdsgoder. Det brukes av oljefondet hvert år og uten oljen hadde velferds-Norge kollapset.

Hadde vært interessant å vite hvor mye HI bidrar til fellesskapet siden vedkommende mener at det er så pillråttent det som ytes tilbake i forhold til hvor mye skatt som betales?

Skrevet

Nå er det vel trygdeavgiften som går til å dekke trygdeordninger, og den betaler vel også selvstendig næringsdrivende? Og å si at en selvstendig næringsdrivende skal betale arbeidsgiveravgift blir jo helt feil. Man kan jo ikke være ansatt i sin egen bedrift, så det går ikke juridisk sett. Hvis man vil innordne seg annerledes, er det jo bare å starte et AS i stedet for et Enkeltpersonsforetak. Da blir man ansatt, og får like rettigheter som alle andre ansatte i dette landet.

Skrevet

Arbeidsgiveravgift er også en trygdeavgift, tro det eller ei:) Og ja vet at en som selvstendig næringsdrivende ikke har lønn i ordinær forstand, men det blir litt rart å sitte å kreve å få det samme som en lønnstaker da, når en faktisk ikke yter det samme i avgifter til fellesskapet. Var bare det som var poenget mitt, ville bare prøve å forklare at det en mottar henger nøye i hop med det en yter:)

Skrevet

enig her... blir selv sittende med engangsstønad pga at jeg ikke har hatt mulighet til å jobbe ved siden av studier. dvs. jobbe nok... blir ikke millionær av det, men sånn er det nå bare.vi kommer til å klare oss såvidt. kommer til å begynne som vikar litt til høsten for å ha råd.

det med at UL termin er mer korrekt, er ikke nødvendigvis riktig. hva med de som får UL termin som er 3 uker senere enn mens termin og de er 100% sikre på at mens termin er mer riktig? legen min skal hvertfall gjøre alt for at det blir tatt hensyn til min menstermin dersom jeg går på overtid, og jeg har bare 5 dager forskjell på UL og mens termin. han sier at det kan være alt fra uke 16-23 der man måler at man er i uke 18-19 på den ordinære UL'en. så å satse på at UL termin er mer korrekt, er jo ikke akkurat lurt.... med mindre mens termin er veldig nær da. er jo uansett bare en ca beregning på når ungen kommer.

Skrevet

Slutt å syte! Vær glad for at du har krav på perm i det hele tatt... For det har ikke jeg! Ikke lønnet i hvertfall, og jeg jobber i to jobber (50 timer) i uka. Men har ikke hatt dem i mer enn 4 mnd, så ingen penger til meg etter fødselen... I uke 35 bekkenløsning, oppkast og ødem i føttene. Hakke råd til sykemld, siden bare annenhver helg er fast.. Blir forbanna når jeg ser folk som syter over noen uker da!! Bit det i dere!!

Skrevet

En selvstendig næringsdrivende betaler da vitterlig høyere trygdeavgift enn vanlig arbeidstakere, altså blir det feil å påstå at de ikke bidrar til fellesskapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...