~mamma~ Skrevet 29. november 2007 #1 Skrevet 29. november 2007 Det har oppstått en ekkel uenighet i familien... Har lyst å høre noen utenforståendes reaksjoner. Vil du lese og kommentere??? Mannen min er ikke så materalistisk. Han har alt han trenger, og ikke ønsker han seg masse unyttige ting. Han prøver å være litt motvekt til det materialistiske samfunnet. Han tenker en del både på miljø og hvordan resursene er fordelt i verden. (Han lever absolutt ikke som en asket, altså. Vi har hus, to biler og en masse ting, men ikke alltid "det nyeste" og "det kuleste".) Jeg er enig i han i mange ting, men er nok litt mer materialistisk... Vi har funnet en balanse i vårt samliv som fungerer godt for oss begge. Problemet oppsto da min stemor lurte på hva vi ønsket oss til jul. Jeg hadde en del forskjellige ønsker som jeg tror hun godtok (:-/), men mannen min ønsket seg boka til Jo Nesbø der alle inntektene går til Redd barna (eller var det en annen veldedig organisasjon?) eller at de kunne gi det beløpet de hadde tiltenkt ham, direkte til Redd barna eller Plan. Det kunne hun ikke godta. Hun sa at det var "imot hennes prinsipper" å gi slike gaver. Det kunne ikke min mann forstå, så det utviklet seg til en krangel. Skikkelig ekkel stemning... Da han sa at han hadde alt han trengte, og heller ville støtte noen som trengte det mer, sa hun at hun visste om mye som vi kunne ønske oss. (Altså underforstått at det vi har ikke er godt nok...) Jeg ble ganske lei meg av hele saken. Har så lyst å ha et godt forhold til familien, også min stemor, men vi har så veldig forskjellige holdninger. Nå er vi spent på hva vi får til jul, og snakker om hvordan vi skal reagere om vi får noe som hun mener vi trenger, men som vi ikke ønsker oss. Skal gjøre vårt beste for å ikke skape mer konflikt, men det er utrolig provoserende at hun mener at hun skal bestemme hva vi skal ønske oss. Hva mener du, kjære leser? Hadde vært fint med mange svar, ikke bare fra de som er enige med meg, men også gode argumenter for min stemors meninger, slik at jeg kanskje kan forstå henne bedre!
Gjest ->>- Skrevet 29. november 2007 #2 Skrevet 29. november 2007 Stemoren din har absurde holdninger (kan ikke kjøpe et produkt fordi pengene går til noe fornuftig i stedet for ny dress til en direktør i USA? Eh, ooookay ...), men det er snakk om en gave. Hun er ikke forpliktet til å gi dere noe som helst og alminnelig høflighet tilsier at dere takker og gjør gode miner samme søren hva dere får. Sånne "vil bare ha det vi skrev på ønskelisten"-holdninger er bare teit.
LoveInMyTummy Skrevet 29. november 2007 #3 Skrevet 29. november 2007 Det var latterlig av henne å ikke godta ditt manns ønske, men dere må uansett takke pent for det dere får. Godt forhold i familien er viktigst!
*Rutletutt* Skrevet 29. november 2007 #4 Skrevet 29. november 2007 Må si jeg ikke forstår holdningene til din stemor i det hele tatt! Hvorfor i all verden skal ikke mannen din få ønske seg det han vil? Må jo være helt topp å ønske seg en sånn type gave - flere som burde følge hans eksempel:o)
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 29. november 2007 #5 Skrevet 29. november 2007 Urteit holdning din stemor viser, har ikke vært borti den tanken før. Men samtidig, gave er gave, smil, takk, og legg gaven ut på finn.no, gi beløpet dere får for den til plan: og alle hejrter gleder seg. :-)
*Rutletutt* Skrevet 29. november 2007 #6 Skrevet 29. november 2007 Men enig med de andre her, at dere bør takke og bukke for gave dere får uansett og ikke gjøre noe nummer ut av det i julefeiringen...men jeg skjønner ikke helt preoblemet hennes...?
Plutselig_gravid Skrevet 29. november 2007 #7 Skrevet 29. november 2007 Stemoren din burde ikke sagt et ord - og kjøpt det hun har lyst å kjøpe til dere. Så hadde det ikke blitt noen konflikt.
Plutselig_gravid Skrevet 29. november 2007 #8 Skrevet 29. november 2007 Forklare det litt ut: Da stemoren din spurte hva dere ønsket dere , burde hun nikket og smilt da dere svarte. Hvis det går i mot hennes prinsipper så kunne hun holdt kjeft om det, nikket og smilt litt til og kjøpt noe helt annet ;o) ;o)
Gjest Skrevet 29. november 2007 #9 Skrevet 29. november 2007 Stemoren din er ganske på jordet i denne saken mener jeg, og jeg ville også syns det var vanskelig å motta en gave fra henne etter en sånn diskusjon. Men for husfredens skyld ville jeg nok holdt kjeft om det ja.
Mrs. Bouquet Skrevet 29. november 2007 #11 Skrevet 29. november 2007 Synes vel det er litt feil fra begge sider her. Selvfølgelig er det fint å ønske seg en gave som ikke gå til en selv, og hun burde vel tilsynelatende respektert det, og heller kjøpt akkurat hva som passet henne når alt kom til alt. Men jeg mener det er feil fra mannen din sin side også å prøve å tvinge på henne sin overbevisning om den materielle verden osv. Er en i familie bør en ikke diskutere for mye politikk, ideologi, verdier osv. om en er veldig uenig. Alt i alt var det vel kanskje en diskusjon som gikk for langt. Jeg mener dere skal prøve å glømme det, og late som ingenting neste gang dere treffes. Gaven får dere bare takke pent for, uansett hva det blir.
~~DoraDora~~ Skrevet 29. november 2007 #12 Skrevet 29. november 2007 Jeg hadde også syntes det hadde vært kjedelig, dersom jeg spurte noen hva de ønsker seg til jul av meg, og de hadde svart doner gaven til Redd Barna. Synes det var litt småfrekt av mannen din å svare slikt. Noe av julegleden er jo å kunne gi noe fint til ens kjære (Donere penger til redd barna og sånt gjør en jo ellers i året). Jeg gir alltid en god slant til frelsesarmeen i julen, men jeg ønsker i tillegg å glede mine nærmeste med noe fint. Dersom mannen din ikke ønsker seg noe, så kan han i stedet si til folk at de kan droppe gave til ham. Da har de i hverfall valget selv på hva de vil bruke pengene på. Feks mer gaver til barnebarna sine
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå