Butterfly-prinsesse+prins Skrevet 29. november 2007 #1 Skrevet 29. november 2007 Legen ringte hjem til oss i ettermiddag og fortalte at han hadde jernmangel. Vi skulle prøve å få i han medisin-men var nok ikke like lett mente han... (han er 17 mnd).Men sa vi kunne tenkte litt bevisst på maten vi ga han. Og dumme meg...kom ikke på å spørre om hva som kunne være lurt å gi med tanke på maten. Vet at før var det jern i brunost/prim, men har ikke det blitt tatt bort?! Hjelp meg hvis dere har tips
BettyBoob Skrevet 29. november 2007 #2 Skrevet 29. november 2007 leverpostei, brokkoli - tror det er tilsatt jern i litago primen
Gjest Skrevet 29. november 2007 #3 Skrevet 29. november 2007 Alle grønnsaker med sterk farge, paprika, brokkoli, spinat etc. Rødt kjøtt. Gulrøtter. Kommer ikke på mer i farta nå..
EnUndreneMor Skrevet 29. november 2007 #4 Skrevet 29. november 2007 kanikek kjøpe slik jernmikstur da??
nickoline og supermann Skrevet 29. november 2007 #5 Skrevet 29. november 2007 mye jern i barnegrøt.... kjøp neofer og sana sol............
Nickeguri Skrevet 29. november 2007 #6 Skrevet 29. november 2007 Jeg tror det er en del jern i Animal Parade, for eksempel. Det er vitaminpiller som selges i helsekostbutikker. Jenta mi elsker dem og gråter av og til fordi hun bare får en.... Men pass på at det ikke blir for mye av spes A og D-vitamin hvis du gir andre tilskudd / tran i tillegg.....
Butterfly-prinsesse+prins Skrevet 29. november 2007 Forfatter #7 Skrevet 29. november 2007 Jo, skal kjøpe flytende jerntilskudd. Men det smaker ikke noe særlig godt, så legen sa det kunne være litt problemer me å få det i han... Men ska prøve det. Men likevel var det greit å tenke på kostholdet og sa han... Noen som forresten vet om jernmangel kan føre til diarè? Var egentlig derfor vi gikk til legen ser dere, for han har så mye diarè. Men glemte å spørre om det og...tror jeg ble så stressa når legen ringte hjem til oss. hehe...
prekæs Skrevet 29. november 2007 #8 Skrevet 29. november 2007 Hva med vanlig barnegrøt? Tassen her får nestlegrøt til kvelds 4-5 ganger i uka. Den inneholder jern. Han er 2 år til jul. ble anbefalt av hs å gi et måltid grøt noen ganger i uka.
Fire småtroll Skrevet 29. november 2007 #9 Skrevet 29. november 2007 Det er ikke jern i vanlig brunost, men er tilsatt i litago sin (de har jo både brunost og prim). Ellers er jo babygrøt en fin jernkilde, selv om dere kanskje har sluttet med det kan han jo få det en gang om dagen igjen. Ellers er det som andre her sier, grønne grønnsaker, leverpostei, og ikke minst blod-produkter som blodklubb (stek den med melk og strø sukker på, alle unger spiser det) og blodpudding. Jernmikstur er kjempeekkelt, bare prøv selv, det er som å spise penger... Men det går ann å knuse en halv jerntablett og ha i yoghurten f.eks. Bare spør på apoteket så du får en som er mild mot magen osv. Dette er tips søstera mi fikk når sønnen hennes hadde jernmangel.
Butterfly-prinsesse+prins Skrevet 29. november 2007 Forfatter #10 Skrevet 29. november 2007 Kanskje jeg ska starte med grøt igjen ja... Slutta rundt året, for da var han så lei at alt bare ble spyttet ut igjen. Har prøvd noen ganger etter på, og noen ganger spiser han mens andre ganger ikke. Men får prøve inni mellom, lett vint måte å få inn jernet i alle fall
nickoline og supermann Skrevet 29. november 2007 #11 Skrevet 29. november 2007 dette var det vi gjorde da gutten min hadde jernmangel etter en salmonellainfeksjon for et år siden.... Hjalp fort!
Butterfly-prinsesse+prins Skrevet 29. november 2007 Forfatter #12 Skrevet 29. november 2007 he he, har prøvd flytende jern selv-og vet at det ikke er godt! Men barna til ei venninne elsker det-så kan jo vær min lille gutt og liker det?!
rødt&blått Skrevet 29. november 2007 #13 Skrevet 29. november 2007 Vi måtte gi snuppa jern-mixtur i 6 mndr. morgen og kveld for å få opp nivået.. Tok så nye prøver som var fine, så nå skal vi prøve m vanlig kost i ca.4 mndr før vi tar ny prøve. Favoritten til snuppa er grovbrød m/makrell i tomat og leverpostei. Er ikke så store doser jern i grønnsaker man får i seg når du ser hvor mange gram som må til! Ihvertfall for en liten barnemage.. Regner med at gutten deres lå lavt i nivå siden legen ringte... eller har dere et spesielt godt forhold til legen!? -Vi fikk brev i posten nemlig! Mixturen gikk overraskende bra å gi (fikk med sprøyte som hun sugde på). Hun fikk alltid juice rett etterpå og det elsker hun!
Nick 72 Skrevet 29. november 2007 #14 Skrevet 29. november 2007 Hei! Gutten min har også lave jernlager, og sliter en del her med å få i han nok jern. Brukte et jernpreparat, men fikk hard mage av det. En ting som vi er bevisste på, og som kan være lurt for deg å vite er at c vitamin sammen med jern øker opptak av jern i kroppen. Prøver her å gi han appelsin juice sammen med brødskive med jernrikt pålegg. Lykke til, og håper det ordner seg snart for oss begge. Anomym
JADDAjada Skrevet 29. november 2007 #15 Skrevet 29. november 2007 hei vet ikke om dette er nevnt men, du må passe på å ikke gi for mye melk til barnet ditt for det ødelegger/reduserer jernopptaket sa helsesøster til meg
Butterfly-prinsesse+prins Skrevet 29. november 2007 Forfatter #16 Skrevet 29. november 2007 He he, vi har nettopp fått ny lege-så det var skikkelig ekstra service!!! Ble litt stressa når han ringte da...på skjult id... Var sikker på at det var en selger, så jeg skulle ta på den sinte stemmen. he he, ble skikkelig overraska når det var legen. Og tenkte, det må være noe veldig galt med gutten vår, siden han ringte hjem. Men var jo ikke så veldig alvorlig da...heldigvis
Butterfly-prinsesse+prins Skrevet 29. november 2007 Forfatter #17 Skrevet 29. november 2007 Han drikker ikke melk, for lurer på om han reagerer på det... Har testet han for det nylig, og venter på svar...
rødt&blått Skrevet 29. november 2007 #18 Skrevet 29. november 2007 Og forrsten; det går an å blande jern-mixturen sammen med juice, da smaker det ikke så metall... Eller hvis han klarer å "suge" på sprøyta, så får han det mer rett i svelget. Men legen må da ha sagt hvilket preparat du skal kjøpe og hvor mange ml. dere skal gi? -Det var ihvertfall veldig nøye for legen til snuppa og apoteket!
Butterfly-prinsesse+prins Skrevet 29. november 2007 Forfatter #19 Skrevet 29. november 2007 Jada, har navnet på miksturen...og hvor mange ml han ska få-morgen og kveld!
frøsa Skrevet 29. november 2007 #20 Skrevet 29. november 2007 rødbeter,men d e vel ikkje bare å få han te å spise d.............
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå