Gå til innhold

JERN TABELETTER???Greit eller farlig??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare lurer på hva slags beskjed dere har fått ifh til jerntabeletter??

første legen jeg var hos gav meg beskjed om at jeg kunne ta jern i kortere tid nå rundt eksamen for å se om jeg ble mer opplagt..dette pga at de vet at jeg "normalt sett" har lavt jernlager og at det ikke akkurat er bedre nå når jeg er gravid..men han fortalte og at de egentlig frarådde gravide å spise jern nå.at nyere forskning tilsa at det ikke var bra for barnet...

nå sist var jeg hos en annen lege som sa det helt motsatte...han bad meg om å ta jerntabeletter uten å overhodet ha peiling på om jeg egentlig trenger det...når jeg sa til han at jeg fikk motsatt beskjed hos en annen lege så ble han forvirret og visste ikke hva han skulle si..

ble litt kaos dettan..men spørsmålet er nu ihvertfall som følger..

er det skadelig med jern?? eller kan man ta det??vet det hjelper MEG, men nekter å ta det om det kan være skadelig for ungen...forvirret...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri hørt om at det skal være farlig så lenge man trenger det... Har fått beskjed om at ta det av legen og doble dosen av JM.

Skrevet

Hei =) æ har fått beskjed av legen om å bynn med jerntabletter nu å det e for at jernivået mitt e på under 2 (altså veeldig lavt),å det e kun dæ det går utover hvis du får lite jern,slapp, svimmel å uopplagt.. Mist man endel blod under fødselen så har man ingenting å gå på. Du må avklar det med lege før du bynn med jerntabletter. Vet at lengre bruk av jerntabletter kan redusere vekta på ungen.

Skrevet

Har fått beskjed om å ta jern nå i dette svangerskapet, men sist fikk jeg beskjed om at jeg ikke trengte. Det er ikke sånn som det var tidligere at man SKULLE ta jern. Det er nok ikke farlig å ta jern, men det er noen typer som er bedre for gravide enn andre, snakk med apoteket om dettte.

Skrevet

har vært å kjøpt..det må jeg innrømme..men er så usikker på hva jeg skal gjøre..vil jo ikke gjøre noe som kan skade ungen...gikk på jern hele sist gang e va gravid...

men det han første nå sa at måten de målte jernnivået ikke var sikkert etter en viss tid..så når jeg var 10 uker på vei kunne de ikke sjekke jarnlageret mitt..jeg var for langt på vei da...

vet det hjalp med jern sist...

går på jern til vanlig og..hvis jeg ikke tar jerntabeletttene mine går jeg i en konstant koma...mannen min er den som pleier å si fra når jeg må starte på de igjen..ser det ikke selv at jeg trenger det..går bare rundt uten mål og mening uten overskudd til noe som helst..er på samme måte nå..huset står på hodet og mannen min må ta seg av det meste av leking med guttungen..jeg kan lese for han og slikt,men ligger for det meste kun på sofaen..derfor jeg er så mye her inne..siden jeg først ligger hele dagen...enten pga kvalme eller trøtthet...

men..ja...

Skrevet

Jern er greit hvis man trenger det og ikke greit hvis man ikke trenger det.

Det er viktig at du får sjekket om du trenger det med en blodprøve.

Jeg hadde ferritin på 18, som er helt i underkant av referanseverdien for gravide,

og fikk beskjed om at jeg kunne ta "vanlig" tilskudd

(dvs anbefalt døgndose, som ofte står oppgitt på pakningsvedlegget)

i en måned til og komme inn for ny sjekk da.

Med ferritin på 18 merker jeg stor forskjell på formen når jeg glemmer å ta tilskudd,

så det er ikke mer enn minimum man trenger

(hadde 16 før det igjen, var helt utslitt hele tiden).

Men så er det en greie med hvor mye jern av det du tar,

som kroppen faktisk tar opp i seg.

Noen kropper er effektive til å ta opp jern, min er ikke så effektiv.

Når i tillegg ungen tar det den skal ha,

blir det ikke så mye igjen til meg hvis du skjønner.

Problemet med for mye jern er at blodet kan bli for tykt og man øker faren for blodpropp,

hvis jeg forsto riktig på de jeg har snakka med (jm/lege)

og blodpropp vil vi ikke ha :-)

Skrevet

Etter hva jeg har forstått viser nyere forskning at det å mindre jern faktisk øker el opprettholder blodgjennomstrømminga i morkaka . Leger som er av nyere dato heller mer til dette og anbefaler derfor ikke alltid jern. Det vil si at man må ta med seg hva de mener med jerntabletter. Hemofer er en lavdose og ufarlig. Det er de tyngre typene, de man tar når man virkelig har anemi utenom svangerskapet mans helst skal holde seg unna.

Jeg svimte av hele tiden så jeg går på hemofer og bekymrer meg ikke. Kjenner etter spark og er ellers sunn. Gjennomstrømming i navlestreng, morkake osv ble jo også målt på ul. Så utgangspunktet er iallefall bra

Skrevet

Dersom du virkelig trenger det, så er det ikke farlig å ta jern. Men dersom jernnivået ditt er normalt, og du tar ekstra jern, så kan blodet bli så tykt, at det er problemer for babyen i magen.

Du må også tenke på å få rett type jern for deg.

For noen få år siden, kjøpte nesten alle gravide jerntabletter, uten at de trengte det - og det var ikke bra.

Selv har jeg aldri tatt ekstra jern når jeg har vært gravid (4.e gang nå).

Alternativet er å spise jernrik kost, sammen med c-vitamin (evt i form av appelsinjuice) for å fremme opptaket av jern i blodet - og unngå melk, og meieriprodukter når du spiser "jernkosten". (melkeprodukter svekker opptaket). Heller spare melka til et annet måltid på dagen :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...