Gå til innhold

Zyrtec

To barns mor og 75-modell.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man bruke allegipillen Zyrtec i siste ukene av graviditeten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke brukt det før jeg hadde snakket med legen nei! Dette står i felleskatalogen.no:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Liten eller ingen erfaring med bruk hos gravide. Fordelen ved bruk av preparatet under svangerskap bør vurderes i forhold til mulig risiko. Overgang i morsmelk: Cetirizin utskilles i morsmelk og preparatet bør derfor ikke anvendes av ammende kvinner.

Skrevet

Glemte å si at jeg har div allergier og jeg fikk beskjed av legen om å IKKE ta zyrtec eller andre medikamenter, måtte heller slite med det. Leste masse om det på nett i våres/sommer og det står det samme hele veien når det gjelder allergikere, at de har blitt frarådet dette og heller bare må slite med det.

Skrevet

Det er mye forskjellig informasjon ute og går når det gjelder antihistaminer som Zyrtec. Jeg har snakket med en professor i emnet, som bl.a er med på å skrive kapitlet i Norsk Legemiddelhåndbok om temaet. Og han sier at det er trygt å bruke Zyrtec.

Men når det er sagt, vil jeg anbefale alle å ta medikamenter i samråd med lege under graviditeten.

Jeg har selv brukt Zyrtec hele sommeren pga allergi.

Skrevet

Andre som tar zyrtec her? erfaring?

Skrevet

Er det andre allergitabeletter man kan ta. Jeg er allergisk mot katt. Har tenkt til å ta en, da jeg skal til noen som har katt.

Skrevet

Jeg har brukt Zyrtec hver dag i hele svangerskapet.... Legen min sa at man skulle veie "gevinsten" opp mot risikoen...

Nå vet jeg jo ikke hvordan tilstanden er der inni magen enda, men det er i allefall fullt av liv der inne..

Skrevet

Sjøl har eg blitt anbefalt av lege å ikkje bruke Zyrtec under svangerskapet, men har fått resept på noko som heiter Polaramin. Har faktisk bedre effekt av den enn av Z. Bruker det mot elvablest som har blitt mykje verre no under svangerskapet (men heilt vekke så lenge eg brukar P).

Skrevet

hei, når jeg var i praksis på sykehuset så hadde jeg masse spesialister rundt meg hele dagen, husker ikke hvorfor, men jeg skulle til å ta zyrtec å det skulle jeg ikke gjøre fikk jeg besjed om, spurte ikke hvorfor, bare at det ikke er trygt, noe som pilen inneholder eller noe. .

Skrevet

Hei!

Vet ikke noe spesifikt om zyrtec, men tok selv phenergan (en annen type antihistamin) pga kvalme så og si hele 1. og 2. trimester. Vet også det er andre antihistaminer som er helt OK i svangerskapet så snakk med legen din, du.

Lykke til:)

Skrevet

Jeg bruker vanligvis Zyrtec mot pollenallergi, men i hele svangerskapet har jeg brukt Polaramin istedet, etter anbefaling fra legen,. Dette er et "eldre" preparat, derfor har de større erfaring med hvordan det virker.

En fin bivirkning var at Polaramin tok knekken på kvalmen :D

Skrevet

Er plaget med allergi, og bruker til vanlig Zyrtec. Dette mente lege jeg ikke kunne ta, og skrev ut nye tabletter tilpasset gravide.

Ta kontakt med lege. :)

Skrevet

Men det er altså kommet nye retningslinjer for legene det siste halvåret, etter at Norsk legemiddelhåndbok for helsepersonell 2007 kom ut. I denne står det på side 1038:

"Det er ingen holdepunkter for at antihistaminer er skadelige for fosteret. Det er foreløpig mindre erfaring med annengenerasjons antihistaminer enn med førstegenerasjons antihistaminer."

Det er dette legene har å forholde seg til. Når legen din har sagt at det er greit, ser jeg ingen grunn til å stole mer på et nettforum enn det h*n har sagt. Her er det ganske få med medisinsk utdannelse.

Skrevet

Og nå glemte jeg at du ikke hadde snakket med legen din. Sorry, blandet med et annet innlegg:)

Som jeg har sagt før, så anbefaler jeg å konferere med legen om bruk av legemidler under svangerskapet:)

Skrevet

Jeg spør alltid de på apoteket selvom legen har sagt det er ok jeg - virker som om de har mer greie på det enn legene ofte:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...