mammagull&prinsessa_i_magen Skrevet 29. november 2007 #1 Skrevet 29. november 2007 alt var bra så nå kan jeg puste lettet ut hihi og det var ille lett å se at vi venter en liten gutt!! hihi men jeg sitter igjen med noen spørsmål om hva: BPD 46 MAD 42 AC 130 FEMUR 26 det står på ultralyddiagnostikk lappen jeg fikk med!!! noen som vet??? vet det er måla på babyen men hva er hva!!! hihi klem
Anette_23 Skrevet 29. november 2007 #2 Skrevet 29. november 2007 såå gøy:) hvor langt er du på vei nå da?
HeidiMamma Skrevet 29. november 2007 #4 Skrevet 29. november 2007 Jeg er ikke 100% sikker, men mener at BPD er diameteren på hodet, MAD er diameteren over magen og FEMUR er lengden på lårbeinet. AC vet jeg ikke dessverre... Gratulerer forresten!
mammagull&prinsessa_i_magen Skrevet 29. november 2007 Forfatter #5 Skrevet 29. november 2007 okay takk for svaret heidimamma.. er 18+6 så termin ble flytta 2 dager fra den 25-den 27 hehe ikke så ille det da
2+1=gøy* Skrevet 29. november 2007 #6 Skrevet 29. november 2007 heidimamma har rett. Men jeg vet heller ikke hva AC er for no.
lillespiren2:) Skrevet 29. november 2007 #7 Skrevet 29. november 2007 Hei. Fint å høre at alt står bra til og gratulerer med gutten:)
mammagull&prinsessa_i_magen Skrevet 30. november 2007 Forfatter #8 Skrevet 30. november 2007 bare ett spørsmål til: hv slags måleenhet er det målt i??? klem cathrine og lillegutt!!!
Måånestråle Skrevet 30. november 2007 #9 Skrevet 30. november 2007 Det er målt i millimeter, så lårbeinet til gutten din er altså 26 mm langt, eller 2,6 cm Gratulerer!!
Princen min Skrevet 30. november 2007 #10 Skrevet 30. november 2007 BPD er hode...... MAD er Mage... AC vet jeg ikke,der skriver dei aldri noe... FEMUR er lårbeinet.... Jordmora skrev d opp for meg,for jeg hadde heller ikke peiling:o)....
bullebull&gullegull Skrevet 30. november 2007 #11 Skrevet 30. november 2007 Fant denne: *Crown-rump length (CRL) - Hode til rumpe lengde. Måles vanligvis bare tidlig i graviditeten. *Biparietal diameter (BPD) - Diameter av hodet, øre til øre. Diameteren øker fra omtrent 2,4 cm ved 13 uker, til rundt 9,5 cm ved termin. *Femur length (FL) - Lengden på lårbenet. Måler det lengste benet i kroppen, som speiler kroppslengden. Øker fra rundt 1,5 cm ved 14 uker, til 17,8 cm ved termin. *Median abdominal diameter (MAD) - Magediameter. *Head circumference (HC) - hodeomkrets (HO). *Abdominal circumference (AC) - Magens omkrets. Måles vanligvis først senere i graviditeten, og da gjerne for å overvåke veksten. Speiler barnets størrelse og vekt, mer enn alder. Andre uttrykk: TUL: Ultralydtermin Termin naegele: Menstermin AC: Amniocentese - fostervannsprøve Placenta: Morkake Placenta anterior: Morkaken ligger på fremre livmorvegg Placenta posterior: Morkaken ligger på bakre vegg Placenta praevia: Foranliggende morkake (dekker livmorhalsen/"utgangen") -lateral dexter: høyre side av livmor -lateral sin: Høyre side av livmor -fundus: Den øverste, hvelvede delen av livmor
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå