Anonym bruker Skrevet 29. november 2007 #1 Skrevet 29. november 2007 Er 21 uker og har hittil bare tatt blodprøver og målt blodtrykk. Har selvfølgelig vært på den vanlige UL. Har vært hos lege 2 ganger (her er ikke JM) og den andre gangen var det bare sånn "prat". Men fortsatt ikke tatt symfyse (?) mål, hørt hjerteslag osv slik som det stadig blir snakket om her. Har jeg gått glipp av litt oppfølging eller?
Stoltmai mamma:) Skrevet 29. november 2007 #2 Skrevet 29. november 2007 Hei.. jeg har vært hos legen en gang i mnd siden jeg va 7uker.. han veier meg, måler blodtrykk, hører på hjerteslaga, måler symfysen.. snakker om hvordan det går... jeg er veldig fornøyd med oppfølging, har også vært hos JM en gang
BabyButterfly<3fødeklar Skrevet 29. november 2007 #3 Skrevet 29. november 2007 Hei! Jeg var hos legen i uke 7 (pga blødninger og tidligere sa) Da ble jeg veid, tok blodprøver og blodtrykk. Var tilbake i uke 12 og da var det bare "prat" som du sier, var inne kanskje i 4 min. og vi søkte på fødeplass. Nå har jeg ikke time før ultralyden, og etter det er det vel i uke 24? (det skal sies at jeg må ta noen ekstra blodprøver grunnet antistoffer, men skal jo ikke inn til legen da) Så er ikke så alt for mye oppfølging på meg heller
Anonym bruker Skrevet 29. november 2007 #4 Skrevet 29. november 2007 Har dere blitt kalt inn av lege eller JM til hver undersøkelse, eller har dere måttet ta kontakt selv?
mammagull&prinsessa_i_magen Skrevet 29. november 2007 #5 Skrevet 29. november 2007 måtte selv ta kontakt med jordmor!!
kajfla Skrevet 29. november 2007 #6 Skrevet 29. november 2007 Jeg har vært hos lege en gang, ikke jordmor. skal ikke til lege igjen før rundt uke 25. Tror det er "standard" hvis man ikke har hatt noe tidligere SA/MA eller noe som tilsier at man trenger ekstra tilsyn.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2007 #7 Skrevet 29. november 2007 Det er normalt at mye av "kontrollene" både hos lege og jordmor består av prat. I tillegg skal urinen sjekkes, BT måles og det skal tas blodprøver ved første kontroll og ved uke 28. Verken jordmor eller legen min begynte å måle symfysen før etter uke 20 i svangerskapet. Svangerskapskontrollene er mye hva du selv gjør de til. Ønsker du å høre hjertelyden må du i begynnelsen av svangerskapet spørre om dette selv, det samme gjelder symfysemålet. Fra midten av andre trimester og ut svangerskapet gjøres det automatisk ved hver kontroll.
BlåklokkaVest Skrevet 29. november 2007 #8 Skrevet 29. november 2007 Jeg vil tro at du får høre hjerteslag hvis du ber om å få høre de. Jeg har selv vært til lege i uke 10 tror jeg det var, og siden til jordmor i uke 12, og deretter til jordmor 1 gang pr mnd. Det er ingen automatikk med jordmor her, så vi må selv ringe og be om å få en time hos henne. Hun måler blodtrykk, måler blodprosenten annenhver gang hvis den er helt ok, vekt, symfyse-fundus-mål (måler størrelsen på magen), urinprøve blir sjekket med sticks + mye prat (er sjelden mindre enn 40 min hos henne). Tror vi har veldig bra oppfølging her i forhold til mange andre....
Anonym bruker Skrevet 29. november 2007 #9 Skrevet 29. november 2007 Oppfølging under svangerskapet er frivillig, derfor må man selv bestille timer både hos jordmor og lege.
jaja.. Skrevet 29. november 2007 #10 Skrevet 29. november 2007 Hoppar inn her nett eg. For eg er no litt sjokkert eg da. Eg har alltid fått god oppfylgjing. Trudde at alle fekk utlevert eit slikt helsekort for gravide som skal takast med til kvar kontroll. Der fyller dei ut symfyse-fundusmål slik at ein kan sjå veksten til ungen på ein graf gjennom svangerskapet. i tillegg at dei sjekkar mors vekt, BT, Hb, Urin; Ødem ++. Eg ser av mine to andre helsekort for gravide at eg med fyrste var inne til kontroll 19 gonger i løpet av svangerskapet..og fødte 2 veker for tidleg. I andre svangerskap var oppfylgjinga noko mindre i hyppigheit, men framleis kvar månad, med standard sjekk av urin, blodprøvar, blodtrykk, symfysemål og hjertelyd osv. Denne gongen var eg inne i veke 5 hjå doktor, og fekk beskjed om at eg måtte kontakte jordmor slik at eg kom inn til ho ca veke 8 og så skulle eg inn at til doktoren i veke 12 som igjen då ville ordne UL i veke 14. Føler plutseleg at eg er heldig som bur på landet.... . Men eg har jo då 2 timar til nærmaste sjukehus...og 4 timar til nærmaste sjukehus med fødeavdeling. Reknar med at det kanskje trengst litt betre oppfølgjing då?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå