Gå til innhold

Hvem har rett.....Europeere eller amerikanere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har reist en del med fly med lille snupp på¨18 mnd. I Europa får man et ekstra sikkerhetsbelte til barn under to år (som man fester i sitt eget). I USA derimot, ser de på deg som om du har ramla ned fra månen om du skulle finne på å be om noe tilsvarende. Der mener de at det er livsfarlig å spenne fast barnet under flyturen. Noen som vet hva "fasiten" er?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jasså?? Hva mener de man skal gjøre ved en eventuell styrt da? Holde fast ungen så godt man kan??! ;p

Skrevet

Jeg er europeer da, men synes det høres mest logisk ut å spenne fast barna. Det er jo det sikreste for de voksne...tror ikke barn heller har godt av å bli slengt omkring i mange hundre km /t.

Skrevet

Hvis flyet styrter er det vel et fett hvordan du holder ungen......

Det er vel ved sterk turbulens at det kan være lurt å spenne alle fast.

Skrevet

Jeg og datteren min var med på en nødlanding for noen uker siden, og jeg må si meg enig med europeerne, belte er viktig!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Vi spurte om hva vi skulle gjøre ved evt turbulens. Det var bare å holde fast så godt man kunne, sa den amerikanske flyverten... Heller det enn å spenne fast, noe de som nevnt mente var livsfarlig.

Skrevet

Nja... Tror ikke det er ett fett om man er fastspent eller ikke dersom flyet skulle styrte. Det er nok sikkert mulig å overleve en flystyrt også dersom landingen blir ok;o) og da ville ihvertfall JEG ha vært fastspent. hehe..

Sterk turbulens har kanskje litt større sannsynlighet for å inntreffe da:D hehe.. Men uansett om det er snakk om turbulens eller styrt så ville jeg vært fastspent. Dersom det er fare for at voksne mennesker skal ramle ut av setet tror jeg ikke mange ville klart å holde fast et barn akkurat.

=)

Skrevet

Ja, altså... Ser jo at svaret mitt kanskje kan misforstås;o) Med flystyrt så tenker jeg på nødlanding.... Ikke at flyet plutselig faller rett ned. hehe

Skrevet

Jeg ville også spent fast datteren min hvis jeg kunne, men i USA var det rett og slett ikke mulig...

Skrevet

Men har de ekstra belte i det hele tatt da? For hvis ikke de har den forlengelsen ville jeg ikke ha festet barnet i samme sele som meg selv. Vekten av kroppen vår vil bli så stor at barnet kan klemmes mellom oss og beltet. Kan det være dette de mente?

Skrevet

Nei, de har ikke ekstra belte!!! Jeg spurte etter dette før take off, og fikk beskjed om at det ikke var lov med ekstra belte, så det hadde de ikke. Og de sa det samme som deg når det gjaldt å feste barnet i samme sele som den voksne. Det er jo ikke aktuelt. Ergo: I USA er barn under to år ikke festet på noen som helst måte.

Skrevet

Tror jeg hadde dødd på meg hvis jeg hadde kommet dit og det ikke var belte! Jeg er jo overhysterisk når det gjelder sikring av barn i bil/fly o.l. hehe..

Synes det var veeeldig rart at de ikke har ekstra sele der. De har ikke ekstra sele til de som er ekstremt tykke da? Dem er det vel en del av der borte? Eller Må de kjøpe to seter isåfall?

Skrevet

Jeg ble ganske amper, ja.. Var totalt uforberedt og syntes umiddelbart at amerikanerne var helt på jordet.

I ettertid har jeg imidlertid begynt å lure litt da. Kan det være sånn at det å sitte i en ekstra sele faktisk er farlig ved ekstrem turbulens eller bråstopp på bakken? Kan belastningen på den lille kroppen faktisk bli for stor? Et eller annet må det jo være, siden det rett og slett er forbudt i USA.. Skulle likt å sett testresultatene europeere og amerikanere har brukt for å få så forskjellig oppfatning av hva som er riktig...

Når det gjelder tykke mennesker og ekstra sele har jeg ikke peiling... Jeg vet imidlertid at tykke mennesker må betale for to seter. Dette har det vært gått til sak på. Flyselskapet vant. De hevdet, og fikk medhold i, at de solgte seter, ikke reiser. Trengte man to seter, måtte man betale for to seter...

Skrevet

Jeg vil tro at det er bedre for barnet å bli "holdt igjen" av en sele rundt magen enn å "fly" gjennom flyet og kanskje skade hodet eller lignende. Selv om man bruker egen sele til barnet vil man jo i tillegg holde rundt det. Dersom flyselskapet virkelig mener at man vil klare å holde igjen barnet med bare armene skjønner jeg ikke hvorfor et belte i tillegg vil kunne skade.

Jeg kan ikke fatte og begripe hva som skal kunne skade barnet ved å ha på egen sele.

Skrevet

Kan jo hende at ved nødlanding eller så kan det være farlig for de minste å bli holdt igjen av et belte, for det er så store krefter med i bildet? Trodde små barn skulle legges på gulvet med nødlanding jeg med?

Gjest renate&nydelige christina
Skrevet

Nei, ingen barn skal legges på gulvet under nødlanding!

Dette var vanlig før, men etter mange flyulykker der barn har omkommet fordi de lå på gulvet så er det nå slik at alle små barn skal sitte på fanget under en nødlanding!

Husker en dokumentar jeg så om ett fly som nødlandet...alle de 3 babyene som ble lagt på gulvet døde...

Skrevet

Det er selvfølgelig snakk om store krefter her, men kreftene blir ikke mindre av at babyen får "fly fritt". Ved nødlanding skal spedbarnet holdes tett inntil kroppen vår mens vi lener oss forover. (Det er bilde av dette i de "brosjyrene" i flyet).

Dersom det er livsfarlig for et lite barn å bli holdt igjen av et magebelte burde det vært laget 5 punktsseler til dem mener nå jeg.

Når flyet oppnår en viss fart vil alt og alle som sitter inne i flyet ha den samme farten sett utenifra. Dersom flyet plutselig endrer retning eller fart vil alt og alle i flyet som ikke er festet på noe slags vis fortsette i samme retning med samme fart som det hadde før flyets hastighet/retning endret seg. Det sier seg da selv at en baby vil fortsette å "fly" gjennom luften til den treffer noe. Den kraften den treffer dette "noe" med vil være like stor som den kraften som hadde vært nødvendig for å "holde igjen" barnet med. Og personlig vil jeg foretrekke at babyen får denne kraften rundt magen enn å risikere at denne kraften treffer barnets hodet e.l.

Skrevet

Da vi var på Chartertur til Egypt (fra Oslo) i høst så hadde de faktisk ikke eget belte til barnet... De så på oss som gale, da vi spurte etter det!! :o(

Skal ikke fly Air Kairo igjen, i hvert fall!

(Gutten vår skrek også len ti minutters tid pga trykk i ørene, da fikk vi kjeft og ble bedt om å gi ham beroligende piller!)

Skrevet

Nå er jeg kjempeglad jeg har eget sete til minsten på 2 år. Det kan man faktisk kjøpe om de er under 2 også, evt ta med ei vognsele,og sette fast barnet i din sele. De sier ikke at det er ulovlig.

Mht skriking av småbarn; fysjameg så svett man blir som mamma når barnet gråter, men har dere selv noen gang vært ordentlig irritert på en baby i fly?

Ikke jeg! Jeg har bare syntes synd på foreldrene,,,

Gruer som en hund for evt trassanfall inne i flyet...tenker ta med allergimedisin å gi minsten, sånn just in case. Farlig er det iallefall ikke.

Men å be foreldre gi barna beroligende piller, det er så langt bak mål, at jeg hadde skrevet et langt brev til flyselskapets øverste hold over en sånn beskjed,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...