Gå til innhold

Ikke så greit med tran - tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min, 4 mnd, er ikke glad i å ta tran. Vi har liksom ikke fått noen god teknikk på det. Har prøvd med sprøyte, det ble katastrofe da alt spylte inn i munnen. Skje blir bare griseri, han svelger ikke og alt havner på smekke og klær. Han er vant til å ta flaske, går det an å blande i mme? Eller kanskje gi rein tran fra egen flaske? Noen som har noe lurt på lager?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bruker sprøyte,når hun ligger på stellebordet om kvelden,naken før hun har tatt på nattdrakten slik at det ikke kommer på klærnen Tar sprøyta så langt bak at hun ikke klarer å spytte det ut,tar litt og litt så hun får svelget unna. Det funker veldig fint her, hun gråter ikke og smatter det i seg. Hun er også 4 mnd.

Går sikkert ann å gi på flaske...vet ikke for mini her tar ikke flaske så det har jeg ikke prøvd.

Skrevet

Vi bruker samme trikset som `hear by the clear by`. Fungerer veldig bra. Pluss at vi tar tranen opp i sprøyta og lar den ligge på kjøkkenbenken en halvtimes tid slik at den blir romtemperert.

Skrevet

Prøv Eskimo Kids i stede, den har mye bedre smak og er renere enn tran fordi den er utvunnet fra selve fisken og ikke leveren, men med samme viktige fiskoljene og d-vitaminen som tran. Den er grei å gi fra skje også :-)

Skrevet

barn som får mme trenger ikke tran.. fikk beskjed om det på 6 ukers kontroll at de trang ikke tran før de begynte med grøt.

Skrevet

Jeg ble frarådet å putte det i melka, da alt får tran smaken og de kan få dårlige assosiasjoner til det etterpå.

Skrevet

D-vitamin dråper, smakløst, kjøpes på apoteket. 5 dråper i munnen hver dag. Enkleste sak i verden:-)

Skrevet

Bare 20 minutter og det har tikka inn mange gode råd. Takk alle sammen!

Skrevet

MMe og D-vitaminer gir ikke omega3 folkens! :-)

Skrevet

Hei igjen. Da er stellebordstrikset til "hear by.." og "lenis.." testa ut - fungerte perfekt! Han er så liten at jeg tror ikke det er smaken han reagerer sånn på, mer måten. Han har liksom ikke lært seg at tran er vondt, tenker jeg.

Skrevet

Så flott at det fungerte på din baby også!

Må bare nevne at vi også lar det få romtemperatur før vi gir det siden hun er vant med å få pupp som er 37 grader;)

Tror det er lurt å gi dem tran i stedet for bare D vit dråper for i tran er det A og E vitaminer og omega 3 også.

Når babyen din begynner med grøt er det selvfølgelig lettere for da er det bare å gi med skje, og da er babyen så vant til tran at det går ned lett som bare det-er ihvertfall min erfaring.

Dessverre var vi litt sløve med eldstemann noen mnd på sommeren og da vi da begynte med tran igjen på høsten var han ikke videre interessert, bare spytta det ut. Men derimot trankapsler!!! Det går ned på høykant-han til og med tygger de som om det var drops. De er jo selvfølgelig litt dyrere,men så lenge han tar de er det jo greit, tar kapsler selv.

Skrevet

Mme-barn skal ha samme mengden tran som de som får morsmelk. Jeg kontaktet Nestle som lager mme ang tranmengde idet helsesøster faktisk ikke klarte å svare (!!!!)...

Og Nestle-dama sa at innhold av D-vit, fettsyrer osv. i mme tilsvarer samme nivå som i mm, så de skal ha like mye tran som mm-barn. Dvs. 2,5 ml fra 4 ukers alder og gradvis økning opp til 5 ml frem til 6 mndr og fortsatt 5 ml fra 6 mndr.

D-vit-dråper er ikke like bra som tran, inneholder ikke de vktige fettsyrene tran inneholder.

Skrevet

Det kan være omega-3 i mme som du bruker. Les på innholds lista. Jeg prøvde gi tran m skje funka ikke. Hadde det i brystmelka og ga m flaske, funka i 7 uker, så SLUTTET hun ta flaske helt, noe som resulterte i at hun ble veldig avhengig av meg.

Kjøpte Kaptein Sabeltann tran m tutti frutti smak. Den er vist like stygg som vanlig tran, enda den smaker, ja, tutti frutti. Alså er det kanskje det faktum at det er konsistensen hun ikke liker. Nå gir jeg det med sprøyte. Litt og litt om gangen + drypper inn eks sviskesaft samtidig. Da svelger hun det, men liker det ikke!!!!

Skrevet

Jo da, barn som får mme skal også ha tran fra de er 4 uker gamle. Fikk beskjed om det fra alle som jeg snakket med på hs, helt fra den første hjemmebesøk 3 dager etter at vi kom fra barsel.Min datter fikk mme allerede på barsel, da det ble klart at jeg ikke kom til å amme ( mistet for mye blod= fikk ikke melk). Så flaskebarn skal ha tran fra 1.mnd og.

Vi har egen flaske som vi pleier å ha ca 30 ml mme opp i, og der tilsetter jeg tran. Hun får da tran ( den som vi fikk fra hs, uten smaktilsetning) blandet med mme, og får resten av mme på en annen flaske. Dette går helt greit, ingen problemer. Kan anbefales med god samvittighet.

Skrevet

Vi bruker de mam smokkene som heter Air. Så mens han sutter på smokken så lirker jeg sprøyta med tran inn i munnviken hans og spruter inn litt og litt mens han sutter og svelger unnda.

SMåen fikk tran for første gang da han var 7,5mnd, gikk helt fint. Gav tran med sitronsmak.

Skrevet

D-vitamin dråper gir ikke Omega 3 nei, men d trenger de heller ikke enda, ifølge hs...d er d-vitamin som er d viktigste, for d overføres ikke fra mm...men hvis mor tar Omega 3, får barnet d gjennom melken..

Og noen typer mme inneholder omega 3...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...