Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så lyst på barn og klarer nesten ikke å vente... Jeg er 20 år gammel og har ikke startet på studiene mine enda. Har egentlig tenkt til å starte på førskolelærer til høsten, men har så lyst til å prøve å bli gravid nå... Er det lurt?

Jeg har ingen 100% stilling, men har såpass mange vakter at jeg tjener rundt 10 000 i mnd+++. Hvis jeg bestemmer meg for å bli gravid nå, hva har jeg krav på av penger da jeg skal være hjemme med babyen? Er det det jeg har tjent de siste 6 mnd som teller?

Kan noen komme med forslag til hva jeg burde gjøre? Bør jeg starte med studiene også få barn da? Off er ikke lett..

Håper på svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, jeg er veldig usikker på dette, men jeg anbefaler deg å gå innpå "gravid og student" her på BiM, de har orden på det meste! =)

Skrevet

Hei!

Om det er lurt å få barn før eller etter studiene kan jo diskuteres..studerer du først så har du kun deg selv og lesingen å tenke på..er jo masse fester og andre sosiale ting som skjer i studietiden som er kjekt å være med på. Får du barn først så har du klart større forpliktelser på hjemmefronten! Men det går jo fint dette også. Dere er jo to om dette ikke sant? Pappa`n klarer fint å passe ungen mens du lese.! Er jo massevis av folk som har fått barn før studietiden:-) Kommer igrunn litt an på hva du prioriterer..å være student med stor S, liksom eller å være student med barn..

Ang penger så har du krav på det ja. Du kan velge å få utbetalt 80 % av inntekten i 12 mnd etter fødsel eller 100% i 10 mnd. Det er det du har tjent i 6 av de siste 10 mnd som teller. I tillegg får du jo 33 000 kr som startkapital. Det får alle(",) Gå inn på nav.no. Her står det alt du trenger å vite.

Lykka til da;-)

Skrevet

hei..

Angående de 33000...Det er ike alle som får dette. Man får enten utbetalt penger visst man har krav på det. De som ikke har krav på det, får 33000...

Skrevet

Jeg ville helt klart ventet til du var begynt på studiet, så er du igang liksom! Hvis du tjener ca 10 000 i mnd nå, blir jo økonomien noelunde den samme som når du er student, men du har liksom noe fast. Jeg tenker liksom hva gjør du om du ikke kommer inn på skolen etter permisjonen?

Du får forresten utbetalt penger basert på de 6 beste mnd av de 10 siste, men du får ikke 33 000 i "startkapital" (engangstønad) den gies bare til dem som ikke har opparbeidet seg rett på fødselspenger.

Jeg er selv 21, og prøver og student! jeg går siste året på bachelor og skal over til master siden, jeg har ikke noe obligatorisk oppmøte da i motsetning til det du vil ha på førskolestudiet...

Jeg var også veldig usikker på når jeg skulle ha barn. Var ganske "vill og gal" i tenårene og så ikke for meg barn før jeg var minst 30! men så møtte jeg mannen i mitt liv som 17-åring, og etterhvert som tiden gikk så innså jeg hvor seriøst det faktisk var mellom oss, og hvor andereldes jeg prioriterte =)

lykke til =D

Skrevet

Jeg er ikke alene om det.. Men det er nok mer jeg som har lyst på barn enn han som skal bli pappa.. Men han sier at om det skjer så er han der 100%. Jeg vet likssom ikke.. Tenker at de på jobben ikke vil ha meg heller... Det er så mye som spiller inn.. Men jeg syntes det blir dumt å få barn når man studerer. Og hvis jeg skal få barn etter studiene syntes jeg det blir sent... Ikke lett.. Derfor har jeg bare lyst på barn nå..

Skrevet

det er det jeg å tenker, skal jeg ha barn når jeg er ferrdig med studiene så blir det sent. Som nyutdanna vil jeg helst jobbe meg litt opp før jeg blir gravid.

Jeg har tenkt på dette i ca et år ( har nettopp sluttet på prev) og jeg er glad for at det er nøye tenkt igjennom.

Ta en ordentlig prat med samboeren din om det =)

Det kan jo også hende at du ikke er så babysyk lengre når du er begynt å studere også, derfor kan det jo også være lurt å begynne med det først. Og personlig så hadde jeg synes det var veldig tungt å begynne å studere med barn, når jeg ikke var vant til det. Det er helt anderledes å studere enn å gå på vgs, på vgs tror man liksom at man er overlatt helt til seg selv, men på høyskole/undiversitet så ER man virkelig overlatt til seg selv + at det er myyyye mer pensumliteratur...

Skrevet

Obs! Trodde de 33 000 var til alle jeg..hmf..strek i regningen der..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...