Gå til innhold

Usikker:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så lyst på barn og klarer nesten ikke å vente... Jeg er 20 år gammel og har ikke startet på studiene mine enda. Har egentlig tenkt til å starte på førskolelærer til høsten, men har så lyst til å prøve å bli gravid nå... Er det lurt?

Jeg har ingen 100% stilling, men har såpass mange vakter at jeg tjener rundt 10 000 i mnd+++. Hvis jeg bestemmer meg for å bli gravid nå, hva har jeg krav på av penger da jeg skal være hjemme med babyen? Er det det jeg har tjent de siste 6 mnd som teller?

Kan noen komme med forslag til hva jeg burde gjøre? Bør jeg starte med studiene også få barn da? Off er ikke lett..

Håper på svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hey!

Du bør starte med studiene, for har du hatt støtte fra lånekassen før og under svangerskapet(muli det er 6 mnd før termin som er kravet) får du ca 8000 kr i fødselsstipend de 10 første mnd barnet lever+1300 i forsørgerstipend om barnefar tjener under en viss sum i mnd.

Det er jo opp til hver enkelt når man ønsker å få barn, jeg for min del ville venta noen år. Begynnelsen av 20 åra er jo de desidert morsomste å da er d det jo ingen fordel å sitte inne i helgene med baby. Det kommer jo den tiden da man blir lei av festing og sprell å da passer det vel litt bedre?

Men for allt jeg vet kan det jo hende at du ikkeer den helt store festløva da:)

Lykke til uansett:)

Skrevet

Jeg tror man skal spørre seg selv en del spørsmål før man velger å få barn... Siden du er såpass ung, så er det desto viktigere.

Hvorfor vil du ha barn nå?

Har du tro på at du og barnefar forblir sammen?

Vil han bli en god far og er han klar for barn?

Vil du klare å kombinere barn og studier?

Har du støtte rundt deg eller må du klare det alene?

Osv...

Fornuften sier vel at du burde vente noen år, slik at du er ferdig med studiene først + at du burde ha jobbet i yrket i 1 år.

Så er du klar for å starte en familie. Du vil også se om du og barnefar passer like godt sammen(for man forandrer seg mye i starten av tyveårene ;o)

Ønsker deg masse lykke til!

Skrevet

Jeg er absolutt ikke festløve..og jeg føler meg klar.. Men vet likssom ikke:(

Skrevet

Jeg er bare 21 år selv, men det jeg la vekt på da jeg ble gravid var at jeg har en utdanning og et fagbrev. Noe å falle tilbake på etter permisjonen. Jeg har tjent meg opp fødselspenger, og ikke minst så går jeg tilbake til å tjene penger etter å ha vert hjemme i 1 år. Da skal småen i bhg (og det er heller ikke gratis), og da er det en absolutt fordel å komme tilbake til å tjene penger istedenfor å gå på skole.. Men det er vel enkelt for meg og si som har to år på vgs og lærlingtid.. ;)

Som Lompa sier over meg, at fornuften sier at du bør vente til du er ferdig utdannet, det har mange fordeler! Men jeg skal ikke si verken for eller i mot :)

Skrevet

Jeg er ferdig med utdanningen når jeg er 25.. Da burde jeg jobbe 1 år først. Jeg syntes det blir forsent da jeg har lyst til å være en ung mor.. Vil heller ikke ha barn midt i studiene.. Det blir bare stress.. Så jeg tenker at det er best før.. Barnefaren er litt usikker på om han vil 100%, men skjer det så har han sagt at han er der for meg uansett.. Blir jeg gravid i desember får jeg barn ca i sept. Da blir jeg hjemme i 10mnd med babyen også starter jeg på studiene i 2009. Jeg vil likssom så mye.. og vil jeg så klarer jeg...

Skrevet

Jeg var veldig fornuftig, trodde jeg...hus, studier, fast jobb før barna. Men da barna kom til så jeg at alle disse materielle greiene ikke betyr noe, og at utdanning kan man jo ta senere i livet. Jeg angrer på at jeg ventet så lenge, først og fremst fordi jeg ønsker meg mange barn, men synes jeg er for gammel nå. (jeg er 32).. Så go for it, girl:) Du blir nok en super mamma:)

Lykke til uansett hva du velger:) Klem

Skrevet

hej. jeg er 20 år selv, å har en datter som er 1 år gammel. jeg studerer første år førskolærer. hvis du tar permiisjon i fra jobben din, så får du fødselspenger ut ifra den største lønningen din de siste 6mnd. det er mer enn du vil få i stipend, jeg får utbetalt 7040 kr i mnd fra lånekassen og har barnetrygen i tilegg! det er like greit å begynne på studiet når barnet er et år. å så sette hun eller han til en dagmamma. da får du også kontantstøtte. =) lykke til!

Skrevet

Men hvor mye koster dagmamma ca? Lønner det seg istedenfor å sende barnet i barnehage? Får man kontantstøtte bare hvis barnet går hos dagmamma eller deltid i barnehage? Jeg tenker at det lønner seg å få barn nå.. for ellers vil det ta så lang tid og jeg er kanskje ikke babysyk lenger når jeg er 27 år og ferdig med utdanning+jobbet i 1-2 år.. Man klarer seg alltid. Snakket masse med min samboer nå.. Han er usikker, men skjønner min situasjon.. Håper jeg kan slutte på prevensjon og sette igang å prøve snart..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...