Gå til innhold

Noen flere som LEIER Leilighet/hus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi leier , å har virkelig ikke råd til å kjøpe de neste årene , om ikke det skulle komme en telefon fra Hamar til oss .

Grunnen til dette er at Pappan her har MASSE jappe gjeld som vi må få unna. Faktisk så mye at han må få seg gjeldsordning for at vi overhodet skal klare å komme i mål med dette.

Flere som har det slik?

Og noen her som enda bare skal Leie en GOD stund fremover?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, vi leier å har ikke mulighet å få lån heller pga dårlig inkomst.

Men synes det er helt greit å leie!

Skrevet

kommer nok ikke til å kjøpe hus på et par år. jeg studerer, og pappan blir snart uføretrygdet. har litt gjeld og han da. riktignok ikke en kjempemasse, men han får nok ikke lån akkurat nå. har akkurat fått ny leilighet vi da, så det holder for oss for øyeblikket. men kommer nok til å kjøpe når jeg er ferdig utdannet og i full jobb!

Skrevet

vi har det akkurat sånn...vi må leie. i maangge år fremover..

banken vil mest sannsynlig aldri gi oss lån.

eller til meg så, men pappan til snuppa i magen, har nesten 2 millioner i gjeld, og ikke begynt på gjeldsanering... så vi har det også sånn.....

Skrevet

Hvorfor er det blitt slik som det er , dere som plages med gjelda?

Skrevet

dere kan jo søke startlån i kommunen? her får ingen av oss lån i banken. men det får vi av husbanken. fikk svar idag. har en kjempehyggelig saksbehandler. der kan man få startlåpn om man er blitt en fmilie, har dårlig økonimi,osv. står mer om dette på kommunen ders sine sider. jeg har også masse gjeldsordninger som jeg betaler på i måneden. uffoghuff. heldigvis er det meste snart nedbetalt:)

Skrevet

Vi leier og kommer sikkert til å gjøre det 4 ever :/

Skrevet

Vi leier hus.. Har ikke gjeld på bil lenger, ferdig i oktober. Og ikke andre lån heller..=) Man må tenke seg om flere ganger før man tar store lån..:/

Kanskje vi skal kjøpe hus snart.. Til våren...

Skrevet

vi har ikke så mye gjeld, men leier likevel. aller mest kanskje fordi vi har hatt det så travelt, og at jeg ikke gidder å stresse med det nå. det er sant, man må tenke seg godt om og kanskje bruke litt god tid. det har gått opp for meg at nå kan vi kjenne litt etter om vi vil fortsette å bo i byen, eller flytte litt lenger utpå landet. eller kanskje nærmere familie... trenger ikke å ha alt passet inn i det a4-fomatet man ofte tror må til for å stifte familie. man kan ta det der etterhvert. nå skal vi kose oss med det vi har! :)

Skrevet

Vi leier nå. Bor i oslo, og selv om vi sannsynligvis vil få et greit lån holder det neppe til særlig mer enn noen få kvadratmeter i denne byen her.

Så vi var enige om det i utgangspunktet, at vi leier i førsteomgang, og når baby nærmer seg året så tar vi opp lån og flytter ut av oslo så vi kanskje til og med kan få oss en hageflekk :D

Vi kunne jo kjøpt tidligere, men ble enige om at det var ok for meg akkurat i permisjonstiden, å bo såpass sentralt, så jeg har alle fasiliteter - og ikke minst vennene mine - i nærheten. Hvis ikke kunne det nok fort blitt litt ensomt når min kjære er på jobb..

Skrevet

Du som nevner Husbanken :

Her er det faktisk sånn stillt at hvis vi skaffer oss et hus , eller leilighet , vil kemneren komme inn å ta det. Alt man eier blir tatt hvis man er et gjeldsoffer.

Tror kanskje du har misforstått litt :

Gjeldsordning er ikke en betalingsavtale du har med en evt kreditor

.

En Gyldig gjeldsordning er noe du må søke om , får du dette innvilget , vil du få utbetalt en viss sum i mnd , som du skal klare deg på. Tror denne ligger på 13.000 kr . På den summen skal du betale alt for livets opphold , bortsett fra Gjelda de.

Dvs : Telefon regninga til telenor , strømmen , husleia , osv osv osv skal du betale med den 13.00 kr summen. Å slik skal du da ha det i 5 år fremover! Kjempe kjiiipern.

Men når de 5 åra er gått , strykes all gjeld! Uansett om du hadde 100 000 kr i gjeld , eller 3 millioner.

De som får en slik ordning , er mennesker som ikke klarer å betale gjelda si. Her er det snakk om Kredittlån , kort , jappe gjeld. Ikke Lån som dere tok i banken for å kjøpe dere hus. Men den gjelda som gjør at dere ikke får lån i banken , ikke forsikring , alt dere har av eiendeler blir tatt !

Slik har vi det.

Samboeren min har 1.5 millioner i lån , han EIER ikke noe som helst! Ikke en bil , ikke hus , Nothing! Og så fort han eier , kommer noen å tar det . Synd men sant. Han får ikke forsikring engang. Han får ikke tegne telefon ab. Skal vi ha kabel tv , eller bredbånd , får han ikke det engang! Utrolig kjipt.

Vi kommer ikke til å kjøpe noe på de neste 7 åra !

Han er forsikret igjennom meg , kabel , bredbånd , bil , alt er på meg.

Alle telefon abon. Everything!

Mebn jeg er kun en lusen sekretær , i kommunen , så jeg har ei lønn på 250 000 kr i året. Jeg får ikke mye i lån jeg alene nei.

Han har fast inntekt , stabil. Og tjener egentlig ganske godt..Men han har påleggs trekk.. så sitter igjen med.. tjaaa...12.000 kr når alt er tatt. Kemnern , og kreditorer kan ikke ta mere da. Det er ikke lov.

Så sånn er det å være sammens med et gjeldsoffer.

Sånn er det å ha kemnern på nakken.

Sånn er det å skylde staten penger , de er din værste fiende!

Men vi to sammen er lykkelige.

Og lille baby skal ikke merke noe av dette ;-)

Skrevet

Dette er virkelig noe av det dummeste jeg har hørt!

"Sånn er det å ha kemnern på nakken.

"Sånn er det å skylde staten penger, de er din værste fiende!"

I helvete heller, det er da DIN SAMBOER som selv har satt seg i den situasjonen - det er ikke meg, deg, staten eller kemnern som har fått ham ut i det uføret. JA, det er kjipt at han ikke har økonomisk sans, men det er da for faen ikke synd på fyren: Dette har han klart selv. At han skylder 1.500.000 uten å eie en dritt og har blitt innvilget gjeldssanering er kjempebra - men vær for helvete fornøyd med at dere slipper unna med 5 år med dårlig råd.

Jeg har 850.000 i gjeld på min leilighet, jeg betaler hver mnd 7.300,- i avdrag og fellesutgifter. I tillegg kommer strøm, internett, tv etc - jeg skal LOVE deg at jeg sitter igjen med MINDRE enn 12.000,-. Jeg er klar over at jeg eier (en del av) en leilighet - men det gjør jeg fordi jeg er ansvarsfull og heller betaler regningene mine enn å bruke opp pengene mine. Skulle gjerne gjort mye annet for de pengene...

Broren min er i samme situasjon som din samboer, og han klarer å skylde på alle andre enn seg selv. Det er staten, samfunnet, kemneren, eksen, skolens, ja kort sagt alle andres skyld - ta ansvar: Det er ingen andre enn DIN skyld!

Håper dere klarer dere gjennom dette og at dere med tiden kan få det litt mer romslig økonomisk.

Skrevet

Jeg tipper hun mener at de 12.000,- skal dekke nettopp husleie, strøm, internett og TV. Det er det han får å leve for i måneden, ikke det han kan shoppe for når alt annet er betalt.

Jeg skjønner heller ikke hva du hisser deg sånn opp over, du har så vidt jeg har skjønt aldri vært i en tilsvarende situasjon selv.

Min samboer satset som "ung og dum" (ca 20 år) store penger på Børsen. Han satte inn et relativt beskjedent beløp selv, ca 200 000, og fikk låne det mangedobbelte å kjøpe aksjer for. Aksjene han plukket ut gikk katastrofalt dårlig, han satset enda mer for å komme a' jour, og fasiten endte på en gjeld på nesten 1 mill. Gjelda var fordelt på to forskjellige banker og to privatpersoner. Jeg pleier å tulle med at det tross alt hadde vært bedre om han hadde fått litt shopping og moro for pengene. Sånne historier finnes det faktisk en del av, i skyggen av Spetalen og andre vellykkede finansakrobater. Det kunne tross alt gått begge veier, noen er heldige. Og når hører du folk si at vellykkede børsspekulanter ikke har økonomisk sans?

Han har ikke valgt gjeldssanering, han syntes ikke det var riktig at privatpersonene han hadde lånt penger av skulle tape masse på det. Så vi har gjort avtaler om nedbetaling med alle kreditorene, og deretter betalt og betalt. Vi er kanskje halvvegs nå? Det gikk tregt i begynnelsen, men etter hvert nå tjener vi begge bra, og da er det til å leve med.

Vet ikke helt hvor jeg vil hen med ”hans/vår” historie, ønsker vel bare å gi deg et lite perspektiv på at virkeligheten ikke nødvendigvis er svart/hvit.

Skrevet

Vi leier og kommer til å gjøre det en stund fremover.

Kjøpte og solgte to leiligheter på tre år, vi er for ustabile ennå til å kjøpe noe.

mannen min skal begynne å spesialisere seg, så jeg vet sannelig ikke om vi bor i oslo til termin..

Skrevet

Nå må du sannelig passe kjeften din pitte litt , ellers stopper hjertet ditt av det sinnsyke sinneutbruddet du har , frk jeg har 850.000 kr i gjeld!

Skylder da ikke på noen andre !

Poenget mitt var ikke stakkars oss! Eller stakkars han!

Poenget var at man overhodet ikke får noe som helst , hvis man er et gjeldsoffer! Skylder da virkelig ikke på noen andre , men når man har stellt seg slik som man har , så får man ikke noe , ikke lån , ikke forsikring , ikke telefon abon. IKKE noe!

Det handler ikke om å fordele skyld her , det handler om å konstatere fakta, at SÅNN ER DET!

Når du har kemnern , og disse store gutta på nakken , så er du sjangseløs! Da må du ha hjelp av en gjeldsordning!

For du får overhodet ingen sjangse til å prøve deg på nytt , før alt dette er borte!

Å det er JÆVLIG kjiiipt!

Men man legger seg ikke ned å sier : Stakkars meg , det er noen annens feil!

Å denne gjeldsordningen har IKKE min samboer fått!

Og en annen ting ; når man har gjeldsordning , må du betale regningene sine med de 12.000 kr / 13.000 kr man får utbetalt. Alt over dette forsvinner til kreditorer!

Dvs : 12.000 kr , - huseleie , - telefonregning, - strøm, - osv osv osv.

Da stitter du ikke igjen med så forferdelig masse heller da!

Kanskje noen 1000 - lapper når alt er betalt!

Skrevet

Hva skjer hvis han stikker fra deg? Sitter du igjen og må betale på alt selv? (siden alt står på deg)

Skrevet

Vel , om han stikker så stikker han. Strøm må jeg ha , telefon , osv osv...................

Han har forøvrig ikke mobil abon. på meg da.. han har kontant kort :-)

Leiligheten vi leier er i begges navn , strømmen er på meg vel og merke.. Men det der er ikke noe tema , blir det slutt og f.eks jeg flytter , så sier jeg opp det som er hans i mitt navn.. f.eks strømmen , kabel , osv...

Bra for oss at det ikke blir slutt da :-)

Skrevet

Skjønner hvordan HI i har det.. Ikke noe kjekk situasjon men man overlever og ser på de små gleder i livet!

Gubben her har vært en sløvsekk med penger tidligere , å nå jobber han for å rette opp i ting...

Som du sier ; Ikke lett når de store gutta skal ha pengene sine.......

Skrevet

Jeg tror dere klarer dere fint, jeg. Må få lov til å si at han er heldig som har en kjæreste med den innstillingen som du har.

Håper han har lært og er ydmyk og skjemmer deg bort med masse kjærlighet og gode handlinger;)

Skrevet

jeg skrev innlegg lenger opp her, min mann skylder 2millioner til banken og andre firmaer, etter at han gikk konkurs for noen år siden.

så alt vi eier, telefon, strøm, bil, ja, alt, det står ¨på meg.

han kommer mest sannsynlig aldri til å få lån noe sted. han har fått tilbud om gjeldsanering, men er ikke stort man sitter igjen med i mnd da, så han kan rett og slett ikke ta tilbudet.

vi får det ikke til å gå rundt da.

så er faktisk ikke så lett. selv om han har fast jobb, og ganske bra inntekt.

skyldfølelsen plager han hver dag.

men er ikke snakk om å synes synd på noen.

men vi elsker hverandre..det er det viktigste.

han kan ikke eie noe, da kommer de å henter det.

Skrevet

vi leier en leilighet, solgte huset i mai etter å ha skjønt at det virkelig ikke gikk rundt med økonomien. sliter med sånn dum kort gjeld... åh blir så irritert på at vi har vært så dumme. men nå prøver vi å rette opp i ting. blir trekt max det vi kan i lønn, så vi blir vel gjeldsfrie engang hehe godt å se at det er flere som er i samme situasjon. lykke til alle sammen :)

Skrevet

Skal leie en god stund fremover, for vi har ikke råd til å kjøpe noe nå. Ser ikke på det som noe problem :)

Skrevet

Grunnen til at vi valgte og leie da vi ble samboere var at det var mye enklere tilfelle det ikke funket å bo sammen. Nå har vi kjøpt leilighet i et nytt prosjekt, og venter på å få flytte inn. Har lån på 290tusen på bil sammen. Ser ikke problemet i å leie, hvertfall ikke for en kort periode, det er jo greiere å betale til seg selv, men:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...