dione Skrevet 28. november 2007 #1 Skrevet 28. november 2007 Har en vennine som skrev melding nettopp om at hun skullebli det. Hva er det egentlig? Bortsett fra at de jobber ved legekontorer da..det vet jeg. hva mer arbeidsoppgaver har de?
Carnivale Skrevet 28. november 2007 #2 Skrevet 28. november 2007 Ikke jeg personlig, men kjenner to som utdannets eg til det...de sitter som oftest på skrivestuer på sykehus, som sekretærer hos leger og tannleger. Begge de jeg kjenner er arbeidsledige...er sinnsykt dårlig lønnet, ingen mulighet til å komme opp på anstendig lønnsnivå, og mange om beinet såklart. Det er jo bare 1/2-1 års utdannelse...
♥2 små gull♥ Skrevet 28. november 2007 #3 Skrevet 28. november 2007 Jeg er det. Man kan jobbe på legekontor eller sykehus. På legekontor satt jeg i skranken eller tok blodprøver på lab´en. På sykehus jobbet jeg på skrivestua og arkivet. Er mye forskjellig man kan gjøre og mange veier man kan gå videre hvis du først har den utdannelsen.
Stolt Mamma™-1jente og 1gutt!! Skrevet 28. november 2007 #4 Skrevet 28. november 2007 Kjenner to stk som er det. Jobber begge på privat legesenter i Oslo og tjener "fett".. Hun ene har rundt 400 000 i året. Men vanlig lønnsnivå er vel rundt 200 000 + i året. Skal selv ta utdanningen etter nyttår på opkinstituttet. (nettstudie)
Mamma til gutt06+jente mai-10 Skrevet 28. november 2007 #5 Skrevet 28. november 2007 Jeg er det. Utdannet meg som helsesekretær på videregående. Har bare jobbet på legekontor noen sommre da jeg studerte på hist. Der er arbeidsoppgavene veldig varierte og greie. Vi arbeider både på laboratoriet, i ekspedisjon og på skiftestua. På laboratoriet tar vi blodprøver, analyserer blod, urin osv. Måler blodtrykk osv osv. På skiftestua tar vi EKG (hjerterytmemåler), hørselstester, sårskift. I ekspedisjon tar vi imot telefoner, og tar betaling fra pasienter. Vi skriver også inn i journaler. Og er med på enkelte undersøkelser som asistenter. Feks. underlivsundersøkelser, eller små kirurgiske inngrep som å fjerne en føflekk.
Hot Midget ! Skrevet 28. november 2007 #6 Skrevet 28. november 2007 Hei! Jeg driver å utdanne meg til helsesekretær og har totalt andre erfaringer enn Carnivale forteller! Vet ikke hvordan det er andre steder i landet, men her i Stavanger er der kjempemye ledige stillinger akkurat nå. Begynnerlønn for en helsesekretær ligger på 140.000- noe som etter min mening slett ikke er ille! Men tanke på at en slik utdanning kan en faktisk klare uten noe form for lån som en senere skal betale tilbake. Så arbeidsoppgavene.. Det går i journalskriving, blodprøvetaking, andre laboratorieprøver som fks analyse av urin og avføring. Videre er det: øreskylling, sårskift, fjerning av suturer (sting) og mye mye mer. Det er utrolig MASSE en skal lære seg på ett år! Var nettop på møte med helsesekretærforbundet og det er snakk om å få denne utdannelsen opp til høyskolenivå. Per i dag er det innen vgs-nivå. Et par i klassen min er hele 5 år yngre enn meg og jeg merker at dem på mange måter er veldig unge og usikre for dette yrke. Det er tøft, du skal takle en del utfordringer. Arbeider du fks ved et legekontor er du den første pasienten kommer i kontakt med. Du skal kunne trøste og veilede, observere i forhold til symptomer og hva pasienten sier, der ligger et stort ansvar på deg. Jeg synes ihvertfall dette er kjempekjekt! Alle jeg vet om som er utdannet innen dette, har bare godt å si, men nå vet somsagt ikke jeg hvordan det ligger an i andre steder av landet. Det er 3 ting som er viktige for å kunne bli en god helsesekretær: Å være flink i norsk, mestre latin og å kunne yte god service til pasienter. Resten kommer egentlig av seg selv..
Mamma til snart 3 <3 Skrevet 28. november 2007 #7 Skrevet 28. november 2007 Jeg er det. Men jobber ikke som det da. Begynner lønna er på rundt 180000kr. Jeg tok det på vgs helse og sosial, helseservice og helsesekretær. Man kan jobbe på et legekontor på laboratoret å ta boldprøver, ekg, analysere prøver som analyseres på legekontoret, sette p sprøyte feks eller andre sprøyter, skriver jornaler og ordner med papir arb, legger fram resepter ++ Man kan jobbe på et sykehus i skranken til en poliklinikk, resepsjonen ++ og skrivestue da, der sitter du å hører på en diktafon som legene har lest inn operasjonsbeskrivelser, epikriser, journaler osv og skriver det ned på dataen. Det vil jeg ikek anbefale. Jeg synes ikke det var noe moro iallefall. Ikke alltdi like lett å høre hva en utenlandsk lege sier på latin altid nei. Pluss at det er veldig ensformig da. Data hele dagen med journaler liggende i digre bunker å venter på deg. Du kan forresten jobbe på arkivet å da..
Gjest Skrevet 28. november 2007 #8 Skrevet 28. november 2007 Er under utdanning nå. Syns vi har lært mye blant annet blodprøvetakning, sårskifte, oppdekkinger til gu og småkirurgi, blodtrykksmåling, utføre EKG, pef-målinger, sette injeksjoner +++. Jeg fikk meg en relvant jobb ved siden av utdanning, så det spørs vel egenltlig hvor i landet man bor når det gjelder mange om beinet. Når det gjelder lønn så er topplønna nå på 281 000. Jobber du i privat praksis kan du selvfølgelig tjene mer.
Hot Midget ! Skrevet 28. november 2007 #10 Skrevet 28. november 2007 Lønn for helsesekretæren! Minstelønn fra 1. mai 2007, kommunal sektor: 0 års ansiennitet: Minstelønn kr 243.200 4 års ansiennitet: Minstelønn kr 248.300 8 års ansiennitet: Minstelønn kr 257.900 10 års ansiennitet: Minstelønn kr 281.000 Tatt fra Norsk helsesekretærforbund
Nicita73 Skrevet 28. november 2007 #12 Skrevet 28. november 2007 Jeg er. Du kan ta 1 årig utdannelse, den er uten autorisasjon, den får man nesten ikke jobb uten lengre. Dette kan du ta utenom. Den 3 årige utdannelsen er med autorisasjon. Om du jobber i det private er betalingen bra, eller om du jobber tunus på et sykehus som jeg har gjort i mange år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå