Anonym bruker Skrevet 28. november 2007 #1 Skrevet 28. november 2007 Vi har veldig hjelpsomme og snille besteforeldre som virkelig stiller opp, og forguder ungen vår, på begge sider. Ser på oss selv som veldig heldige, de er jo unge også. Vi får avlastning og barnevakt når vi trenger det, og det er ingenting å si på noenting, bortsett fra: Ingen av dem respekterer mine regler og ønsker. F.eks: Jeg har bedt farmor som er frisør, om å ikke klippe håret til sønnen min. Jeg vil ikke at han skal klippes, og han vil det ikke selv heller. Han har ganske langt hår, og jeg synes nå han kler det. Likevell sniker hun seg til å klippe ham innimellom, og selv om det såvidt vises,så blir jeg irritert over at hun ikke respekterer at jeg har sagt NEI. Vil jeg klippe ham, tar jeg ham med til frisøren, eller spør henne. I tillegg har jeg sagt at han alltid må spise ved matbordet når han er hos dem, og at han ikke skal få sjokolade og søtt, for det tåler han ikke. Han kan få potetgull og kanskje is og noe annet godt på lørdager eller innimellom, men ikke før etter mat, ikke mye, og ikke ofte. Dette blir ALDRI respektert. Ofte er det eneste han har spist når han leveres dagen etter, frokost og potetgull. Han får saft i store mengder, og hos mine foreldre får han også massevis av søtt,saft og brus. Vi jobber hardt med å få ham til å være glad i frukt og grønnsaker, men det er svært vanskelig når han får alt han vil når han er der, og i tillegg får spise hvor han vil i huset. Jeg har forsøkt å prate med dem om dette mange ganger. Farmor er værst med godteriet. Ofte får jeg hjem en unge som er i 190, fordi han ikke tåler sukker. Men det er som å snakke til veggen. Det største problemet er hva han drikker av. vi vente han av med tåteflaske litt sent, altså da han var 2 og et halvt. Har alltid vært "kosen" hans å få drikke på flaska. Men nok var nok til oss. Vi sa klart ifra at nå er det bare glass og kopp. Han er stor gutt. Neida, flaske får han, både natt og dag, når han er der. Huff jeg vet jeg høres utakknemmelig ut her, men jeg er ikke det altså. De får fortsatt ha ham, jeg er bare så oppgitt over at de ikke kan høre på meg. Ofte kommer han hjem og har fått 5 is av farmor dagen før liksom...
Gjest ->>- Skrevet 28. november 2007 #2 Skrevet 28. november 2007 Personlig hadde jeg unnlatt å benytte slike besteforeldre til barnepass. Ikke fordi det de gjør er så hårreisende i seg selv, men fordi jeg forventer at våre regler for våre unger skal respekteres. Er det et problem kan vi passe dem selv. Men om de ikke innser dette når du snakker med dem, som jeg antar du har gjort, må jo du/dere selv vurdere hvorvidt det er verdt det å ta en fight på det.
Süsse Skrevet 28. november 2007 #3 Skrevet 28. november 2007 Jeg hadde ikke latt barnet mitt vært hos besteforeldre som ikke kan respektere regler.
rødblåoggrønn Skrevet 28. november 2007 #4 Skrevet 28. november 2007 Skjønner du kan bli litt oppgitt hvis det er snakk om store mengder med godis og dersom barnet er der OFTE... Men er det så nøye hvor barnet spiser hen i huset når det ikke er hjemme hos dere da..?? Barn skjønner fort at hjemme så er det ett sett med regler og hos besteforeldre så er det annerledes...
Anonym bruker Skrevet 28. november 2007 #5 Skrevet 28. november 2007 Nei de er jo flinke med ham. Såklart er de det. Men jeg sliter veldig med å få ham til å spise grønnsaker. Han brekker seg når han får en gulrot liksom. Det hjelper ikke så mye på alt de gir ham, for han maser jo når han kommer hjem ... Men nå har jeg ihvertfall fått han til å spise mere frukt. Har dere noen tips her inne kanskje? På hvordan jeg kan få barnet mitt til å smake på, og like mere sunt?
Loglady Skrevet 28. november 2007 #6 Skrevet 28. november 2007 Svarer på det siste spørsmålet ditt, jeg: Et triks er å sette fancy navn på sunnhetene. Jeg ble mer glad i erter da mamma presenterte dem som prinsesse-erter. Et annet triks er å blande sunt med noe han liker i den mellomsunne klassen en stund. Eller kanskje til og med den ikke full så sunne - som en overgang. Begynn på lørdagen, for eksempel, og server fruktsalat med vaniljesaus (du kan lage den med fruktose istedenfor sukker, med tanke på hyperaktiviteten). Og så videre. Etterhvert får han kanskje et positivt forhold til disse matvarene, og kan spise dem separate. Funket på meg da jeg var liten, i hvert fall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå